درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۵۰۶۱۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰ : ۰۶ بازدید: ۱۳۵دیدگاه: ۰

تلاش برای ایجاد آشوب خیابانی در لبنان

تلاش برای ایجاد آشوب خیابانی در لبنان به دنبال کناره گیری سعد حریری از تشکیل کابینه لبنان، بار دیگر پایتخت این کشور صحنه ناآرامی‌های خیابانی است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ساعاتی پس از استعفای سعد حریری از تشکیل کابینه لبنان، بیروت بار دیگر شاهد اعتراض و ناآرامی های خیابانی شده است.

خبرگزاری ملی لبنان در این باره اعلام کرد در حال حاضر برخی از جاده‌ها به سمت بیروت و بزرگراه‌های اصلی این شهر به دلیل حضور معترضان بسته است.  در جنوب شهر باستانی «تایر» در لبنان نیز برخی جوانان رستوران‌ها را به هم ریخته و مشتریان را بیرون کرده‌اند.

بنا به گزارش شبکه المیادین، در پی ناآرامی ها دربیروت، ارتش لبنان به روی تظاهرکنندگان آتش گشود و تعدادی از آنها را بازداشت کرد. معترضان در مناطق مختلف لبنان راه های مواصلاتی را با پاکت های سیمانی مسدود کردند. بسیاری از پاساژها، فروشگاه ها و بازارهای تجاری لبنان به دلیل افزایش قیمت دلار و بهانه جویی برای افزایش قیمت ها تعطیل شدند.

به دنبال درگیری میان نیروهای ارتش لبنان و معترضان در منطقه طریق الجدیده تعدادی از نیروهای ارتش و نیز معترضان زخمی شدند.

ساعاتی پیش منابع خبری اعلام کردند دیدار «میشل عون» رئیس جمهور لبنان، و سعد حریری برای بررسی دولت پیشنهادی او پایان یافت و سعد حریری از تشکیل کابینه لبنان انصراف داد.


حریری استعفایش را توجیه کرد

همچنین سعد حریری در سخنانی تلاش کرد تا استعفای خود را توجیه کند. او گفت: من پست‌های حاکمیتی را تغییر دادم و انتخاب افرادی مربوط به ۸ پست را در اختیار رئیس جمهور گذاشتم؛ همچنین فرصت را برای تغییر سه پست باز گذاشتم.

او در ادامه افزود: از تشکیل کابینه انصراف دادم؛ چون دیدم رئیس جمهور نمی‌خواهد که کابینه تشکیل شود. هر زمان که رئیس جمهور آغاز رایزنی‌های پارلمانی را برای تعیین نخست وزیر اعلام کند، با متحدان خود صحبت می‌کنیم تا چه تصمیمی بگیریم. من اگر می‌خواستم که کابینه مورد دلخواه میشل عون را شکل دهم، نمی‌توانستم کشور را نجات دهم.

سعد حریری همچنین گفت: گروهی هستند که می‌خواهند کشور در عذاب باشد و ما را به جهنم ببرد. تمام موانعی که با آن روبه رو شدم، این گروه ایجاد کرد. راه حل این است که دولتی جدید در سریعترین زمان ممکن تشکیل شود و به اجرای برنامه صندوق بین المللی پول بپردازد.

وی در ادامه تصریح کرد: تماسی با حزب الله نمی‌گیریم و اجازه می‌دهیم که مردم قضاوت کنند که آیا آن‌ها تشکیل کابینه را تسهیل و به آن کمک کردند یا نه.

هر زمان رئیس جمهور رایزنی‌های پارلمانی را اعلام کند، ما هم رایزنی‌های خود با گروه‌های مختلف را شروع می‌کنیم؛ ماکشور را تعطیل نخواهیم کرد.

نخست وزیر مستعفی لبنان گفت: انتخابات نزدیک است و وعده ما با همه کسانی است که علیه طرح فرانسه عمل کردند. سمیر جعجع تصمیم گرفت که در دولت مشارکت نداشته باشد؛ با او برای تشکیل کابینه تلاش زیادی کردیم، ولی موفق نشدیم. وقتی رایزنی‌ها شروع شود، جریان المستقبل وظیفه‌ای دارد که آن را انجام خواهد داد.

حریری همچنین تصریح کرد: وقتی با نبیه بری رئیس مجلس دیدار کردم، به او گفتم که کابینه را ارائه خواهم کرد و این نگاه من بود؛ من از مواضع بری تشکر می‌کنم، او واقعا می‌خواست که دولت تشکیل شود. حریری در پاسخ به این سوال که آیا از دو حزب شیعه تشکر نمی‌کنی گفت: من از بری تشکر می‌کنم و تشکرم مخصوص اوست؛ تمام.

او همچنین مدعی شد: حزب الله تلاش مناسبی را برای تشکیل کابینه انجام نداد. حزب الله می‌گوید که به جبران باسیل فشار آورده است، اما نه من و نه هیچ کس دیگر چنین چیزی را باورم ندارد. حزب الله از دهه نود تا کنون، علیه هرگونه اصلاح در کشور بوده است. مشکل اصلی امروز کشور، ائتلاف میشل عون با حزب الله است.

او در ادامه گفت عربستان جز کمک به ما، کار دیگری نکرده است. عربستان نه ما را مسلح کرده و نه بین لبنانی‌ها تفرقه افکنی. این کشور با حزب الله مشکل دارد، اما با نبیه بری، سلیمان افرنجیه، طلال ارسلان و ولید جنبلاط هیچ مشکلی ندارد. من هزینه دادم؛ چراکه نخواستم طائفه گرایی کنم، بلکه خواستم در کنار همه مردم باشم. من به گفتگو اعتقاد دارم و نمی‌خواهم مشکل سنی-شیعی در کشور بوجود آید؛ حفظ لبنان برای من اصل است.

 نزدیک به ۹ ماه پیش، ۶۵ نماینده از مجموع ۱۲۸ نماینده پارلمان لبنان یعنی بیش از ۵۰ درصد نمایندگان پارلمان، حریری را به عنوان نامزد مورد نظر خود برای تصدی منصب نخست وزیری جهت تشکیل دولت جدید این کشور معرفی کردند و به دنبال آن نیز، وی به طور رسمی از سوی عون مامور تشکیل کابینه دولت جدید شد با این حال در این کار ناکام ماند.

حریری سابقه تصدی منصب نخست وزیری این کشور طی سال های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ را نیز در کارنامه  سیاسی خود دارد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/5061کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب