درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه آمریکا اروپا/بین الملل/ایران شناسه: ۶۵۴۶۰۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷ : ۰۸ بازدید: ۱۰۶۲دیدگاه: ۰

آیا سفر پلوسی به تایوان به « پرل هاربر » دیگری تبدیل می‌شود؟

آیا سفر پلوسی به تایوان به « پرل هاربر » دیگری تبدیل می‌شود؟ سیرک سفر پلوسی به تایوان نشانه آشکاری است که اتفاقی فوق العاده بی پروا و احمقانه در شرف وقوع است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سیرک سفر پلوسی به تایوان نشانه آشکاری است که اتفاقی فوق العاده بی پروا و احمقانه در شرف وقوع است.
در مهرماه 1398 ( اکتبر 2019 ) جیک سالیوان، که در سال 1400 ( 2021 ) بعنوان مشاور امنیت ملی ایالات متحده انتخاب شد، در مصاحبه ای اظهار داشت که ایالات متحده برای جمع کردن جهان و ایفای نقش ناجی بشریت به یک تهدید واضح نیاز دارد و چین می تواند آن هدف اصلی برای ایالات متحده باشد. او در مصاحبه 1398 ( 2019 ) اذعان کرد که مشکل این بود که مردم باور نمی‌کردند که چین یک تهدید جهانی است، دیدگاه آنها نسبت به چین بسیار مثبت است و ایالات متحده به یک "لحظه پرل هاربر" نیاز دارد. اتفاقی برای تغییر نظر آنها، چیزی که او با آرامش بیان کرد یعنی" ترساندن مردم آمریکا از جهنم " لازم بود.
به گفته سالیوان، فردی که خواستار مداخله نظامی در لیبی و سوریه شده بود، برتر بودن آمریکا به «نجات» و «اعاده حیثیت » نیاز داشت، بازیگرانی مانند سالیوان نشان داده اند که برای رسیدن به آن «لحظه پرل هاربر » حاضرند دست به هر کاری بزنند ، حتی اگر با اقدامات تروریستی علیه مردم خودشان لازم باشد تا «دشمن» را به عنوان یک هیولا در چشم شهروندان خود ترسیم کنند.

*  این به هیچ وجه یک استراتژی جدید نیست.

*  در سال 1341  ( 1962)  ژنرال لیمن لمنیتزر ، رئیس ستاد مشترک، عملیات نورث وودز را پیشنهاد کرد ، عملیاتی با پرچم دروغین حمله علیه شهروندان آمریکایی بود که از عوامل سیا می‌خواست تا هم صحنه‌سازی کنند و هم در واقع اقدامات تروریستی را علیه ارتش و اهداف غیر نظامی ایالات متحده انجام داده تا بتوانند با سرزنش دولت کوبا جنگ علیه این کشور را توجیه کنند. مدیران ستاد به خشونت های پیش ساخته تمایل داشتند زیرا معتقد بودند که منافعی که دولت به دست می آورد بیش از بی عدالتی می باشد که علیه افراد اعمال می شود. تنها ملاک مهم رسیدن به هدف بود  


*  هیچ موردی در کتابچه راهنمای نورث وودز وجود نداشت که به منزله خیانت آشکار نباشد، با این حال دستگاه نظامی ایالات متحده پرونده «فوق سری – توجیه مداخله نظامی ایالات متحده در کوبا» را مستقیماً به روی میز وزیر دفاع رابرت مک نامارا برای انتقال بعدی به پرزیدنت کندی فرستاد .

 

قرن جدید آمریکا

با توجه به این سوابق  اظهارات جیک سالیوان مبنی بر اینکه ما به "لحظه پرل هاربر " نیاز داریم چیز جدیدی نیست.

در 22 شهریور 1382 ( 12 ژانویه 2003 ) لس‌آنجلس تایمز مقاله‌ای با عنوان «دستور کار بدون نقاب» منتشر کرد که در آن می‌نویسد:

«بلافاصله پس از حمله 11 سپتامبر، مدتها قبل از اینکه کسی مطمئن شود که چه شخصی مسئول این واقعه بوده است، وزیر دفاع دونالد اچ. رامسفلد درخواست کرد تا برای حمله آمریکا به عراق برنامه ریزی شود."

در نگاه اول، هدف قرار دادن اولیه عراق توسط رامسفلد عجیب به نظر می رسد. خیلی کم شناخته شده بود، خیلی نامشخص. اما تمایل وزیر دفاع برای حمله به عراق نه هیجانی بود و نه واکنشی. در واقع، از زمان جنگ آمریکا علیه عراق در سال 1370 ( 1991 ) رامسفلد و دیگرانی که آن جنگ را طراحی و اجرا کردند، می خواستند به عقب برگردند و کاری را که آغاز کرده بودند به پایان برسانند. آن‌ها در گزارش‌هایی که برای دیک چنی، وزیر دفاع وقت آمریکا در سال‌های پایانی دولت جورج اچ دبلیو بوش نوشته شده بودند، این را بیان کردند، و زمانی که در سال‌های کلینتون از قدرت خارج شدند، به این فشار ادامه دادند. در بهار 1386 ( 1997 ) زمانی که رامسفلد، چنی و دیگران به یکدیگر پیوستند تا پروژه قرن جدید آمریکا یا- پی ان ای سی PNAC را طراحی کنند،  شروع به لابی‌گری هماهنگ برای تغییر رژیم در عراق کردند.

*   ... آنها انتظار داشتند که تغییرات بنیادی در سیاست نظامی ایالات متحده باید به آرامی رخ دهد، همانطور که در گزارش پروژه قرن جدید آمریکا یا پی ان ای سی PNAC برای "بازسازی دفاع آمریکا" آمده است به یک "رویداد فاجعه بار و کاتالیزور - مانند یک پرل هاربر جدید"نیاز است که در 20 شهریور 1380  ” 11 سپتامبر 2001، آنها پرل هاربر خود را دریافت کردند."

*  همانطور که مقاله لس آنجلس تایمز نیز مشاهده می کند، بدون 11 سپتامبر به عنوان پرل هاربر جدید، کل مبارزات آنها علیه تروریسم در خاورمیانه هرگز نمی توانست توجیه شود.

*  بنابراین، هنگامی که جیک سالیوان مشاهده می کند که احساسات ضد چینی کافی برای تقویت تصویر ایالات متحده به عنوان " ناجی بشریت" در برابر چین وجود ندارد به این نتیجه می رسد که آمریکا به "لحظه پرل هاربر" نیاز دارد.

*  سیرک پیرامون سفر پلوسی به تایوان و شادی آشکاری که از سوی بسیاری از این نئومحافظه‌کاران بر سر این چشم‌انداز ایجاد می‌شود، نشانه روشنی است که اتفاقی فوق‌العاده خطرناک و احمقانه در شرف وقوع است.

*  برای خلق پرل هاربر جدید، هواپیمای پلوسی ممکن است در سفری کاملاً نامربوط و غیرضرور  به تایوان واقعا سرنگون شود، و اگر چنین است، تعجب نکنید که  این خود آمریکایی‌ها بوده اند  که پشت ماجرای جدید قرار دارند  و نشان داده‌اند که حاضرند برای خلق آن دست به هر کاری بزنند.

 

سینتیا چانگ
تارنمای استراتژیک کالچر
برگردان و کوتاه سازی سیدعلی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65460کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب