درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۵۸۰۹۲۸ تیر ۱۴۰۰ - ۴۶ : ۰۵ بازدید: ۱۵۹دیدگاه: ۰

دکتر یگانه شکیب:

کنترل مرزها، واردات و صادرات افغانستان از سوی طالبان، طبق برنامه ریزی امریکاست

کنترل مرزها، واردات و صادرات افغانستان از سوی طالبان، طبق برنامه ریزی امریکاست اکنون ۸۰ ولسوالی از ۴۲۰ ولسوالی افغانستان تحت تصرف طالبان است و اکثر این مناطق، مناطق سرحدی و مرزی کشور است و هدف آن ها، کنترل مرزها و واردات و صادرات کشور است که باسیاست های آمریکا تنظیم شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از آوا پرس، افغانستان طی روزهای اخیر، شاهد تحولات گسترده ای از سقوط ولسوالی ها  و مناطق مختلف  به دست طالبان و خروج نیروهای آمریکایی و ناتو پس از چند دهه بوده است.
دکتر رضایگانه شکیب، استاد دانشگاه سانتامونیکا در ایالت کالیفرنیای آمریکا و کارشناس مسائل بین الملل، به بررسی تحولات سال های افغانستان پرداخت.

وی خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه نظامی بگرام را جزو مهم ترین موضوعات روز افغانستان دانست و گفت: تخلیه پایگاه بگرام، ناگهانی نبوده و کاملا قابل پیش بینی بوده است، از زمانی که اوباما در آمریکا به قدرت رسید تاکنون که بایدن در راس قدرت آمریکاست، آمریکا قول خروج نظامیانش را از افغانستان داده بود و در این راستا برنامه ریزی هایی نیز کرده بود که به تازگی این برنامه را اجرا  کرد و در حال حاضر نیز به دنبال آشوب و درگیری و ناامنی در افغانستان است.

این کارشناس مسائل بین الملل همچنین اذعان داشت: آمریکا باسیاست کنترل از راه دور،سعی می کند حتی اگر به طور کامل قوای نظامی را از افغانستان خارج کند، باز هم به بهانه های مختلف، گروه هایی را در افغانستان مستقر کند و طوری وانمود خواهد کرد که این تقاضایی از جانب دولت است.

استاد دانشگاه سانتامونیکای امریکا، در رابطه با پیشروی های طالبان  در افغانستان خاطرنشان کرد: بی کفایتی دولت افغانستان و تبلیغات مثبتی که از طالبان شده، باعث شده وقتی طالبان وارد منطقه ای می شوند، بزرگان آن منطقه، آن جا را تسلیم کنند و اکثر مردم به چشم ارتش آزادی بخش به آن هانگاه کنند و اکنون 80 ولسوالی از 420 ولسوالی افغانستان تحت تصرف طالبان است و اکثر این مناطق، مناطق سرحدی و مرزی کشور است و هدف آن ها، کنترل مرزها و واردات و صادرات کشور است  که باسیاست های آمریکا تنظیم شده است.


وی افزود ؛نقشه از ابتدا کنترل افغانستان بوده وآمریکامی خواهد ازاین کشور به عنوان وسیله ای به سود منافع خودش استفاده کند،بنابراین مواقعی به سمت یکسان سازی اوضاع و مواقعی راهم به دنبال ایجاد ناامنی درافغانستان بوده است،آنها ۲۸۰میلیارد دالر پول مالیات دهندگان رابرای ایجاد وساختن دولت وملت صرف کردند که نتیجه نداشت ومحقق نشد .
وی با اشاره به اینکه ایجاد ناامنی پس از ملاقات بین چین وافغانستان وامضای بیانیه مشترک درمی سال۲۰۱۶ بیشتر شد؛ گفت: دراین بیانیه قول تعمیق روابط وقول سرمایه گذاری سرمایه گذاری ۱۴۸ میلیارد دالری چین نه فقط درافغانستان بلکه درپاکستان وکشورهای آسیای میانه راهم شامل میشد ،که قرار بود ۶۲ میلیارد دالری هم صرف زیرساختهای ریلی وجاده ای ،افغانستان و پاکستان و تاجیکستان شود.

 دکتر یگانه شکیب اذعان داشت: رئیس جمهور چین شین ژین پینگ از این پروژه عظیم باعنوان یک شبکه بزرگ واحیای جاده ابریشم یاد کرده  و این راه آهن قرارهست، پاکستان وازبکستان را ازطریق خاک افغانستان با طول ۵۷۳کیلومتر به یکدیگر وصل کند ،که از همان زمان آمریکا از روشهای مختلف تصمیم گرقت این پروژه را دراقصی نقاط اوراسیا هزینه دار تر و زمان بَرتر کند،چرا که در تضاد با منافع آنهاست، آمریکاییها به همین دلیل باایجاد ناامنی در یکی از شاهراه‌های بسیار حیاتی نه تنها کریدورهای شمال وجنوب بلکه مانع توسعه اقتصاد شرق به غرب هم نیز گردد.

این کارشناس بین الملل در پایان در مورد انتقال پایگاههای آمریکایی به کشورهای آسیای مرکزی وتقابلشان با روسیه در منطقه ، بیان داشت ؛  که هرچند آمریکاییها تمایل به پیش روی دارند ،اما به دلیل وجود پایگاه شماره ۲۰۱ روسیه درنزدیکی مرزشمالی افغانستان در دوشنبه و وجود پایگاه هوایی وعضو هم‌پیمان بودن امنیتی جمعی (CSTO)تاجیکستان که درسال ۹۲ تشکیل شد،تقریبا این کاررا غیر ممکن است ،چراکه آقای لاوروف هم اذعان داشتند ما از پایگاه ۲۰۱تاجیکستان تحولات افغانستان رو زیر نظر داریم وخواهیم داشت .

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/5809کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب