درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی / حوزه حقوقی و قضایی/ایران شناسه: ۶۵۵۷۰۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۵۷ : ۱۱ دیدگاه: ۰

غریب آبادی در گفتگو با شبکه العالم:

پرونده حمید نوری سیاسی است/ حقوق بشر در کشورهای غربی صرفاً ابزار سیاسی است

پرونده حمید نوری سیاسی است/ حقوق بشر در کشورهای غربی صرفاً ابزار سیاسی است معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه گفت: بازداشت، دستگیری و محاکمه و محکوم کردن آقای نوری را در واقع یک اقدام کاملاً سیاسی تلقی می‌کنیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، کاظم غریب آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تفصیلی با شبکه العالم، پیرامون فشارهای سیاسی به جمهوری اسلامی ایران، حقوق بشر غربی، محاکمه دست‌اندرکاران ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، حکم ناعادلانه حبس ابد حمید نوری و برگزاری کنفرانس حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی در ایران توضیحاتی ارائه داد که متن آن در ذیل آمده است.

 

نقض گسترده حقوق بشر در غرب / حقوق بشر در کشورهای غربی صرفاً ابزار سیاسی است

العالم: ایران همواره تأکید می‌کند کشورهای غربی از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی برای فشار به جمهوری اسلامی استفاده می‌کنند، در این رابطه بیشتر توضیح بفرمائید؟

غریب آبادی: حقوق بشر یک پدیده مقدسی است که ریشه در ادیان الهی دارد و اینگونه نیست که بگوییم حقوق بشر یک پدیده غربی یا موضوع جدیدی است که مثلاً در قرن بیستم کشف شده است و کشورهای غربی مبدع این امر هستند و سایر کشورها احترامی برای حقوق بشر قائل نیستند و یا نمی‌دانند این پدیده چیست، قطعاً این فرض اشتباهی است و با توجه به این فرضیه اشتباه، متأسفانه کشورهای غربی، آمریکا و برخی از متحدین آنها همواره تلاش می‌کنند از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی برای پیشبرد اهداف سیاست خارجی خود استفاده کنند که نمونه‌های متعددی دراین زمینه وجود دارد که چگونه از حقوق بشر به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود.

نکته حائز اهمیت این است که ببینید در قلمرو خود همین کشورهای مدعی، (کشورهای اروپایی و آمریکا) حقوق بشر چگونه رعایت می‌شود و ما شاهد نقض گسترده حقوق بشر در خود همین کشورها هستیم، به ویژه در حقوق مهاجران و پناهندگان و سیاه پوستان در آمریکا یا در کانادا بحث حقوق مردمان و کودکان مردمان بومی که همه نمونه‌هایی از نقض حقوق بشر در این کشورهاست.در پرونده این کشورها چه در سیاست خارجی و چه در روابط با سایر کشورها، اشغال، تجاوز و نقض حقوق بشر سایر ملت‌ها به وضوح دیده می‌شود، به عنوان مثال در مواقع مختلف مشاهده می‌شود که وقتی از مقامات کشورهای غربی یا آمریکا در رابطه با سیاست آنها در مورد وضعیت حقوق بشر سوال می‌شود، در مورد برخی از کشورها که رابطه خوب دارند اما بنیان‌های دموکراتیک ندارند و در حوزه حقوق بشر با مشکل مواجه اند، همواره یا سکوت اختیار کرده یا از کنار آن گذشته‌اند و یا رفتار مبتنی بر سکوتشان در قبال نقض حقوق بشر را مبتنی بر اهداف و منافعاشان توجیه کرده‌اند، به عنوان نمونه در مجلس اعیان انگلیس وقتی از وزیر خارجه این کشور راجب اینکه آیا شما در تعامل خود با دولت عربستان سعودی بحث حقوق بشر را مطرح می‌کنید یا خیر؟ و یا نظرتان درباره قتل آقای خاشقچی چیست؟ وزیر خارجه انگلیس کاملاً سکوت می‌کند و اصرار که می‌کنید در نهایت می‌گوید بله ما نیاز به تأمین امنیت انرژی داریم و اولویت اول مامقابله با روسیه است و نه عربستان سعودی و لازم است گاهی برای برای تأمین منافع، از این مسائل عبور کنیم، بنابراین در اینجا دیگر احترام به حقوق بشر معنایی ندارد و حقوق بشر تبدیل شده است به یک کالا و ابزار سیاسی که از آن به عنوان یک ابزار سیاسی علیه برخی کشورهای مستقل استفاده می‌کنند یا در جریان سفر اخیر رئیس جمهور آمریکا به عربستان همین موضوع به وضوح مشاهده می‌شود که در لابه لای مذاکرات، از کنار برخی سوالات که متوجه ایشان بود، عبور کردند و پاسخی در رابطه با وضعیت حقوق بشر و قتل آقای خاشقچی ندادند که از این مثال‌ها زیاد وجود دارد و رفتارها متعددی دیده شده که حاکی از سیاسی کاریست.

العالم: شما می‌گوئید کشورهای غربی در تعامل با موضوع حقوق بشر استاندارد دوگانه دارند مثلاً وقتی با برخی از کشورهای ثروتمند منطقه برخورد می‌کنند منافع اقتصادی بر ارزش‌های انسانی و موضوع حقوق بشر ارجحیت پیدا می‌کند ولی چرا در تعامل با ایران، از موضوع حقوق بشر به عنوان اهرم فشار استفاده می‌کنند؟ آنها از ایران چه می‌خواهند؟

غریب آبادی: جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی کشور مستقلی است و بر مبنای همان شعار معروف امام خمینی (ره) (نه شرقی نه غربی) که همچنان به عنوان اصول اساسی سیاست خارجی جمهوری اسلامی است و بنده به عنوان کسی که حداقل ۸ سال بصورت مستقیم در سازمان‌های بین المللی در دو کشور تجربه داشتم و از سوی جمهوری اسلامی، هم در هلند و هم در وین مسئولیت امور دیپلماتیک را عهده دار بودم، این را شاهد بوده‌ام که در عرصه هنجار سازی ها و ادبیات سازی ها در سازمان‌های بین المللی بعضاً کشورهای غربی و آمریکا موضوعاتی را مطرح می‌کنند که فقط منطبق با استاندارها و یا دغدغه‌های خودشان است، استانداردها و تنوع فرهنگی سایر کشورها را نادیده می‌گیرند.به جرأت می‌توان گفت که جمهوری اسلامی ایران جز معدود کشورها حتی تنها کشوری است که حرف مستقل برای گفتن دارد که سیاسی کاری و رفتارهای دوگانه و تبعیض آمیز کشورهای غربی و آمریکا را به رخشان می‌کشد و در سازمان‌های بین المللی حرف مستقلی را مطرح می‌کند چه در حوزه حقوق بشر باشد چه در حوزه خلع سلاح و کنترل تسهیلات باشد و چه در سایر حوزه‌های بین المللی.

این استقلال و به چالش کشیدن استاندارهای غربی را هر دولتی آمادگی ندارد که هزینه اش را بپردازد و مقابل این استانداردهای دوگانه و رویکردهای دوگانه کشورهای غربی و آمریکا ایستادگی بکند. جمهوری اسلامی ایران این ویژگی را همیشه داشته و الآن هم همین ویژگی را دارد. ما یک سیاست مسقل را پیگیری کرده‌ایم ما مخالف با هژمونی کشورها بر سایر کشورها هستیم ما مخالف اشغال و تجاوزگری و سو استفاده سیاسی از موضوعات مهم بین المللی از سوی کشورها هستیم. ببینید در منطقه چه کسی از حقوق مردم فلسطین حمایت می‌کند و مقابل جنایات رژیم صهیونیستی ایستادگی کرده است چه کسی مدافع حقوق مردم مظلوم یمن است چه کشوری مقابل تجاوز آمریکا به عراق و افغانستان ایستاده است؟ نمونه‌های متعددی وجود دارد آمریکا و اقمارش و متحدینش این سیاست مستقل را که در مقابل با سیاست خودشان می‌بینند تحمل نمی‌کنند و سعی می‌کنند ابزارهای سیاسی را برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران فراهم بکنند که یکی از این ابزارها موضوع حقوق بشر است سعی می‌کنند پرونده سازی بکنند و موضوعات کوچک را بزرگنمایی بکنند و حتی با ارائه اطلاعات دروغ پرونده‌های مختلف ایجاد بکنند در حالی که خودشان بزرگترین ناقضان حقوق بشر هستند این استقلال جمهوری اسلامی ایران و حرف مستقل آن سبب شده که آنها در عرصه بین المللی دست به ابزارهای سیاسی علیه ایران بزنند.

العالم: آیا حزب جمهوری‌خواه و حزب دموکرات در آمریکا درخصوص حقوق بشر اختلاف دیدگاهی دارند؟

غریب آبادی: در حوزه حقوق بشر و نقض حقوق بشر و رویکرد سیاسی حقوق بشر، من هیچ تفاوتی بین رویکرد دولتهای دمکراتیک و جمهوری خواه نمی بی نم قطعا” این فرضیه رد است که بگوییم جناح یا حزب دمکرات در آمریکا مدافع حقوق بشر در آمریکا و سایر کشورها هستند و جناح جمهوری خواه اینگونه نیست. نه! من آمریکا را به عنوان یک واحد یکپارچه می بی نم هم جمهوری خواه و هم دمکرات‌ها و هم هیئت حاکمه آمریکا به طور اصولی اعتقادی به حقوق بشر ندارند. ببیینید بزرگترین تجاوزها و جنایات در طول تاریخ بشریت توسط آمریکا انجام شده که برخی از اینها را دمکرات‌ها و برخی هم جمهوری خواه‌ها سرقدرت بودند. چه میزان مردم بی گناه در اثر جنایات آمریکا کشته شدند از درگیری جنگ مکزیک بگیرید که صدها هزار نفر کشته شدند در قضیه ویتنام حدود ۴ تا ۴.۵ میلیون نفرانسان بی گناه توسط آمریکا کشته شدند. میلیون‌ها سرخپوست برای استقرار نظام آمریکا در آن کشور توسط آمریکا کشته شدند. آمار ۲ تا ۲.۵ میلیون داده شده برای برده‌هایی که برای کشورسازی و دولت سازی منتقل می‌کردند. در اثر حملات پهپادی آمریکا به ۱۰ تا ۱۲ کشور بیش از ۴۰ هزار نفر حتی آمار داده‌اند که ۷۰ هزار نفر توسط آمریکا کشته شده‌اند. ۸۰ هزار نفر در افغانستان کشته شده‌اند. کدام کشوری این سابقه تاریکی از تجاوز، وحشیگری و جنایت و قتل و کشتار مردم بی گناه را دارد. هر دو حزب در این قضایا سهیم هستند آمریکا مرتکب جنایت علیه بشریت شده است در کشورهای مختلف حتی در داخل خود آمریکا هم گرفتاری‌های بسیاری درباره نقض حقوق بشر دارند چه در رابطه با پناهندگان و مهاجران و چه حقوق سیاهان. وضعیت زندان‌ها یشان را ببینید سالانه بیش از ۴ هزار نفر در زندان‌های آمریکا جان خودشان را از دست می‌دهند که حاکی از بدرفتاری و شرایط بد زندان‌ها در آمریکاست. بیشترین آمار زندانی را دارند یعنی بیش از ۲ میلیون نفر زندانی دارند که بالاترین نرخ زندانی در جهان است حالا آمریکا می‌خواهد الگوی حقوق بشر برای سایر کشورها بشود که قطعا” ذیصلاح نیست. وضعیت زنان را ببینید آماری که از قتل زنان در آمریکا داده می‌شود در میان کشورهای دیگر بی سابقه است این آمریکایی است که خودش گرفتاری‌های مختلفی در حوزه حقوق بشر دارد و من هیچ تفاوتی بین احزاب در رابطه با رویکرد سیاسی شأن به حقوق بشر و یا نقض حقوق بشر نمی‌بینیم.

 

بیانیه حقوق بشر اسلامی یک سند متعالی در زمینه حقوق بشر است

العالم: آیا کشورهای اسلامی برای دستیابی به دیدگاهی مشترک درباره مفاهیم و مصادیق حقوق بشر حداقل در دولت‌های اسلامی تلاش‌هایی صورت می‌دهند؟

غریب آبادی: ما سازمان همکاری اسلامی را داریم اما متأسفانه شاهد یک اتحاد راهبردی در حوزه حقوق بشر در بین کشورهای اسلامی نیستیم که واقعیت تلخی است؛ ما بیانیه حقوق بشر اسلامی را داریم و در سال ۱۹۹۰ حدود ۳۲ سال پیش در چارچوب اجلاس وزرای خارجه کشورهای اسلامی تصویب شد یک سند متعالی در زمینه حقوق بشر است. یکی از نکات مهم این است که حتی برای جنین هم حق حیات قائل شده که در غرب این موضوعات مطرح نیست. متأسفانه کشورهای اسلامی در حقوق بشر اسلامی کم کاری کردند از همین رو اکنون در حقوق بشر شاهد اقدامات کشورهای غربی هستیم.

ما در دو حوزه اقدام می‌کنیم، نخست کار با کشورهای اسلامی برای گسترش بیانیه کشورهای اسلامی در زمینه حقوق بشر اسلامی است و دوم در سطح وسیع‌تر در چارچوب کشورهای عدم تعهد در حوزه تنوع فرهنگی فعالیت می‌کنیم.

عراق به روند رسیدگی پرونده ترور شهید سلیمانی سرعت بخشد / پشتیبانی برخی عوامل خارجی در ترور شهید سلیمانی

العالم: یکی از موضوعات بسیار مهم ایرانیان و حتی غیرایرانی‌ها بحث تشریفات قانونی برای محاکمه دست‌اندرکاران ترور سردار شهید قاسم سلیمانی است، مراحل قانونی این پرونده به کجا رسیده است و عوامل این جنایت چه تعداد هستند؟

غریب آبادی: کمیته مشترک تحقیقی بین ایران و عراق صورت گرفته است و سومین جلسه کمیته تحقیق مشترک ایران و عراق در خصوص پرونده شهادت سردار سلیمانی در بغداد تشکیل و اسناد و اطلاعات مهمی تبادل شد، از سوی جمهوری اسلامی ایران تحقیقات ما تقریباً به پایان رسیده است. دادستانی تهران خیلی زود به نظرم طی هته آتی کیفرخواست خود را آماده می‌کند و به دادگستری تهران ارسال می‌کند، تقاضای ما از دولت و نظام قضائی عراق این است که به روند رسیدگی در کشور عراق سرعت ببخشند، تمامی عاملان آمران و مباشران این جنایت علیه بشریت و اقدام ترورسیتی باید به پیشگاه عدالت معرفی شوند و مهم هم نیست که در چه سطحی باشند.

وقتی سران آمریکایی به این موضوع اذعان کردند دیگر مصونیتی ندارند، مستنداتی داریم برخی از عوامل انسانی در برخی کشورها پشتیبانی انجام دادند که نیابت‌های قضائی به این کشورها مثل انگلیس و آلمان ارسال شده که پاسخی دریافت نکردیم، کشورهای منطقه و خاورمیانه هم بودند که نیابت‌های قضائی برای آنها هم ارسال شده است و باید این کشورها به ما پاسخ بدهند.

 

پرونده حمید نوری سیاسی است / دلیل حضور گروهک‌های تروریستی در سوئد چیست؟

العالم: چند هفته قبل دستگاه قضائی سوئد حکم حبس ابد را برای شهروند ایرانی حمید نوری که به اتهامات سخیف سیاسی بازداشت شده است صادر کرد، آخرین تحولات در رابطه با این پرونده چیست؟

غریب آبادی: پرونده آقای نوری یک پرونده کاملاً سیاسی است و پرونده حقوقی و قضائی نیست، ما بازداشت، دستگیری و محاکمه و محکوم کردن آقای نوری را در واقع یک اقدام کاملاً سیاسی تلقی می‌کنیم، بنیان این پرونده توسط برخی از عوامل گروهک تروریستی منافقین گذاشته شد.

حدود ۲۱ ماه زمان برد تا دادستان کیفرخواست تهیه کند یعنی ۲۱ ماه آقای نوری در بازداشت به سر می‌برد در حالی که آنها هیچ مستندی در اختیار نداشتند و آقای نوری را بدون دلیل بازداشت کرده بودند و این در صورتی است که اگر مستندی داشتند می‌بایست کیفرخواست را سریع‌تر به دادگاه ارائه می‌کردند، در واقع فرد را بدون دلیل دستگیر کردند و سعی کردند در طول این ۲۱ ماه یک سری اسناد واهی و دروغین و انحرافی را ایجاد کنند که کیفرخواست ایشان را بفرستند.

نقض حقوق بشر گسترده‌ای هم علیه آقای نوری در زندان انجام شد در طول این مدت که ایشان در بازداشت به سر می‌برد تمام این مدت را در سلول و زندان انفرادی بوده و این مغایر حقوق بشر است که فردی طی مدت ۳ سال در زندان انفرادی به سر ببرد و نیازهای پزشکی او را برآورده نکنند و همچنین گاهی تماس او را با خانواده اش قطع کردند. این نقض از سوی یک کشور غربی که مدعی حقوق بشر است قابل پذیرش نیست و مسئولیت بین المللی برای آن کشور به همراه دارد

انتظار ما از دولت سوئد به این شکل بود که، به جنایات گروهک تروریستی منافقین رسیدگی کند نه آنکه به ادعای آنها تصمیم بگیرد فردی که شهروند ایران بوده به بهانه‌های واهی او را به داخل سوئد بکشانند و او را دستگیر کنند و پرونده‌ی ادعایی درست کنند و محکوم کنند، این قطعاً یک اقدام سیاسی است و این را ما از سوی دستگاه قضائی و دولت سوئد می‌بینیم، سوئدی که در واقع در حال حاضر هم میزبان گروهک تروریستی منافقین است و هم میزبان برخی گروهک‌های تروریستی و جدایی طلب. یکی از آنها؛ رهبر گروهک تروریستی «حرکه النضال»، حبیب چعب است که الان تحت محاکمه است، و ۲ روزقبل، دور ششم دادگاه چعب برگزار شد؛ این گروه‌های تروریستی در سوئد چه کار می‌کنند؟ چرا سوئد این گروه‌های تروریستی را پذیرفته؟ چرا برای این گروه‌ها، حمایت‌ها و پشتیبانی‌های اطلاعاتی، امنیتی، اقتصادی و لجستیکی فراهم می‌کند؟

دولت سوئد بجای آنکه مانع اقامت این گروهک‌ها بشود و یا آنها را محاکمه کند، به طرفداری از آن گروهک‌ها برای برخی اتباع ایرانی پرونده تشکیل می‌دهد، طبیعتاً این موجب مسئولیت دولت سوئد است و ما به صراحت این پیام را به دولت سوئد اعلام کرده‌ایم و پرونده را کاملاً یک پرونده سیاسی می‌بینیم و نه یک پرونده حقوق و قضائی، درخواست خود را هم به صراحت مطرح کرده‌ایم که آقای نوری باید آزاد شوند و خساراتی که متحمل شده باید توسط دولت سوئد تأدیه شود.

 

تشریح محورهای اصلی کنفرانس حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی

العالم: ایران کنفرانس حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی را برگزار می‌کند، محورهای این کنفرانس چیست و شرکت کنندگان در این کنفرانس چه کسانی هستند؟

غریب آبادی: ۱۴ مرداد هر سال سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر اسلامی در سال ۱۹۹۰ است. وزرای خارجه سازمان همکاری اسلامی از کشورهای عضو خواسته‌اند که با برگزاری برخی مراسم این روز را گرامی بدارند، ما هم در ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران چند سال است که مراسماتی را هر سال در سالروز تصویب این بیانیه به منظور بزرگداشت روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی برگزار می‌کنیم و الان هفت سال است که در برگزاری چنین مراسمی جایزه حقوق بشر اسلامی را هم به برندگان آن اعطا می‌کنیم. این جایزه یا به قربانیان نقض حقوق بشر از میان مسلمانان یا کشورهای اسلامی اعطا می‌شود یا به کسانی که مدافع قربانیان نقض حقوق بشر هستند که اینها می‌توانند حتی غیرمسلمان هم باشند

امسال هفتمین دوره اعطا جایزه حقوق بشر برگزار شد و کمیته اعطای جایزه بعد از بررسی حدود ۳۵ کاندیدا از بین ۲۴ الی ۲۵ کشور تصمیم گرفت جایزه را به دو نفر اعطا کند و برگزیده شدند و یکی از برگزیدگان نوه آقای «نلسون ماندلا» بود که دیروز جایزه را اینها دریافت کردند. ایشان عضو پارلمان آفریقا است و مدافع سرسخت حقوق مردم مظلوم فلسطین است و معتقد به آپارتاید رژیم صهیونیستی است و این دفاع از حقوق مردم مظلوم فلسطین و مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی می‌باشد که ارزش بسیار بزرگی است.

نفر دوم برگزیده شده و دریافت کننده جایزه، خانم شهیده ابوعاقله است خبرنگار الجزیره که عمر خود را در راستای روشنگری جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم فلسطین صرف کرده این بسیار مهم است و هیچ وقت از این آرمان خود کوتاه نیامد با اینکه می‌توانست در آمریکا سکونت داشته باشد به جهت داشتن تابعیت دوم آمریکا، اما تصمیم گرفت در کشور خود یعنی فلسطین اشغالی بماند و جنایات رژیم اسرائیل را به جهانیان نشاد بدهد

بنده عقیده دارم که خانم ابوعاقله در تمام روستاهای فلسطینی هم شناخته شده بود به جهت روشنگری‌ای که انجام داده بود. در کنار نوه‌ی نلسون ماندلا و خانم ابوعاقله، ما از دو شخصیت دیگر هم تجلیل به عمل آوردیم؛ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی مرجع عالی قدر تقلید به جهت تلاش‌های گسترده‌ای که در حوزه‌ی تبیین و ترویج حقوق بشر اسلامی انجام داده‌اند، ایشان فیلسوف بسیار بزرگی هم هستند، تالیفات بسیار متعددی هم در این حوزه از جمله حقوق بشر اسلامی داشتند و همچنین شهید ترور، شهید صیاد خدایی که بدست گروهک‌های تروریستی به شهادت رسیدند و از خانواده ایشان هم تجلیل به عمل آمد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65570کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب