درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه سیاست خارجی/ایران شناسه: ۵۸۱۹۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۳۷ : ۰۶ بازدید: ۲۹۶دیدگاه: ۰

خطیب‌زاده در نشست خبری:

منتظر استقرار دولت سیزدهم برای ادامه مذاکرات وین هستیم

منتظر استقرار دولت سیزدهم برای ادامه مذاکرات وین هستیم سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای ادامه مذاکرات وین باید صبر کنیم تا دولت جدید مستقر شود و این کار را جلو ببرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری با حضور خبرنگاران که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات وین اظهار کرد: مذاکرات در شش دوره قبل در وین جلو رفت. طبیعی است که مردم سالاری دینی در ایران حاکم است و این گفتگوها به دلیل عدم اجرای آن توسط ایالات متحده با تاخیرهایی مواجه شد.

وی ادامه داد: انتخابات در ایران انجام شد و طبیعی است که باید اجازه بدهیم بر اساس آموزه‌های مردم‌سالاری دولت جدید حاکم شود و به عنوان مجری، دستورات نظام را جلو ببرد.

خطیب‌زاده گفت: البته سیاست‌های کلان نظام، همان‌هایی است که مقام معظم رهبری و نهادهای بالادستی تعیین می‌کنند و دولت و وزارت امورخارجه اجرا کننده آن تصمیمات هستند. طبیعی است که این (مذاکرات) در یک مسیر عادی ادامه پیدا خواهد کرد. مهم این است که منافع مردم تامین و تصمیمات عالیه نظام اجرا شود.

وی کشورمان تصریح کرد: اگر ایالات متحده به اجرای تصمیمات خودش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ برگردد و ما نیز آن را راستی‌آزمایی کنیم، طبیعی است که جمهوری اسلامی ایران نیز از سرگیری تعهدات خودش را به صورت کامل خواهد داشت. باید صبر کنیم تا دولت جدید انشالله مستقر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به وضع قوانین در ضدیت با حجاب در اروپا گفت: آنچه که توسط مقامات قضایی اروپایی اعلام شده است، یک تصمیم شرم آور است.

وی ادامه داد: عجیب است وقتی که حقوق بشر و حقوق اقلیت ها و حقوق آزادی مذاهب به اسلام و مسلمین می‌رسد در اروپا معنای مضیق پیدا می‌کند. آنچه که به عنوان تصمیم اعلام شده است یک تصمیم تبعیض آمیز و مهمتر از آن یک تصمیم تبعیض ساز است و می‌تواند مبنای گسترش اسلام هراسی و گسترش خشونت بر علیه مسلمانان در دامنه اروپا باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: طبیعی است که ما از نهادها و مراجع ذیربط اروپایی انتظار داریم که این را اصلاح کنند. این نقض اولیه و بدیهی آزادی شریعت و مذاهب در اروپا است و نقض حقوق اقلیت ها در پهنه اروپا است.

خطیب‌زاده در مورد آخرین وضعیت توسعه بندر چابهار گفت: بندر چابهار یکی از بندرهای مهم ایران در حوزه توسعه آبی است و در کریدور جنوب به شمال که نزدیک به دو دهه است که بین ایران، روسیه و هند صحبت شده است.

وی ادامه داد:  قرارداد توسعه بخشی از آن در اختیار شرکت‌های هندی قرار گرفته است و ما انتظار داریم که شرکت‌های هندی به تعهداتشان عمل کنند.

سخنگوی وزات امور خارجه کشورمان گفت: ما نه یک کلمه بیش از برجام انتظار داریم و نه یک کلمه کمتر از آن! طبیعی است که درخصوص تعهدات هم ذیل برجام صرفاً بر اساس تعهدات خودمان و آنچه که مکتوب است عمل می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: طرح‌های زیادی شاید گفته شود اما آنچه روشن است، سیاست اصولی و کلی نظام است و آن هم این است که هیچ چیزی فراتر از برجام پذیرفته نخواهد شد.  

خطیب‌زاده در خصوص جزئیات توافق بین ایران، انگلیس و آمریکا برای آزادی زندانیان گفت: اظهارنظری که از سوی طرف آمریکایی درباره این توافق شنیدیم، واقعا جای حیرت دارد. در کنار گفت‌وگوهای برجام در وین و موازی با آن اما جداگانه، گفت‌وگوهایی با واسطه با آمریکا و همچنین انگلیس داشتیم که درخصوص این موضوع بشردوستانه و انسانی بود.

وی ادامه داد: از روز اول گفته ایم که رهایی ایرانیانی که بصورت غیرعادلانه و ظالمانه و به بهانه های واهی در ایالات متحده و برخی کشورهای اروپایی زندانی شده‌اند، در اولویت است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما به عنوان یک موضوع بشردوستانه و انسانی به این موضوع نگاه کرده‌ایم. اما آنچه که ایالات متحده انجام می دهد، گره زدن یک موضوع انسانی به یک هدف سیاسی است که هیچ وقت برای ما قابل قبول نبوده است.

خطیب‌زاده افزود: در وین این گفتگوها آغاز و به نتیجه رسید. یک سری مقدمات در همه طرف ها بین ایران، انگلیس و آمریکا لازم داشت و همه طرف‌ها رفتند و مقدماتش را انجام دادند. متاسفانه بخشی که مربوط به تعهدات ایالات متحده بود تا دیروز انجام نشده بود.

وی ادامه داد: متوجه شدیم که وقتی ایران به طرف خودش در ۱+۴ اعلام کرده است که دور هفتم مذاکرات در دولت جدید انجام خواهد شد، به ناگاه آمریکا یک تصمیم سیاسی گرفت که موضوع آزادی زندانیان را به این موضوع پیوند بزند. یعنی گفتگویی که در موضوع بشردوستانه تمام شده بود را به گفتگوهای برجام متصل بکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما فکر می‌کنیم این رویکرد غلطی است و باعث خواهد شد تا همه مسیرها دچار سختی شود. همین امروز نیز اگر ایالات متحده تعهدات خودش را در آن توافق انجام دهد، این توافق برای آزادی ۱۰ زندانی در همه طرف های ایران، انگلیس و آمریکا قابل انجام است.

خطیب‌زاده گفت: سفر مقامات فنی آژانس به ایران یک مسئله طبیعی است و همیشه انجام می شود و در سطوح مختلف ارزش خبری و سیاسی نداشته است و اینها مراودات ما در چارچوب پادمان است.

وی همچنین گفت: براساس ارزیابی های ما، متاسفانه طرف آمریکایی در شش دور قبلی، به تمامی تعهداتش ذیل برجام و  قطعنامه ۲۲۳۱ توافق نکرد که برگردد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: البته بخش عمده‌ای که باید توافق می‌شد انجام شده بود. یک اختلاف نظرهایی در برخی لیست‌ها و عناوین  باقی مانده بود که طرف آمریکایی در دوره ششم عملاً آنها را بلوکه کرد و توافق جدیدی صورت نگرفت.

خطیب زاده گفت: لذا ما اجازه دادیم که طرف آمریکایی برود و تصمیم سیاسی خودش را در واشنگتن بگیرد. در تهران نیز با توجه به برگزاری انتخابات و انتخاب رئیس جمهور منتخب و طبیعتاً انتقال آرام و مدنی قدرت باید یکسری مقدمات فراهم و انتقال موضوعات انجام می شد.

وی همچنین گفت: بر اساس تصمیم نهادهای بالادستی کمیته‌ای به عنوان کمیته تطبیق نامگذاری شد، در کمیته تطبیق نیز طبیعتا گزارشات داده شده است.

خطیب‌زاده گفت: وزارت امور خارجه به عنوان یک نهاد حاکمیتی، برای اجرایی شدن تصمیمات اقدام می کند. بر همین اساس، در دولت سیزدهم نیز براساس سیاست‌های کلان نظام کار ادامه پیدا خواهد کرد. طبیعی است که وزارت امور خارجه در چارچوب تصمیمات حاکمیتی عمل می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اما دولت به عنوان بدنه اجرایی در این حوزه واجد صلاحیت های جدیدی است که باید اجازه بدهیم در این انتقال آرام قدرت دولت آقای رئیسی، بتواند صدا و نقش خودش را داشته باشد. در همه‌ی دنیا این یک چیز بسیار عادی است و نه تنها در ایران!

وی همچنین گفت: البته کشورهایی هستند که نه صندوق رای را دیدند و نه معنی انتقال آرام قدرت را می‌دانند. اما کشورهای غربی که با این مفاهیم آشنا هستند باید برایشان طبیعی باشد.

خطیب‌زاده همچنین در واکنش به تعدی صهیونیست ها به مسجد الاقصی گفت: این تهدیدی که در آستانه عید قربان عید بزرگ مسلمین انجام می‌گیرد به اشد وجه محکوم است. جمهوری اسلامی ایران نیز از آن اعلام انزجار می کند. طبیعی است که یک بار دیگر صهیونیست‌ها نشان دادند که جز مقاومت راهی برای آزادی قدس شریف، در مقابل فلسطین و جهان اسلام وجود ندارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص وضعیت استمرار مذاکرات صلح افغانستان گفت: جمهوری اسلامی ایران مسیری را که آغاز کرده است تا لحظه‌ای که طرف‌های افغانستانی پایبند باشند، ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: ما  به طور فعال و به صورت دو جانبه و چند جانبه با گروه های افغانی در ارتباط هستیم. نماینده ویژه ما به صورت مستمر با ملاقات‌های حضوری و تماس‌های تلفنی در ارتباط است و این را ادامه می‌دهیم.

خطیب‌زاده گفت: آمادگی داریم که به صورت حضوری این کار را ادامه بدهیم. از هر ابتکاری نیز که در این مسیر باشد استقبال می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم ایران تنها در یک گفتگوی فراگیر و با حضور طرفین می‌تواند برای رسیدن به صلح در افغانستان کمک کند.

وی بار دیگر در خصوص توافق انجام شده برای آزادی زندانیان ایرانی، انگلیسی و آمریکایی گفت: جزئیات آنچه که توافق شده است را باز نمی کنیم. اگر طرف آمریکایی و طرف انگلیسی بخش خودشان را انجام دهند، جمهوری اسلامی ایران نیز همین امروز آمادگی دارد بخش خودش را انجام دهد. اجازه بدهید که ببینیم مسیر به چه سمتی خواهد رفت.

خطیب‌زاده در خصوص آخرین وضعیت مذاکرات بین ایران و عربستان نیز گفت: در خصوص گفتگوها با عربستان نیز من بارها گفته‌ام و بار دیگر تکرار می کنم این مذاکرات به نفع منطقه و به نفع مردم ایران و عربستان است و انشاءالله در مسیری که دو طرف توافق داشته باشند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی همچنین گفت: این مردم لبنان هستند که باید در خصوص آینده لبنان تصمیم بگیرند. ما هیچ وقت از ارائه کمک به همه طرف‌ها به شمول دولت، گروه‌ها و احزاب پا پس نکشیده‌ایم. هرگاه از ما خواستند که کمک از طرف جمهوری اسلامی ایران داده شود، ما کمک کرده‌ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: در این فشار اقتصادی که مردم لبنان در آن هستند بارها به دولت لبنان اعلام آمادگی کردیم که کمک می‌کنیم. اگر دولت لبنان آمادگی داشته باشد ما از ارسال کمک‌ها دریغ نخواهیم کرد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/5819کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب