درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۵۲۷۳۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰ : ۰۶ دیدگاه: ۰

"مقتدی صدر" در عرصه سیاسی عراق به دنبال چیست؟

یک کارشناس ارشد مسائل عراق با بیان این که به نظر می‌رسد "مقتدی صدر"، مخالف نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای پست نخست‌وزیری عراق است، گفت: امکان دارد، مقتدی صدر با توجه به قدرت اجتماعی خود، مانع تشکیل دولت جدید در عراق شود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایسنا،  محمد باقر حکیم در پاسخ به این سوال که بعد از استعفای نمایندگان جریان مقتدی صدر از پارلمان عراق، شاهد دو حرکت عمده از سوی طرفداران مقتدی صدر در عراق طی روزهای اخیر بوده ایم  از جمله برگزاری نماز جمعه در بغداد  در چند هفته پیش و همچنین حضور تعدادی از طرفداران مقتدی صدر در روز چهارشنبه هفته گذشته در  میدان «التحریر» و سپس حرکت آنها به  سمت منطقه سبز و پارلمان عراق در اعتراض به تصمیم شورای هماهنگی شیعیان برای معرفی آقای «السودانی» برای پست نخست وزیری. با توجه به این تحولات، مقتدی صدر در صحنه سیاسی عراق به دنبال چیست؟ اظهار کرد: بی شک پس از انتخابات زود هنگام سال ۲۰۲۱ میلادی و برنده شدن جریان صدر با ۷۳ کرسی و پس از آن عدم تشکیل حکومت و استعفاء نمایندگان پارلمان وابسته به جریان صدر، این جریان قدرت سیاسی خود را در پارلمان عراق از دست داده و تلاش می کند تا با استفاده از جریان اجتماعی بتواند در صحنه سیاسی عراق تاثیر گذار باشد. هم در برگزاری نماز جمعه پرشور هواداران صدر و هم در ورود هوداران صدر به پارلمان عراق شاهد پیام های سیاسی از جانب جریان صدر به گروه رقیب یعنی چارچوب هماهنگی شیعیان به صورت غیر مستقیم بودیم.

 

 مقتدی صدر، مخالف نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای پست نخست وزیری عراق است

وی ادامه داد : جریان صدر، امروز معتقد است که با قدرت اجتماعی خود در میدان می تواند بر صحنه سیاسی عراق تاثیر گذار باشد. صدر به صراحت  از اهداف خود از این اقدامات نگفته است اما به نظر می رسد که وی مخالف نامزدی "محمد شیاع السودانی" برای پست نخست وزیری عراق باشد. برخی ها معتقدند چارچوب هماهنگی اگر اسامی دیگری را نیز برای نامزدی نخست وزیری معرفی کند با مخالفت صدر روبه رو خواهد شد از طرفی دیگر با توجه به اینکه جریان صدر از قدرت اجتماعی خوبی برخوردار است ممکن است وی خواستار ادامه حکومت کاظمی تا چند ماه آینده باشد و پس از آن می توان منتظر مطرح شدن موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق باشیم. شاید این امر بسیار به آن چیزی که صدر به دنبالش است، نزدیک باشد.  

 این کارشناس ارشد مسائل عراق در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد مقتدی صدر برای پیشبرد خواسته های خود در عراق همچون  سال های گذشته تکیه ویژه بر هواداران مردمی خود دارد با توجه به این پتانسیل، چه میزان این احتمال وجود دارد که بار دیگر شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی مانند تظاهرات و اعتراضات اکتبر ۲۰۱۹ در عراق باشیم و یا این که نزاع گروه های شیعه در عراق در مورد تشکیل دولت به کف خیابان ها کشیده شود؟ تصریح کرد: به نظر من تظاهرات سال ۲۰۱۹ میلادی با شرایط خاص خود برگزار شد و شاخص های مختلفی دست به دست هم داد و برآیند آن شاهد تظاهرات بودیم که منجر به استعفاء نخست وزیر وقت عراق شد. امروز به نظر می رسد که آن شرایط مهیا نیست به معنای دیگر مثلا جریان "تشرین" و رسانه های آن ها با تظاهراتی که منجر به ورود هواداران صدر به پارلمان عراق شد همراهی نکردند. برای مثال "احمد الوشاح" یکی از فعالان و رهبران جریان تشرین اعلام کرد که به تظاهرات جریان صدر ملحق نخواهیم شد. وی در شبکه تلویزیونی "دجله" اعلام کرد که امروز جریان صدر به دنبال ابقاء کاظمی می باشد در نتیجه به نظرم اگر هم تظاهراتی شکل بگیرد محدود به هواداران جریان صدر خواهد بود و هوداران جریان تشرین در آن شرکت نخواهند کرد.

 حکیم در همین ارتباط داد: همچنین تا امروز نه تنها شاهد حمایت منطقه ای و یا فرامنطقه ای از تظاهرات جریان صدر در بغداد به صورت آشکارا نبوده ایم، بلکه برخی سفارتخانه و موسسات بین المللی ورود هوداران صدر به پارلمان را اقدامی خارج از قانون اساسی عراق دانستند.  

 وی همچنین در واکنش به این پرسش که از روز گذشته خبرهایی منتشر شده که چارچوب هماهنگی شیعه قرار است رایزنی های سیاسی را با گروه های مختلف در عراق برگزار کند و رسانه «شفق نیوز» نیز مدعی شد که احتمالا به زودی شاهد برگزاری نشست  مشترکی بین چارچوب هماهنگی شیعیان با سردار اسماعیل قاآنی باشیم به نظرتان این نشست ها به چه میزان می تواند در خروج عراق  از بن بست سیاسی کمک کند با توجه به این که در چند ماه های گذشته هم شاهد این گونه نشست ها بوده ایم ولی خروجی عینی در راستای تشکیل دولت جدید نداشته است  و اختلافات همچنان بین گروه های سیاسی عراق از جمله گروه های شیعه  باقی است؟ گفت : چارچوپ هماهنگی شیعیان تلاش دارد تا بتواند با تمام اهل سنت و جریان های کردی توافقاتی داشته باشد و بصورت مشترک حکومت جدید عراق را تشکیل دهند. اهل سنت و کردها شروطی را برای امضا و حضور در جلسه پارلمان مد نظر دارند که باید دید این توافقات با چارچوپ هماهنگی به نتایج مثبت خواهد رسید یا خیر؟

حکیم خاطرنشان کرد : به نظر می رسد که توافق نظر در احزاب چارچوب هماهنگی در بین شیعیان و برخی از احزاب سنی و کرد وجود دارد، اما چارچوب هماهنگی همانطور که در بالا گفته شد تلاش دارد تا مشارکت تمام احزاب بزرگ و تاثیر گذار کردی و اهل سنت را حکومت جدید داشته باشد.

 

 امکان دارد، مقتدی صدر با توجه به قدرت اجتماعی خود، مانع تشکیل دولت جدید در عراق  شود

 این کارشناس ارشد مسائل عراق در پاسخ به این پرسش با توجه به این تحولات سناریوهای پیش روی آینده سیاسی عراق را چه طور ارزیابی می کنید با توجه به این که مدت زمان وجود بن بست سیاسی در عراق در دوره اخیر نسبت به دوره های قبل طولانی تر شده است؟ گفت : به نظر می رسد که صدر با توجه به قدرت اجتماعی خود، امکان دارد مانع تشکیل  دولت جدید شود البته این امر بستگی به توافقات چارچوب هماهنگی با کردها و اهل سنت دارد.

 

چارچوب هماهنگی تلاش دارد تمام احزاب بزرگ کردی و سنی عراق در  دولت جدید مشارکت داشته باشند

 وی ادامه داد : در صورتی که چارچوب هماهنگی بتوانند ۲۲۰ نماینده را برای انتخاب رئیس جمهوری و نخست وزیر در پارلمان داشته باشد بی شک حکومت جدید را تشکیل خواهد داد اما معتقدم همچنان چارچوب هماهنگی تلاش دارد تمام احزاب بزرگ کردی و سنی عراق در حکومت جدید مشارکت داشته باشند که آن وقت حکومت با قدرت بیشتری تشکیل خواهد شد.

حکیم همچنین تاکید کرد : در مقابل سناریو دومی هم وجود دارد که جریان صدر با قدرت اجتماعی که در عراق دارد مانع از برگزاری جلسات پارلمان و تشکیل حکومت جدید شود که آنگاه این به معنای ادامه حکومت کاظمی و شاید برگزاری انتخابات زود هنگام در عراق باشد.

 

تلاش ها برای ایجاد همکاری بین صدر و چارچوب هماهنگی شیعیان تا به امروز ثمربخش نبوده است

 وی افزود: سناریوهای مختلف دیگری اعم از مشارکت صدر با چارچوب هماهنگی شیعیان وجود دارد که  البته تلاش ها  در این زمینه تا به امروز ثمربخش نبوده است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65273کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب