درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۶۵۵۴۷۱۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰ : ۰۶ بازدید: ۳۴۴۵دیدگاه: ۰

درباره سفر دو روزه طوفانی پلوسی به تایوان

درباره سفر دو روزه طوفانی پلوسی به تایوان نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه سوم آگوست 2022 ( 12 مرداد ماه سال جاری) پس از یک سفر طوفانی دو روزه که شامل دیدار با رئیس‌جمهور تایوان و قول حفظ دموکراسی در جزیره خودمختار در برابر تهدیدهای سرزمین اصلی چین بود، تایوان را ترک کرد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، روز چهارشنبه سوم آگوست 2022 ( 12 مرداد ماه سال جاری) پس از یک سفر طوفانی دو روزه که شامل دیدار با رئیس‌جمهور تایوان و قول حفظ دموکراسی در جزیره خودمختار در برابر تهدیدهای سرزمین اصلی چین بود، تایوان را ترک کرد. خانم پلوسی در جریان دیدار خود با رئیس جمهور تاوان؛ خانم تسای اینگ ون، گفت که ایالات متحده تعهد خود به تایوان را رها نمی‌کند و این سفر را بخشی از مبارزه گسترده تر بر سر آینده دموکراسی می‌داند. مقامات چینی، از جمله شی جین پینگ، رهبر این کشور در تماس تلفنی با بایدن، رئیس جمهور آمریکا نسبت به سفر خانم پلوسی به تایوان هشدار داده بودند. پس از ورود پلوسی به تایوان، پکن اعلام کرد که در حال آماده سازی و انجام تمرینات نظامی با آتش واقعی در مناطقی می‌باشدکه جزیره را احاطه نموده است.
 شایان ذکراست خانم پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی می‌باشد که در ربع قرن گذشته از تایوان بازدید کرده است. او قبل از بازگشت به ایالات متحده به کره جنوبی و ژاپن هم سفری خواهد داشت که در حد حساسیت سفر وی به تایوان نخواهد بود.  
در خصوص این سفر پر حرف و حدیث مباحث و مطالبی وجود دارد که در ذیل به برخی از آن‌ها اشاراتی خواهیم داشت:
1- سفر نانسی پلوسی و دیدار او با تسای اینگ ون رئیس‌جمهور تایوان، از سوی چین به شدت محکوم شده است.
2- تایوان به خط مقدم اصلی رقابت ایالات متحده و چین تبدیل شده است و هر دو کشور موقعیت نظامی خود را در منطقه افزایش می‌دهند.
3- قطعا سفر نانسی پلوسی به تایوان تنش‌های چین با آمریکا و تایوان را تشدید کرده و روابط تجاری دوکشور آمریکا و چین را بغرنج و پیچیده تر می‌کند.
3- خانم پلوسی، در این سفر با اظهار مواضع جنجال آفرین گفته که آمده است تا "به صراحت" بگوید و روشن کند که ایالات متحده این جزیره را "ترک" نخواهد کرد. باز هم اظهارات قلدر مابانه و ژست مغرورانه ابرقدرتی! خانم پولسی گویا باورتان آمده همچنان ابرقدرت هستید که این چنین رجز خوانی کرده‌اید؟ به دور و بر خودتان و منطقه و سطح بین‌الملل، نگاهی بندازید، آیا اثری از آثار ابرقدرتی شما قابل مشاهده است؟
4- خانم پلوسی در این سفر با اشاره به قانون روابط با تایوان در یک اظهار نظر مداخله جویانه گفته است: "چهل و سه سال پیش ، آمریکا قول داد كه همیشه پشت تایوان خواهد ایستاد ... امروز همان روز است و هیئت ما به تایوان آمده تا به طور واضح و روشن بگوید كه ما تعهد خود به تایوان را فراموش نکرده‌ایم و تایوان را تنها نگذاشته و رها نخواهیم كرد." به خانم پلوسی باید تفیهم کرد الان 43 سال گذشته نیست که شما با تهدید، ارعاب، وحشت و ترور دنیای را قبضه کرده و در مشتتان نگه دارید؛ دنیا بیدار شده و به زودی و با عبور از آمریکا، معادلات جهانی را باز تعریف کرده و اصلاح خواهد نمود.
5- چین هم پیشتر گفته بود که ایالات متحده "بهای" سفر خانم پلوسی را خواهد پرداخت. و این همان نکته‌ای است که در بحث سطور فوق به طور جدی به آن شاره گردید.    
6- کاخ سفید با این دیدار مخالفت کرده و رئیس جمهور جو بایدن نیز گفته بود که ارتش آمریکا انجام این سفر را نه تنها "ایده خوبی" تلقی ننموده بلکه نسبت به آن نیز  ارزیابی مثبتی نداشته است.
7- جای تعجب است که دولت آمریکا با توجه به ظاهر سیاستش که اعتقاد دارد از چین واحد حمایت و پیروی می‌کند  و سنگ بنای روابط دیپلماتیکش با چین بر همین اساس تعریف شده است، چگونه می‌تواند این سفر را توجیه کند و جلوی خشم کشور چین را بگیرد؟ آن هم چینی که  بسرعت در حال پیشه گرفتن نه تنها از آمریکا در عرصه‌های اقتصادی، تجاری و بازرگانی است بلکه بازار جهانی را در تسخیر خود در آورده و در حال کنار زدن رقبای قلدر جهانی غرب می‌باشد، آن هم غربی که آبستن حوادث غیرقابل پیش بینی است.
8- ناگفته نماند آمریکاییان همیشه یک رابطه "قوی غیررسمی" با تایوان را حفظ کرده‌اند که آن هم شامل فروش سلاح برای تایوان برای دفاع از خود است. و این نوع نگاه به تایوان، خود در حوزه اقتدار کشور چین هم قابل تأمل است و هم مسئله ساز؛ و چه بسا بحران ها و چالش‌هایی را برای دوکشور به وجود آورد و امنیت منطقه را با برنامه ریزی‌های سیاسی – نظامی با مشکلات عدیده مواجه سازند.       
9- خانم پلوسی در دیدار با خانم تسای در دفتر ریاست جمهوری، تایوان را "الهام بخش همه مردم آزادیخواه" خوانده و گفته است: "جهان با انتخاب بین دموکراسی و استبداد روبرو است. تصمیم آمریکا در تایوان، حفظ دموکراسی در اینجا است. " جالب است که آمریکاییان همیشه مدعی اشاعه و حفظ دموکراسی در کشورهای تحت حمایت خود هستند اما غافل از آن که خودشان بیشتر محتاج این ادعا در داخل خاک آمریکا می‌باشند. سرنوشت دموکراسی و دموکراسی خواهی آمریکاییان نیز خودش حکایت غریبی است و تمام دنیا با چنین دموکراسی تحمیلی و زوری سر سازگاری نداشته و نوعا این دموکراسی را مضر به حال مردم و کشور خود می‌دانند و حاضر نیستند زیر پرچم این گونه دموکراسی‌ها رفته و سبک زندگی مردم و جامعه خود را براساس فرهنگ و سیاست منحط مادی لیبرال  سرمایه داری تغییر دهند. باید گفت دموکراسی آمریکاییان عین اسبتداد است و جهان امروز به دنبال عبور از این دموکراسی دروغین است و برای رهایی از این استبداد ننگین آماده هزینه دادن است.   
10- خانم تسای( Tsai ) از همکاری بین هر دوکشور تمجید کرده و گفته است: تایوان همچنان "شریک قابل اعتماد و قابل اعتماد ایالات متحده" است. رییس جمهور تایوان مشخص است که خودش را به خواب غفلت و جهالت زده و گویی که از سوابق و پیشینه دولت‌های آمریکا خبر ندارد که همگی آنان غیرقابل اعتمادند. اعتماد کردن به آمریکا با توجه به سوابق تاریخی، خاصه در تاریخ معاصر ، نشانه حماقت محض  و بعد از آن خیانت آشکار غیرقابل دفاع می‌باشد. رییس جمهور تایوان بداند اعتماد کردن به آمریکا نمی‌تواند او را از مشکلاتی که با چین دارد رهایی بخشد بلکه تایوان را وارد بحران‌ها و چالش‌های متعدد خواهد نمود که در آینده چه بسا به سختی بتواند از آن خارج شود. اعتماد کردن به آمریکاییان حکم همان طناب پوسیده‌ای را دارد که با آن از چاه نمی‌توان خارج شد؛ و این اعتماد کردن امید بستن به سراب است که عاقبت خوشی را برای دل بستگان به دموکراسی غربی که دروغین و اسبتدادی می‌باشد، به دنبال و در پی نخواهد داشت.     
جان کلام این که تایوان باید خود مشکل خویش را با چین حل کند و مراقب باشد جنگی را رقم نزند و منطقه ، درگیر جنگی نشود که آمریکاییان از آن بهره برداری نمایند.

 

دکتر اسدالله افشار

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65547کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب