درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۵۲۰۵۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۳۵ : ۰۶ بازدید: ۳۰۹دیدگاه: ۰

محمد شیاع السودانی فرد مورد حمایت ایران نامزد نخست وزیری عراق شد

محمد شیاع السودانی فرد مورد حمایت ایران نامزد نخست وزیری عراق شد چارچوب هماهنگی که بزرگترین بلوک پارلمان عراق به شمار میرود، محمد شیاع السودانی را برای پست نخست وزیری معرفی کرده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،  "چارچوب هماهنگی" که بزرگترین بلوک پارلمان عراق به شمار میرود، محمد شیاع السودانی را برای پست نخست وزیری معرفی کرده است.
در میان بن بست سیاسی طولانی مدت و به دنبال آن انتخابات پارلمانی در مهرماه 1400 ( اکتبر 2021 ) "چارچوب هماهنگی" که بزرگترین بلوک در پارلمان عراق است، محمد شیعه السودانی را برای پست نخست وزیری معرفی کرد.

سودانی پس از انتخاب در پارلمان، وظیفه تشکیل دولت بعدی را برعهده خواهد گرفت.

"چارچوب هماهنگی"  در سوم مردادماه 1401 (25 ژوئیه 2022 )- جلسه ای برای انتخاب نامزد خود برای سمت نخست وزیری برگزار کرد و در یک فضای مثبت، رهبران این تشکیلات به اتفاق آرا با معرفی آقای محمد شیاع السودانی به عنوان نخست وزیر موافقت کردند.

سودانی یکی از اعضای کمیته پارلمانی ناظر بر برنامه دولت و کمیته برنامه ریزی استراتژیک است. وی پیش از این از سال 1389 تا 1393 ( 2010 تا 2014 )به عنوان وزیر حقوق بشر و از سال 1393 تا 1397 ( 2014 تا 2018 )به عنوان وزیر کار و امور اجتماعی خدمت کرد. وی همچنین سرپرستی وزارتخانه های صنعت، بازرگانی، دارایی و مسئولیت وزارت خانه های سازمان مهاجرت و آوارگان و کشاورزی را بعنوان وزیر بعهده  داشته است.

رهبران "چارچوب هماهنگی" که متشکل از گروه‌ها و شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران می باشند، در بیانیه‌ها یا توییت‌هایی جداگانه از نامزدی سودانی استقبال کردند. این رهبران شامل قیس خزعلی از عصائب  اهل الحق، فلیح الفیاض رئیس یگان های حشد الشعبی و ابوعلاء الولایی از کتائب سید الشهدا  می باشند.

در کمال تعجب، نوری المالکی، رئیس ائتلاف دولت قانون که بزرگترین بلوک را در "چارچوب هماهنگی" دارد، هنوز به نامزدی سودانی واکنشی نشان نداده است.

به گفته یک منبع از "چارچوب هماهنگی" که به شرط ناشناس ماندن با المانیتور صحبت می کرد، از مالکی بعنوان مانع اصلی در برابر این نامزدی یاد کرده بود.

افشای نوار اخیر علیه مالکی، که راه را بر روی نامزدی سودانی برای نخست‌وزیری بسته بود، ظاهراً باعث شد که او مخالفت خود را با نامزدی وی پس بگیرد .

چالش اصلی پیش روی سودانی، مقتدی صدر خواهد بود که در انتخابات گذشته بزرگترین بلوک را به دست آورده بود. وی به دلیل عدم موفقیت در تشکیل دولت مجبور به کناره گیری از مجلس شد.

یکی از حساب های رسمی فیس بوک صدری ها بلافاصله پس از نامزدی سودانی ، پیامی کنایه آمیز منتشر کرد و سودانی را چهره ای برای مالکی خواند. این بدان معناست که صدر سودانی را به عنوان نخست وزیر تحت کنترل مالکی می بیند.

اختلاف صدر و مالکی بسیار تند و طولانی مدت است.

صدر با ائتلاف سنی "تقدم" به رهبری محمد الحلبوسی رئیس مجلس و حزب دمکرات کردستان (KDP) به رهبری مسعود بارزانی ائتلاف کرده بود. با این حال، ائتلاف در تشکیل دولت ناکام ماند زیرا "چارچوب هماهنگی" که رقیب صدر است، توانست طی آبستراکسیونی با یک سوم نمایندگان مجلس مانع از انتخاب رئیس جمهور به عنوان بخش اساسی یک دولت شود.

اگرچه "چارچوب هماهنگی" نخست وزیر را نامزد کرده است، اما آنها هنوز باید قبل از رفتن به پارلمان برای کسب رای اعتماد برای دولت بعدی به رهبری سودانی ، با کردها درباره رئیس جمهور به توافق برسند .

اتحادیه میهنی کردستان در بیانیه ای از نامزدی سودانی حمایت کرد، در حالی که حزب دمکرات کردستان در این مورد سکوت نمود.

دو حزب اصلی کرد - حزب دمکرات کردستان و اتحادیه میهنی کردستان - هنوز بر سر رئیس جمهور که معمولا یک شخصیت کرد است به توافق نرسیده اند. حزب دمکرات کردستان- ریبر احمد وزیر کشور اقلیم کردستان را نامزد کرده است ، در حالی که اتحادیه میهنی بر تمدید دوره ریاست جمهوری فعلی، برهم صالح ، اصرار دارد .

انتظار می رود که دو حزب کرد تحت فشار "چارچوب هماهنگی" بین خود به توافق برسند. تشکیلاتی که از قبل مشکل اصلی دولت بعدی یعنی توافق بر سر نخست وزیری را حل کرده است.

 

هیات تحریریه    
تارنمای المانیتور
برگردان علی اصغر شهدی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/65205کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب