درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/بین الملل/ایران شناسه: ۵۳۶۶۲۶ تیر ۱۴۰۰ - ۰۴ : ۰۸ بازدید: ۲۶۱دیدگاه: ۰

رتبه جهانی چین در صدمین سالگرد تاسیس حزب حاکم این کشور

رتبه جهانی چین در صدمین سالگرد تاسیس حزب حاکم این کشور کشور جمهوری خلق چین یکصدمین سالگرد تاسیس حزب کمونیست را در مراسمی باشکوه برگزار کرد. این در حالیست که کشور چین در طول این صد سال تجربیات گرانبهایی اندوخته و تحولات عظیمی را تجربه کرده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از شروع آنلاین، درست است که نام حزب حاکم در این کشور کمونیست است اما در واقعیت از همان سالهای نخست نیز با کمونیسم روسیه تفاوت های بسیاری در هویت حزبی و عملکرد سیاسی اقتصادی داشت که میتوان گفت اختلاطی منحصر به فرد از سوسیالیسم و توسعه طلبی بر مبنای احترام به دارایی های فردی است.
اکنون پس از یکصد سال٬  تاریخ جهان از میان رفتن اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی را در حافظه خود ضبط کرد در حالیکه شاهد رشد و تعالی روز افزون کشوری با تاریخی بسیار کهن تر از بسیاری ملتهای جهان لکن از نظر فن آوری و تجارت می باشد.
چین کنونی همچنین نوید بخش آینده ای نوین در جهان بخصوص در ۷۰ کشور نوعا در حال توسعه ای است که در آنها پروژه عظیم کمربند و راه در مراحل مختلفی در حال ساخت و یا بهره برداری است. این پروژه که تا کنون هزینه ساخت آن حدود یک ترلیون دلار تخمین زده شده است مشتمل بر حداقل سه راه عمده زمینی و چندین مسیر بزرگ دریایی است که یا از چین شروع و یا به چین ختم می شوند و سراسر قاره افرواوراسیا یعنی آفریقا٬‌ ٬ آسیا و اروپا را در بر می گیرد. جالب توجه آنست که این پروژه که در حقیقت احیاء مجدد راه های ابریشم کهن است با بیشترین مخالفت کشورهایی روبرو شده که اکنون شرکت های فراملی آنها کنترل تجارت جهان را در دست دارند و بطور سنتی از کشورهای استعمارگری تشکیل شده اند که سالها با شعار جهانی شدن و سیاست های گلوبالیستی خود در آن بازه زمانی که به نفعشان بود به ثروت اندوزی و البته فقیر کردن بیشتر کشورهای جنوب دست زدند.
چین بر خلاف ان جی او های عظیم استعماری مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی که ابتدا سیاست های خود را به کشورهای دریافت کننده وام دیکته می کردند و بعد به آنها وام می دادند٬ سیاست احترام متقابل را پیش گرفته و تنها در پی ایجاد روابطی صرفا اقتصادی بر پایه سود مشترک است. بطور نمونه وام ۳./۱ ملیارد دلاری چین و متعاقبا سرمایه گذاری ۴/۴ ملیارد دلاری این کشور در پروژه های زیرساختی و تولید برق مصر و یا سرمایه گذاری ۳/۳ میلیارد دلاری در کنیا برای راه اندازی خط آهن مومباسا-نایروبی و یا ساخت و توسعه ۳۰۰ ملیارد دلاری بندر گوادر و خط آهن پاکستان و پروژه کریدور لپیس لازولی افغانستان توانسته است علاوه بر ایجاد شغل در این کشورها  ٬در صورت بهره برداری٬ دورنمای امید بخشی از توسعه را نیز با پیوستن به سامانه نوین تجارت جهانی به تصویر بکشد.
البته اینکه آینده هر کشوری که  به این سامانه عظیم پیوسته چگونه خواهد بود و یا اینکه هر کشور دخیل به کشوری با اقتصادی پر رونق و یا با بدهی هنگفت تبدیل شود قطعا به سیاست های آن دولت ها و تصمیمات زمداران آنها در آینده بستگی خواهد داشت.

رضا یگانه شکیب – عضو هیئت علمی کالج سانتا مونیکا کالیفرنیای آمریکا

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/5366کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب