درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۶۰۸۰۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸ : ۰۸ دیدگاه: ۰

به بهانه حضور تاییدنشده الظواهری در کابل؛

آمریکا منابع مالی بانک مرکزی افغانستان را آزاد نمی‌کند

آمریکا منابع مالی بانک مرکزی افغانستان را آزاد نمی‌کند دولت آمریکا به بهانه ادعای حضور سرکرده القاعده در کابل اعلام کرد قصد آزاد کردن منابع مالی مسدودشده بانک مرکزی افغانستان را ندارد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر از تایمز، وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه اصلاح ساختار سرمایه بانک مرکزی افغانستان در حال حاضر گزینه روی میز نیست، آزادسازی منابع مالی مسدودشده این کشور را رد کرد.

«نِد پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شد که واشنگتن مطمئن نیست که بانک مرکزی افغانستان از پول‌های بلوکه‌شده «به‌درستی» استفاده خواهد کرد. وی در این‌باره گفت: در حال حاضر نیازی نمی‌بینیم که در ساختار مالی بانک مرکزی افغانستان تغییری ایجاد کنیم.

پرایس مدعی شد که حضور ایمن الظواهری، سرکرده القاعده در خاک افغانستان به افزایش نگرانی‌ها در مورد توانایی طالبان به منظور دور نگه داشتن منابع مالی از دسترس گروه‌های تروریستی، منجر شده است.

این تصمیم واشنگتن در حالی اتخاذ شده که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در اواخر ماه جولای مدعی شد که ارتش این کشور پس از شناسایی ایمن الظواهری، در افغانستان، وی را در خانه‌ای در کابل کشته است.

به‌دنبال این ادعا، طالبان در بیانیه‌های متعدد ضمن ابراز بی‌اطلاعی از ورود و حضور الظواهری در افغانستان، اعلام کرد که در محل حمله پهپادی ارتش آمریکا، هیچ جسدی یافت نشده است.

منابع مالی مذکور پس از خروج سال گذشته نیروهای آمریکایی از افغانستان و روی کار آمدن طالبان، مسدود شده است. بر اساس گزارش تایمز، مقامات آمریکایی قرار است در راستای رسیدن به توافق بر سر پول‌های مسدودشده، در ازبکستان با مقامات طالبان ملاقات کنند.

منابع مالی موردنظر، نیمی از ۷ میلیارد دلار دارایی مسدودشده افغانستان در مؤسسات مالی آمریکا را تشکیل می‌دهد. رئیس‌جمهور آمریکا در ماه فوریه با صدور فرمانی اجرایی، نیمی از این پول را به خانواده‌های قربانیان حادثه یازده سپتامبر اختصاص داد و مدعی شد که مابقی به «مردم افغانستان» تعلق خواهد گرفت.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/66080کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب