درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۱۵۷۹۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۵۸ : ۱۷ بازدید: ۲۱۹۶دیدگاه: ۰

در باره انتخابات پارلمانی لبنان

در باره انتخابات پارلمانی لبنان بیست‌وچهارمین دوره‌ انتخابات پارلمانی لبنان­ روزیکشنبه 25 اردیبهشت ماه سال جاری( 15 می 2022) علی رغم فشارهای شدید سیاسی، اقتصادی و امنیتی سه سال اخیر که از سوی دشمنان به این کشور تحمیل گشته است برگزار گردید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، بیست‌وچهارمین دوره‌ انتخابات پارلمانی لبنان­ روزیکشنبه 25 اردیبهشت ماه سال جاری( 15 می 2022) علی رغم فشارهای شدید سیاسی، اقتصادی و امنیتی سه سال اخیر که از سوی دشمنان به این کشور تحمیل گشته است برگزار گردید. مردم لبنان توانستند با هشیاری و با شرکت در این انتخابات؛ بر مهندسی و جریان سازی سه کشور آشوبگرِ فتنه برانگیزِ تروریست پرورِ آمریکا، عربستان و فرانسه که بالغ بر40میلیون دلار برای مهندسی افکارعمومی هزینه کرده بودند پیروز گردند. مردم لبنان از شیعیانش گرفته تا مسیحی و سنی در انتخابات 15 می2022؛ شرکت کرده و نشان دادند فضاسازی‌های رسانه‌ای تحت سیطره امپریالیسم جهانی غرب هرگز قادر نخواهند بود بر افکار و دموکراسی خواهی لبنانی‌ها تسلط یابند و از این رهگذر سیاست‌های استعماری و استثماری خود را از سوی عمال نفوذی و پرورش یافتگان مکتب پوشالی سرمایه داری غرب، برایشان و کشورشان دیکته و حاکم نمایند.

البته هزینه 40میلیون دلاری یاد شده توانست جریان المستقبل را به رهبری سعد الحریری از گردونه این انتخابات با اعلام تحریم خارج سازد. و از سوی دیگر برخی  از ساکنان مناطق سنی‌نشین نیز تحت تأثیر همین فضاسازی‌ها در این انتخابات شرکت نکردند و به مانند جریان المستقبل انتخابات را تحریم کردند و خود را از شرکت در سرنوشت کشورشان محروم نمودند و نشان دادند با نفوذ دشمنان و پیروی از افکار تفرقه افکنانه آنان، لبنان همچنان گرفتار دوقطبی و شاید چند قطبی و چند گانگی است و از همین ناحیه رنج فراوان برده و اسیر کج فهمی طیف‌ها و گروه‌های سیاسی می‌باشد؛ اما با این وجود و با همه فشارهایی که بر مردم لبنان صورت گرفت، مردم پای صندوق‌های رأی آمده و با آرای خود مشت محکمی بر دهان آمریکا، عربستان سعودی و فرانسه که هرسه نمایندگی اسرائیل را در فروپاشی لبنان به یدک می‌کشند، زده و نشان دادند وحدت و یکپارچگی لبنان و همچنین آینده جریان مقاومت برایشان مهم است و هرگز اجازه نخواهند داد تا بیگانگان و دشمنان و نفوذی‌های آنان برای لبنان و مردم لبنان تصمیم گرفته و در امورشان دخالت نمایند.

 

لازم به ذکر است بدانیم؛

1- این انتخابات در مرحله سوم در 15 حوزه رأی گیری صورت پذیرفت.

 2- تعداد واجدین رأی در این دوره از انتخابات لبنان 3،967،507 نفر بود. در مقایسه با 3،746،483 نفری آنها در سال 2018، 221،024 نفر بیشتر شده است. از این میان 1،361،546 نفر مسیحی و 2،584،993 نفر مسلمان هستند.

3- رقابت 718 نامزد در قالب 103 لیست یا فهرست برای کسب 128 کرسی پارلمان لبنان بود.

4- بر اساس معاهده طائف که در سال 1989 در لبنان امضا شد، کرسی‌های پارلمانی میان گروه‌های مختلف توزیع می‌شود و شامل 28 سنی، 28 شیعه، 8 دروزی، 34 مسیحی مارونی، 14 ارتدوکس، 8 کاتولیک، 5 ارمنی، 2 علوی و1 نماینده اقلیت از مسیحیان است.

5- قانونی که انتخابات کنونی لبنان بر اساس آن برگزار می‎شود، «تناسبی» است و کرسی‌های احزاب مختلف به تناسب تعداد رأیی که کسب می‌کنند، به آنان تعلق می‌گیرد.

6- نامزدها در قالب 48 لیست یا فهرست انتخاباتی در 15 حوزه با یکدیگر رقابت نمودند.

7- کرسی‌های پارلمانی بنابر آن چه فهرست‌های مخصوص به هر حزب یا جریان یا فراکسیون به دست آورده است، توزیع می‌شود.

8- قانون، عملیات رأی گیری را به گونه‌ای تنظیم کرده است که هر مرد یا زن لبنانی با 21 سال تمام چه مقیم لبنان باشد و چه نباشد، حق رأی دارد.

9- رأی گیری با برگه‌های رسمی رأی برگزار می‌شود که وزارت کشور پیشتر آنها را آماده کرده است. این برگه‌ها حاوی اسامی فهرست‌ها و اعضا و تصویر نامزدها است.

10- رأی دهندگان از بین فهرست‌های رقیب، یک فهرست را بر می‌گزینند و هر رأی دهنده می‌تواند به نامزدی از حوزه انتخاباتی کوچک تر در ضمن فهرستی که بر می‌گزیند، رأی دهد.

11- در این دوره از انتخابات پارلمانی لبنان، در مجموع 1002 نامزد در قالب 103 لیست با یکدیگر رقابت پرداختند. در این دوره 118 زن در لیست‌های انتخاباتی حضور داشتند که بیشترین تعداد حضور بانوان در ادوار انتخابات پارلمانی به حساب می‌آید.

12- از آنجایی که نظام سیاسی حاکم بر لبنان نظام پارلمانی است، ائتلاف‌ها و گرایش اکثریت در پارلمان همواره نقشی اساسی در تقسیم قدرت در این کشور داشته و روند مسایل و اولویت‌ها را تعیین می‌کنند.

13- هم اکنون جریان 8 مارس که نزدیک به حزب الله است، 72 کرسی در پارلمان لبنان دارد که شامل احزاب جریان ملی آزاد، المرده، اتحادیه انقلابی ارمنی، حزب دموکرات لبنان، حزب ناسیونال سوسیالیست سوری، جنبش امل و … است.

14- در مقابل جریان 14 مارس که مخالفان حزب الله و جریان مقاومت را شامل می‌شوند 48 کرسی را به خود اختصاص داده‌اند. این گروه‌ها شامل حزب القوات، جریان المستقبل، حزب کتائب، جریان قرنه شهوان، حزب لیبرال ملی، جنبش نوسازی دموکراتیک، جنبش راست دموکراتیک و ائتلاف ملی لبنان، همواره عامل اصلی مسایل و مشکلات این کشور بوده و وابسته به غرب یا دلار‌های نفتی سعودی هستند.[1]
در خصوص انتخابات 15 می 2022 مردم لبنان تحلیل فراوان است و نگارنده در این یادداشت کوتاه به برخی از این تحلیل‌ها، به اختصار اشاراتی خواهد داشت:
1- انتخابات لبنان یک مبارزه و رقابت معمولی نبود اما با این وصف بدون تنش و ناامنی صورت گرفت و این خود یک موفقیت بزرگی سیاسی برای مردم لبنان بشمار می‌آید که با هشیاری بالای آنان، هیچ حادثه‌ تلخ و ناگواری به وجود نیامد و رخ نداد.
2- پولی که از سوی دشمنان در انتخابات خرج گشت برای زدن مقاومت و کاهش محبوبیت آنان در لبنان بود که با شکست همراه شد.
3- با توجه به ریزش آرای مردم و گروه‌ها در انتخابات 15 می 2022 و در مقایسه با انتخابات قبلی (2018) باز مردم نشان دادند حامی کشور خود بوده و خواستار وحدت و یکپارچگی کشورشان هستند و هرگز با دشمنان و بیگانه پرستان کنار نیامده و مقدرات کشورشان را به دست عمال اجنبی پرست سکولار مسلک نخواهند سپرد.
4- مردم با حضور خود در انتخابات نشان دادند خواستار اصلاح امور در لبنان هستند و از مشکلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی موجود در کشورشان رنج برده و از وجود گسترده تبعیضات و رانت‌های موجود در سطوح بالای مدیریتی کشور گلایه مند هستند و رفع فوری آن‌ها را مطالبه دارند.
5- پارلمان آتی لبنان با توجه به راهیابی نمایندگان جدید به پارلمان؛ نقشی مهم و تاریخی برای عبور لبنان از بحران‌ها باید ایفا کند تا بتوانند این نظام سیاسی طایفی را در تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی، بازیگری قابل و مقتدر و تأثیرگذار نشان دهند.
6-  علی‌رغم تمام پول‌پاشی‌های صورت گرفته و هدایت شده از سوی آمریکا، عربستان سعودی، فرانسه و رژیم اشغالگر کودک کش صهیونیستی جهت کاهش آرای مردم در انتخابات؛ جریان المستقبل به رهبری سعد حریری از انتخابات کنار کشید، حزب جریان ملی آزاد  به رهبری جبران باسیل و سمیر جعجع و حزب قوات‌ اللبنانیه نیز نتوانستند آرای مقبولی کسب نمایند و این پول پاشی‌ها به ضررایشان تمام شد و در عوض مردم به ائتلاف شیعی حزب‌الله، پیروز اول این انتخابات و ائتلاف 8 مارس که از نیروهای نزدیک به حزب‌الله محسوب می‌شوند رأی دادند تا مسیر خود را از مسیر دشمنان لبنان جدا سازند. مردم لبنان به خوبی و با آگاهی و بینش سیاسی بالا و درک درست از شرایط داخلی و بین‌المللی لبنان، زحمات سه سال گذشته دشمنان را که با توطئه و فتنه انگیزی همراه بوده است با درایت و هوشیاری خود شناخته و به آنان پشت کرده تا پشتیبان کشور و منافع ملی لبنان باشند.
7- اکنون با اتمام انتخابات در لبنان و ورود نمایندگان جدید به پارلمان این کشور باید منتظر تغییرات ساختاری در لبنان باشیم و تا این ساختار استعماری گذشته که میراث استعمار فرانسه در لبنان است تغییر نکند نمی‌توان دل خوش به آینده سیاسی لبنان بود و انتظار داشت لبنان از بحران‌های داخلی و بین‌المللی پیروز از صحنه خارج شود و بتواند در مناقشات منطقه‌ای و بین‌المللی به نقش سیاسی مثبت و تأثیرگذار خود اثرگذار عمل نماید.   
8- دبیرکل حزب‌الله لبنان؛ سید حسن نصرالله نتایج انتخابات را یک پیروزی بزرگ دانسته و بدرستی معتقد است راه‌حل رهایی لبنان از بحران‌ها، توافق و همکاری می‌باشد. وی در خصوص این انتخابات و حضور آگاهانه مردم اظهار داشته است؛ من به این ملت وفادار می‌گویم که شما امنیت و آرامش سیاسی و ملی مطلوب برای مقاومت و سلاح آن را در برابر حملات علنی و واضح دشمن ایجاد کردید و این دستاوردی است که شما آن را محقق کردید.... هیچ جریان سیاسی در کشور امروز نمی‌تواند ادعا کند که اکثریت پارلمانی با اوست و تاکنون نیز هیچ‌کدام از افراد محترم و متشخص چنین ادعایی را مطرح نکرده‌اند.  
وی خاطرنشان کرد: بحران‌ها جز از طریق مشارکت و همکاری و دوری از خصومت و دشمنی حل نخواهد شد، لذا باید به‌سمت توافق و همکاری پیش برویم.


 در پایان این یادداشت بار دیگر یادآور می‌شوم انتخابات پارلمانی روز یکشنبه 25 اردیبهشت ماه 1401- 15 می 2022 لبنان آثار سیاسی فراوان و گسترده‌ای در داخل لبنان، منطقه و در سطح بین‌الملل داشته است که توجه به آن می‌تواند کشور لبنان را  به تعبیر سید حسن نصرالله با مشارکت و همکاری و دوری از خصومت‌ها و دشمنی‌ها از بحران‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خارج سازد و کشور لبنان را به ساحل امن وآرامش رساند.  
 

دکتر اسدالله افشار

 

پی‌نوشت:

[1] - شبکه العالم. یکشنبه 25 اردیبهشت ماه 1401.  
 

دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/61579کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب