درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۶۱۲۹۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۵۶ : ۰۷ بازدید: ۱۹۱دیدگاه: ۰

اردوغان:

احتمال دیدار و تفاهم با طالبان وجود دارد

احتمال دیدار و تفاهم با طالبان وجود دارد رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ما با عقاید طالبان مسئله‌ای نداریم، گفت: احتمال می‌دهم دیدارهای بهتر و تفاهماتی با آنها داشته باشیم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پس از اقامه نماز عید قربان در لفکوشیا پایتخت قبرس ترک نشین درباره موضوع افغانستان گفت: این وضعیت امپریالیست ها در افغانستان در گذشته نیز وجود داشت. با اراده مردم افغانستان، جنگ در مقابل امپریالیسم ها با پیروزی آنها همراه بوده است. امپریالیسم ها بیش از 20 سال است که در افغانستان هستند، ما به طور کامل در مقابل این امپریالیستها بوده و در کنار برادران افغانمان بودیم. در آنجا در کنار مردم در ابتدا برای حفاظت از فرودگاه کابل و در کنار آن کمکهای انسانی خود به مردم این کشور را داشته ایم.

وی افزود: طرف آمریکایی اعلام کرد که قصد خروج از افغانستان را دارد، اما فعالیت فرودگاه کابل باید ادامه پیدا کند ما نیز نگاه مثبتی به این موضوع داریم اما در این خصوص برخی شروط را برای آمریکا داشته ایم.

رئیس جمهور ترکیه ادامه داد: اول، واشنگتن از نظر دیپلماتیک در کنار ما خواهد بود، دوم، از نظر لجستیکی نیز امکانات خود را برای ما بسیج خواهد کرد، سوم، در این مسیر مسائل سخت مالی وجود خواهد داشت. در بخش اداری و مالی نیز حمایتهای لازم را انجام خواهد داد.

اردوغان گفت: اگر آمریکا این شروط را به جای آورد ما نیز درباره فرودگاه کابل فکر خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه درباره اظهارات مقامات طالبان علیه حضور ترکیه در افغانستان نیز گفت: طالبان در این خصوص(عدم ترک خاک افغانستان از سوی ترکیه) بعضی ناراحتی ها دارد. ترکیه با عقاید مرتبط با طالبان مسئله ای ندارد. با آنها در این خصوص، دیدارهای بهتر و تفاهماتی را احتمال می دهم.

وی همچنین درباره قبرس ترک نشین نیز گفت: باشد که زین پس قبرس زیبایمان بیش از گذشته زیبا، توسعه یافته و قدرتمند شود. دیگر قبرس شمالی چنین وضع درد آوری را نخواهد داشت. از این پس، قبرس ترک نشین به شکل قدرتمندتری به راه خود ادامه خواهد داد.

این اظهارات اردوغان در حالیست که روز گذشته در بدو ورود به قبرس شمالی طی سخنانی در پارلمان این منطقه، طالبان را اشغالگر خوانده بود که باید از اشغال خاک افغانستان دست بردارد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/6129کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب