درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی / حوزه محیط زیست و گردشگری/ایران شناسه: ۶۴۰۰۴۱۴ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹ : ۰۶ دیدگاه: ۰

ضرغامی در مراسم تجلیل از پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی؛

صیانت از میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی در اسلام پسندیده است

صیانت از میراث فرهنگی و مرمت آثار تاریخی در اسلام پسندیده است وزیر میراث فرهنگی در نخستین آیین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران و تقدیر از ۱۲ پیشکسوت این عرصه گفت: صیانت از میراث‌فرهنگی و مرمت آثار تاریخی از نظر اسلام پسندیده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، عزت‌الله ضرغامی در نخستین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران که در محل سالن همایش‌های این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: از آخرین مراسمی که در سازمان صداوسیما با عنوان "همایش چهره‌های ماندگار" برگزار کردیم، همواره آرزو داشتم یک مراسم دیگر را شاهد باشم تا بتوانم حق کمی از افرادی که زندگی خود را وقف مردم کردند به جا بیاورم و توفیق تجلیل از آنها را داشته باشم.

وی افزود: حوزه میراث‌فرهنگی حوزه تمدنی ملت ایران است. میراث ما متعلق به دنیا و متعلق به بشر است. من در هر جای دنیا که سخنرانی و دیدار دارم به آن‌ها یادآوری می‌کنم که مفاخر متعلق به همه هستند. میراث‌فرهنگی بزرگ‌ترین عامل انسجام بشری است، آن چیزی است که همه انبیا و مشعل‌داران هدایت به دنبال آن بودند و امروز می‌بینیم که میراث‌فرهنگی بهترین عامل و ابزار برای این انسجام است.

ضرغامی یادآور شد: متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم شناخت و آگاهی و از روی غرض‌ورزی‌ها این میراث ارزشمند دچار قطب‌بندی شده و تقسیم‌بندی می‌شود که کلاً اشتباه است.

وی اضافه کرد: واقعیت این است که نه تنها در سطح ملی میراث ارزشمند ما مایه قوام است، بلکه در سطح بین‌المللی نیز همین گونه است و ما باید این میراث‌فرهنگی را ترویج دهیم. میراث‌فرهنگی در دنیای بی‌هویتی امروز شناسنامه ما است؛ در دنیای بی‌هویتی که با ابزار رسانه‌ای و استفاده از فضای مجازی برخی از کشورها به دنبال ایجاد هویت برای خود هستند، میراث‌فرهنگی شناسنامه ما به حساب می‌آید.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ادامه داد: امروز کشور ما از اختلاف رنج می‌برد، در حالی که همه با یک هدف مشخص یعنی خدمت به مردم حرف می‌زنند، اما خروجی آن چیزی دیگری است. این برای ایران با چنین پشتوانه‌ای اصلاً خوب نیست. از دل این ایران با این پیشینه غنی فرهنگی باید مودت و دوستی در بیاید.

وی اضافه کرد: من پیش‌تر نیز این را گفته‌ام که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک مصداق کاملی برای عمل صالح است که در قرآن آمده است.

 

اهمیت به چهره‌های ماندگار بخشی از مدیریت داشته‌هاست

ضرغامی به اهمیت و ارزش مفاخر و پیشکسوتان اشاره کرد و افزود: تبیین امروز به اندازه‌ای مهم است که تبدیل به جهاد شده و از آن به عنوان "جهاد تبیین" یاد می‌شود. امروز وقتی در اینترنت میراث‌فرهنگی را جستجو کنیم، ممکن است حرف‌هایی بیاید که بیگانه است. ما کم تبیین می‌کنیم، با آمدن فضای مجازی باید این عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم، چراکه اگر این کارها را نکنیم، این داشته‌ها شاید مدفون شود و من در این باره قبلاً هشدار داده‌ام.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ادامه به گنجینه‌های پنهان در مخازن موزه‌ها نیز اشاره کرد و افزود: ما در میراث‌فرهنگی پدیده نامیمونی داریم با عنوان مخزن. بخش کوچکی از گنجینه‌های ما در موزه‌ها قابل نمایش هستند که البته نحوه نمایش آنها هم در شأن آن آثار نیست و بخش عمده در مخازن و قفسه‌های خاک گرفته است. ارزشمندترین آثار ما به صورت فله‌ای انبار شده است، اما مهم‌تر از آن که وظیفه من است، این است که در آن بخشی که به نمایش می‌گذاریم تا چه حدی قدرت روایت داریم؟ آیا توانسته‌ایم همین اشیا و آثار را به خوبی معرفی و روایت کنیم؟ ما اگر روایت نکنیم دیگران با ساختن جنگ ستاره‌ها و… موضوعات خود را روایت می‌کنند.

 

مفاخر میراث‌فرهنگی به روایتگری کمک کنند

ضرغامی گفت: استدعای من از بزرگان و مفاخر این است که روایتگری کنند و نهضت و جهاد تولید و معرفی میراث فرهنگی ما در فضای مجازی بیشتر شود. ما ملت آپلود بودیم، اما امروز ملت دانلود هستیم. در بعضی از موضوعات مهم که می‌خواهیم اطلاعات جمع کنیم، می‌بینیم چقدر ضعف داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی یادآور شد: میراث‌فرهنگی ما جایگاه برجسته و عظیم در تشخص ما دارد و همه دوران ما این گونه بوده است. در میراث ناملموس نیز ارزش واقعی به روح آن برمی‌گردد که در حقیقت آن اعتقاد و ایمان به آن میراث ناملموس است. برای همین من در بازدید از گنبد سلطانیه دست استاد مرمت‌گر را می‌بوسم و یا در قره‌کلیسا به خانم ارمنی که آنجا همکار ما است، احترام می‌گذارم. خارجی‌هایی که برای بازدید به این کلیسا می‌روند، می‌بینند که از بیت‌المال مسلمانان کلیسا را مرمت می‌کنند و برای آن‌ها جالب توجه است.

 

مرمت آثار تاریخی نظر اسلام است

وی گفت: در بین مرمتگران ایرانی یک فرد روحانی به نام حاج آقا فولادی را می‌شناسم که جزو پیشکسوتان است و از ۱۵ سالگی کار مرمت انجام می‌دهد، از جمله این که آتشکده مرمت کرده و من وقتی درباره انگیزه او برای مرمت آتشکده پرسیدم، او با آیات قرآن پاسخ مرا داد و من قانع شدم و دریافتم که صیانت از میراث‌فرهنگی و مرمت آثار تاریخی از نظر اسلام پسندیده است.

ضرغامی گفت: امروز در رسانه‌های داخلی و خارجی‌مان به شدت ضعف روایتگری و معرفی آثار تاریخی و میراث‌فرهنگی داریم. ما باید روایتگری کنیم و میراث‌فرهنگی خودمان را به خوبی معرفی کنیم، البته بدانید که دشمن این را نمی‌خواهد. به‌عنوان مثال هورامان / اورامانات که ثبت جهانی شده، باعث وحدت بیشتر بین کردستان و کرمانشاه شده است. مردم این منطقه بسیار زحمت‌کش و سخت‌کوش هستند و با این که آن منطقه سنگ و صخره است، با آوردن خاک، کشاورزی می‌کنند و محصولات بسیار خوبی تولید می‌کنند. ما باید این ظرفیت‌ها را به مردم دنیا معرفی کنیم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: تقاضای من از پیشکسوتان و مفاخر و استادان بزرگ حوزه میراث‌فرهنگی این است که کمک کنند تا روح میراث‌فرهنگی را تقویت کنیم و عقب‌ماندگی‌ها را در این باره جبران کنیم. حضور مفاخر و اندیشمندان و راهبری آن‌ها می‌تواند در این باره مهم و تأثیرگذار باشد.‌

 

۱۲ پیشکسوت تجلیل شدند

در ادامه مراسم نخستین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران از ۱۲ استاد و پیشکسوت این حوزه به پاس یک عمر خدمت برای پاسداری از فرهنگ ایران‌زمین تجلیل به عمل آمد.

محمدرضا اولیا، عبدالله جبل‌آملی، حمیده چوبک، علی‌اکبر سعیدی، محمدحسن سمسار، محمدرحیم صراف، باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی، فائق توحیدی، رجبعلی لباف خانیکی، مهدی مجابی، محمدحسن محب‌علی و محمدمیرشکرایی ۱۲ پیشکسوتی بودند که در این آیبن مورد تجلیل قرار گرفتند.

عبدالله جبل عاملی پیشکسوت حوزه میراث‌فرهنگی پس از دریافت لوح تقدیر با بیان اینکه به شاگردی دکتر شیرازی مفتخر است، گفت: از او بسیار آموخته‌ام. ما در قبال وظیفه‌ای که انجام می‌دهیم نباید انتظار دیگری داشته باشیم. همین قدر که خداوند از ما راضی باشد، کافی است.

او در ادامه با اشاره به فراموش شدن بناهای تاریخی شهر اصفهان که در طول جنگ تخریب شده‌اند، افزود: باید این بناهای تاریخی تخریب‌شده بازسازی و به عنوان یک جنایت تاریخی به دنیا معرفی شوند.

در پایان این مراسم با حضور تمامی تقدیرشدگان از تمبر نخستین آئین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی ایران که به تصویری از باقر آیت‌الله‌زاده شیرازی مزین شده بود، رونمایی شد و حاضران روی سن آن را امضا کردند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/64004کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب