درحال بارگذاری

گروه: فناوری/ایران شناسه: ۶۷۵۸۸۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۵۴ : ۰۵ دیدگاه: ۰

پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال/ ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت وصل می‌شوند

 پیشرفت ۶۰ درصدی شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال/ ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت وصل می‌شوند وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال خبر داد و گفت: اکنون میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات حدود ۴۵ درصد است که بر اساس برنامه‌ریزی‌ها تا پایان امسال این عدد به ۶۰ درصد می رسد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، عیسی زارع پور درباره وضعیت شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: در دولت سیزدهم برای نخستین بار با همکاری مرکز ملی فضای مجازی، شاخص‌های کمی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات استخراج شد تا بتوانیم به یک ادبیات واحد برای گزارش دهی در مورد میزان پیشرفت این طرح دست یابیم.

وی افزود: طرح شبکه ملی اطلاعات مصوبه شورای عالی فضای مجازی است، البته مصوبه آن کامل نیست و از شورا درخواست کردیم تا در مورد بقیه اجزا نیز مصوبه بدهد. اکنون تعریف نسبتاً خوبی از شبکه ملی اطلاعات در این طرح صورت گرفته است. پیش از این تکالیفی برای دستگاه‌ها مشخص شده بود، اما سنجه مشخصی که بتوان بر اساس آن پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را اندازه‌گیری کرد، وجود نداشت.

در ابتدای آغاز به کارم، آمارها حکایت از این داشت که چهار هزار روستای بالای بیست خانوار باقی‌مانده تا به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، اما پس از ارزیابی‌های اولیه مشخص شد بیش از هفت‌هزار روستا نیاز به اتصال خوب و با کیفیت به اینترنت دارند.  

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از روز نخست با همکارانمان در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی، جلسات متعدد برگزار و ساعت‌ها بحث و بررسی کردیم تا شاخص‌ها را نهایی کنیم. اکنون به بیش از 100 شاخص نهایی رسیده‌ایم که به وسیله آن می‌توانیم میزان استقرار شبکه ملی اطلاعات را بسنجیم

زارع پور ادامه داد: میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات اکنون حدود 45 درصد است و تا پایان سال 15 درصد دیگر به آن اضافه خواهیم کرد. برنامه داریم تا پایان سال بعد (1402)، میزان پیشرفت شبکه ملی اطلاعات را به مقدار قابل قبولی برسانیم.

وی گفت: برای اجرای شبکه ملی اطلاعات بیش از 200 پروژه تعریف شده که همگی به موازات یکدیگر در حال انجام است. شورایی با مسئولیت خودم تشکیل شده که روز دوشنبه هر هفته جلسات آن برگزار می‌شود. دبیر این شورا، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات است تا بتواند منابع بخش‌های مختلف وزارتخانه را به سمت توسعه شبکه ملی اطلاعات هدایت کند.  

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شبکه ملی اطلاعات هفت کلان پروژه دارد که یکی از مهم‌ترین پروژه‌ها مربوط به زیرساخت‌های ارتباطی است و زیر پروژه‌هایی مانند فیبرنوری و نوسازی شبکه زیرساخت از مهم‌ترین بخش‌های آن است. بخش دیگر زیرساخت‌های اطلاعاتی مانند دیتاسنترها، اپراتورهای ابری، قطب‌های مرکز داده و منطقه ویژه اقتصادی است که کارها در آن بخش نیز به خوبی پیش می‌رود.

زارع پور بیان کرد: بخش دیگر، پروژه‌های مربوط به خدمات پایه کاربردی مانند پیام‌رسان، شبکه اجتماعی و موتور جستجو است که در این بخش نیز اقدامات زیادی در حال انجام است که یکی از مهم‌ترین آنها مزیت بخشی به سکوهای داخلی برای امکان رقابت با نمونه‌های خارجی و نیز تعریف مدل اقتصادی مناسب برای اکوسیستم فضای مجازی کشور است.

وی تدوین مدل اقتصادی مناسب برای شبکه ملی اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های تامین امنیت را از دیگر کلان پروژه‌های شبکه ملی اطلاعات اعلام کرد که اجرای همه آنها به موازات یکدیگر در حال انجام است.

وزیر ارتباطات در مورد توسعه دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: در ابتدای آغاز به کارم، آمارها حکایت از این داشت که چهار هزار روستای بالای 20 خانوار باقی‌مانده تا به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند، اما پس از ارزیابی‌های اولیه مشخص شد، بیش از هفت هزار روستا نیاز به اتصال خوب و با کیفیت به اینترنت دارند.  

زارع پور تاکید کرد: قولی که بنده در مجلس برای اتصال تمام روستاهای بالای 20 خانوار به اینترنت دادم، بر اساس همان چهار هزار روستا بود، اما اکنون که به تعداد آن افزوده شده است باید بگویم همکارانم در بخش توسعه ارتباطات روستایی به صورت شبانه‌روزی در حال فعالیت هستند و هر هفته چندین روستای جدید به اینترنت متصل می‌شوند.

وی گفت: امیدوارم تا پایان امسال 95 درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور و بقیه نیز ظرف شش ماه اول سال بعد به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/67588کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب