درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۶۸۴۹۵۱۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰ : ۱۳ بازدید: ۴۳۰دیدگاه: ۰

آمریکا دشمن شماره یک اروپا

آمریکا دشمن شماره یک اروپا دزمت ، روانشناس فلاندری در کتاب خواندنی خود، بنام "روانشناسی توتالیتاریسم"، توضیح می دهد که چگونه روان پریشی جمعی می تواند باعث شود افراد توانایی های انتقادی خود را از دست بدهند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، دزمت ، روانشناس فلاندری (ناحیه ای در بلژیک که مردم آن بزبان هلندی صحبت می کنند- مترجم) در کتاب خواندنی خود، بنام "روانشناسی توتالیتاریسم"، توضیح می دهد که چگونه روان پریشی جمعی می تواند باعث شود افراد توانایی های انتقادی خود را از دست بدهند. او آزمایش معروفی را ذکر می‌کند که در آن می‌توان به شخصی القا کرد تا بگوید یک خط در نمودار هم اندازه خط دیگر است بویژه که هفت یا هشت نفر دیگر نیز بهمین شیوه آن را تائید کنند، در حالی که در واقع این خط طولانی‌ تر بوده و کسی متوجه این القا نشده است.

دزمت می گوید همین استدلال در مورد روان پریشی کنونی غرب در مورد روسیه نیز صدق می کند. سال‌ها و دهه‌هاست که ما با داستان‌های ترسناک درباره روسیه تغذیه می‌شویم. البته از زمان تهاجم به اوکراین، شدت این موارد افزایش یافته است. اکنون به وضعیتی رسیده‌ایم که بسیاری از رسانه‌ ها  براحتی چیزهایی را باور می‌کنند  که  در عالم واقع و به سادگی غیرممکن است.

آخرین نمونه، خرابکاری آشکار خطوط لوله گاز نورد استریم است. حادثه ای که بواسطه آن روسیه بلافاصله سرزنش شده است اما این اتهام به دلایل زیر قابل اعتماد و مستند نیست. من با هر فردی که دارای توانایی های معمولی در نقد پذیری باشد حاضر به چالش هستم تا نقطه مقابل  آن را نشان دهم.

 

آمریکایی ها سال هاست که با نورد استریم 2 مخالف هستند.

این آلمان بود که به دستور ایالات متحده آمریکا تصمیم گرفت خط لوله گاز نورد استریم 2 را در ماه فوریه باز نکند. جو بایدن در مقابل اولاف شولز گفت: "ما به آن پایان خواهیم داد." وقتی از او پرسیده شد که ایالات متحده چگونه این کار را انجام خواهد داد، او پاسخ داد، "به شما قول می دهم، ما قادر به انجام آن خواهیم بود . "

این یک موضع دیرینه آمریکاست. در دولت ترامپ، تحریم‌های فراسرزمینی بر شرکت‌های اروپایی که در ساخت این خط لوله کار می‌کردند، اعمال شد. ترامپ در اجلاس سران سه دریا در ورشو در سال 1397 ( 2018 )شرکت کرد تا  ایجاد زیرساخت‌ها برای انتقال گاز طبیعی مایع آمریکا به جای گاز روسیه به اروپا را مورد تشویق قرار دهد. بنابراین، مخالفت دیرینه آمریکا با ادامه و افزایش عرضه گاز توسط روسیه به آلمان وجود دارد.

آمریکایی‌ها، همراه با لهستانی‌ها و اوکراینی‌ها، سال‌هاست که کارزار پر سر و صدائی راعلیه نورد استریم 2 به راه انداخته. گرهارد شرودر ، صدراعظم سابق آلمان، مورد توهین قرار گرفت و به دلیل کار برای نورد استریم 2 تقریبا از حزب خود اخراج گردید. در مقابل این همه خصومت، روسیه به ساخت خط لوله ادامه داد و سال گذشته آن را علیرغم خشم همه کشورهای فوق الذکر به پایان برد. سئوال اینجاست که چرا روسیه باید پس از صرف میلیاردها دلار آن را منفجر کند؟

روسیه هیچ انگیزه ای برای تخریب خطوط لوله ندارد، اما درعوض بدلایل متعدد از جمله سیاسی منافع فعالی در عملیاتی باقی گذاشتن آنها، دارد.

در شرایط فعلی، آلمان از افتتاح نورد استریم 2 خودداری و سپس روس ها ظاهراً به دلایل فنی نورد نورد استریم 1 را تعطیل کردند.

اگر فکر می کنید که دلایل فنی فقط یک بهانه است و در واقع روس ها همانطور که به طور گسترده ادعا می شود نورد استریم 1 را برای تحت فشار قرار دادن اروپایی ها متوقف کرده اند، ، تنها نتیجه منطقی ممکن، می تواند این باشد که فشار مورد بحث وجود دارد. تلاشی برای وادار کردن اروپایی‌ها به باز کردن نورد استریم 2، که در واقع خودشان به آن نیاز دارند.

از آنجایی که روسیه به تامین گاز اروپا از طریق خطوط لوله زمینی یامال و دروژبا (دوستی) ادامه می‌دهد، و همچننین اخیراً طرح انفجار خط لوله ترک استریم را خنثی کرده است، ادعای اینکه روسیه می‌خواهد گاز اروپا را متوقف کند، باور نکردنی است.

برعکس، ادامه عرضه گاز که اکنون به روبل فروخته می‌شود ، به آن کمک کرده است تا به یکی از قوی‌ترین ارزهای جهان تبدیل شود، و قدرت آن بانک مرکزی روسیه را قادر سازد تا با کاهش نرخ‌های بهره از شوک اولیه ناشی از تحریم های گسترده ماه فروددین (مارس)  خلاص شود. روسیه تمام منافع خود را در ادامه فروش گاز، از جمله در شرایط کنونی جنگ اقتصادی، جستجو می کند. به همین دلیل است که دشمنان روسیه بدنبال هر انگیزه ای برای حذف این اهرم می باشند.

اگر شما، مانند رئیس کمیسیون اروپا، استدلال کنید که روسیه با قطع عرضه گاز در تلاش است از اروپا باج خواهی کند، با کدام منطق ممکن روسیه خط لوله را خراب می کند؟ تخریب این خط لوله دقیقاً هرگونه توانایی روسیه برای باج‌گیری از هر کسی را از بین می‌برد. احتمالاً به همین دلیل خرابکاری شده است.

 

آیا روسیه می توانست این انفجار را انجام دهد؟

رسانه های کم عقل مملو از گمانه زنی ها در مورد غواص های روسی در انجام یک ماموریت مخفی بوده اند. هر چیزی ممکن است. اما اگر این موضوع حقیقت داشته باشد، آنگاه با تاباندن نور بر آن توانائی ناتو زیر سئوال می رود. این انفجارها تنها در چند کیلومتری سواحل لهستان، دانمارک و آلمان که همگی اعضای ناتو هستند رخ داده است. اگر ناتو قادر به حفاظت از یک زیرساخت کلیدی اروپا نیست، پس چه فایده ای دارد؟

در مقابل، آمریکایی‌ها در خرداد 1401 (ژوئن 2022) رزمایش هائی را در جزیره بورنهولم، که خطوط لوله در آن جا منفجر شد، انجام و مواد منفجره و پهپادهایی را در زیر آب به آزمایش گذاشتند . خیلی خوب، به راحتی می توان دید که آمریکایی ها چگونه می توانستند این کار را انجام دهند، زیرا آنها دقیقاً همین کار را سه ماه پیش در همین نقطه تمرین کرده بودند. شاید این تمرینات واقعاً در ارتباط با انفجارهای کنونی بوده است.

با این حال، اگر باور دارید که روس‌ها می‌توانستند یک جوخه ضربت مخفی برای منفجر کردن یک خط لوله در زیر دریای بالتیک بفرستند، غیرقابل تصور است که آنها خط لوله خود را منفجر کنند و نه خط لوله بالتیک را که درست در روز پس از حمله نورد استریم 2 افتتاح شد. خط لوله بالتیک یک پروژه نروژی-دانمارکی-لهستانی است که برای تامین گاز از نروژ به دانمارک و لهستان و کاهش وابستگی به روسیه طراحی شده است. اگر فکر می کنید که روسیه در تلاش است تا عرضه گاز اروپا را خراب کند، مطمئناً باید به این نتیجه برسید که در عوض می بایستی خط لوله بالتیک را منفجر می کرد. اگر روسیه می‌خواهد اروپا را دور از گاز نگهدارد، تنها باید گازی به نورد استریم 2 وارد نکند، نیازی هم ندارد که آن را منفجر کند.

 

"فاک" عبارت زشت و چاله میدانی که نولند در ارتباط با اتحادیه اروپا بکار برد

معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده، ویکتوریا نولند، همانطور که در بالا دیدیم، در ژانویه به آلمانی ها گفته بود که نورد استریم 2 بکار خود ادامه نخواهد داد، معروف است که این خانم در سال 2014 با جفری پیات سفیر وقت ایالات متحده در کیف، گفتگوی تلفنی لو رفته ای داشت که در آن دو نفر درباره ترکیب دولت جدید اوکراین تصمیم می گرفتند. در مقطعی از این تلفن، نولاند با عبارتی مبتذل اما مختصر سیاست ایالات متحده در مورد اوکراین را بیان کرد: "فاک اتحادیه اروپا"*

*{ ترجمه قابل بیانی برای "فاک" وجود ندارد ولی می توان به ترجمه نه چندان دقیق "لعنت به اروپا" اکتفا کرد.}

این دقیقا همان کاری است که آمریکایی ها انجام داده اند. حداقل، رادک سیکورسکی، وزیر خارجه سابق و وزیر دفاع اسبق لهستان، چنین می اندیشد. سیکورسکی، یکی از شرورترین روس هراس ها در یک کشور بسیار روسوفوبیک ، که به سرویس های امنیتی بسیار نزدیک است، در روز انفجار در کنار عکسی از حباب های گاز بر سطح دریا طی توییتی نوشت: « ایالات متحده متشکرم»

 

ژان لاگلند نویسنده بریتانیائی محافظه‌کار و منتقد اتحادیه اروپا
تارنمای مؤسسه ران پل عضو سابق و محافظه کار کنگره آمریکا
برگردان و کوتاه سازی علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/68495کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب