درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه نفت و انرژی/هرمزگان/ایران شناسه: ۶۰۷۰۲۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰ : ۰۶ بازدید: ۲۳۰دیدگاه: ۰

با افتتاح پایانه نفتی جاسک؛

صادرات نفت ایران از ساحل دریای عمان

 صادرات نفت ایران از ساحل دریای عمان بخش زود هنگام پایانه نفتی جاسک با ظرفیت صادرات ۳۵۰ هزار بشکه نفت در روز، پایان تیرماه به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با بهره برداری از بخش نخست پایانه صادارتی جاسک، ایران ضمن دور زدن تنگه هرمز و کاهش صادرات از پایانه  نفتی خارک می‌تواند روزانه ۳۳۰ هزار بشکه نفت خام از دریای عمان صادر کند و در مرحله نخست نیز محموله سیصد هزار بشکه  ای میعانات گازی بارگیری شده و آماده صادرات است.

نفت موجود در پایانه جاسک از طریق خط لوله هزار و ۱۰۰ کیلومتری از گوره بوشهر به جاسک هرمزگان و با استفاده از گوی‌های شناور به نفتکش‌ها منتقل می‌شود و با  احداث مخازن  جدید برای ذخیره‌سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در سال‌های آینده برنامه ریزی شده است.

پایانه نفتی جاسک دومین پایانه نفتی پس از خارک است که در ساحل مکران ایجاد شده است و با توسعه بخش‌های این پایانه، شهرستان جاسک به قطب تولید و صادرات محصولات نفتی، پتروشیمی و گاز در جنوب شرق کشور تبدیل می‌شود. همچنین قرار بر این است با ساخت دو پالایشگاه و پتروپالایشگاه امکان صادرات محصولات پتروشیمی و گازی نیز از این پایانه در آینده فراهم شود.

همچنین با راه‌اندازی فاز نخست پایانه نفتی جاسک، فصل جدیدی از معاملات انرژی در کشور آغاز و ایران به پایانه صادراتی نفت در نزدیکی اقیانوس هند مجهز می‌شود.

کاهش مسیر نفتکش‌ها، کاهش زمان تقاضا تا عرضه نفت‌خام و میعانات گازی، کاهش هزینه‌های حمل و نقل و بیمه، زمینه‌سازی برای ساخت صنایع پایین‌دست در منطقه مکران و در نهایت کاهش وابستگی به گلوگاه تنگه هرمز از مزایای ساخت پایانه نفتی جاسک است.

فریدون همتی استاندار هرمزگان  با اشاره به اشتغال ۴ هزار نفری در ساخت خط لوله نفت گوره به جاسک گفت:  حدود پنج هزار هکتار از اراضی سواحل مکران واقع در ۶۵ کیلومتری غرب شهر جاسک، نزدیکی‌های کوه مبارک به منظور احداث طرح‌های ویژه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تخصیص یافته است.

همتی افزود: ساخت خط لوله باعث صرفه جویی و تامین خوراک پالایشگاه‌های نفت در طول مسیر به ویژه در بندرعباس هم شده است. پالایشگاه بندرعباس پیش از این خوراک مورد نیازش را با نفتکش‌ها از طریق دریا تامین می‌کرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/6070کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب