درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۴۵۲۴۶۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۷ : ۰۶ بازدید: ۲۰۶دیدگاه: ۰

رضا یگانه شکیب؛

هیسپان تی وی یک رقیب ساده نیست

هیسپان تی وی یک رقیب ساده نیست ضو هیات علمی کالج سانتامونیکا کالیفرنیا گفت: هیسپان تی وی می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد شناخت متقابل میان مردم ایران و ملل آمریکای لاتین از یکدیگر و جاده صاف کن این گفتگوی بین ملت‌ها باشد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از دانشجو، رضا یگانه شکیب عضو هیات علمی کالج سانتامونیکا تاکید کرد: دوره لشکرکشی و کودتا‌های پی در پی ایالات متحده در کشور‌های آمریکای لاتین و جایگزین کردن دیکتاتور‌های نظامی طرفدار نظام سرمایه داری به جای حکومت‌های مردمی و مخالف امریکا که نوعا چپی و سوسیالیست بودند، هنوز به پایان نرسیده است و مدت زیادی هم از آن‌ها نگذشته است. جاده صاف کن تمامی این اقدامات استعماری همیشه رسانه‌های تحت کنترل غرب بوده اند که با دست گذاشتن روی سنت این مردم و استفاده از دینداری کاتولیکی آنها، مردم عامی را به سمت خود کشیده و طرفدار رژیم‌های کودتایی خود می‌کنند.


وی افزود: به یاد آوریم که اولین کودتای مدیریت شده توسط سازمان جاسوسی آمریکا نه در آمریکای لاتین بلکه در ایران در سال ۱۹۵۳ اتفاق افتاد که در طی آن دولت دکتر مصدق که با رای مردم سر کار آمده بود با دیکتاتوری نظامی جایگزین شد. این کودتا برای سازمان سیا به مدلی برای ده‌ها کودتای دیگر در آمریکای لاتین تبدیل شد.


این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: جهت دهی به افکار مردم با استفاده از رسانه و وادارکردن ملت‌ها به امور مورد علاقه نظام سلطه، همچنان کم هزینه‌تر و البته کم خطرتر از کودتا و اقدامات سخت افزاری است، به خصوص از نظر مخاطرات سیاسی که در صورت عدم تفوق یک کودتا میتواند اثری بد بر روی حاکمان غربی در داخل کشور‌های خود آن‌ها بگذارد و موقعیت سیاسی آن‌ها را در خانه به خطر بیندازد.


وی ادامه داد: در چنین شرایطی است که هیسپان تی وی برای قدرت‌های استکباری نه فقط یک رقیب رسانه‌ای ساده نیست بلکه یک تهدید به شمار میرود. حذف دسترسی هیسپان تی وی هم از شبکه‌های اجتماعی و یا گذرگاه‌های ماهواره‌ای در این راستا است.


رضا یگانه شکیب گفت: اگر غربی‌ها شعار آزادی بیان و طرفداری از دموکراسی را نمی‌دادند و از آن بعنوان سلاحی برای اعمال فشار بر ملت‌های دیگر استفاده نمی‌کردند، مشکلی نبود، چون انتظاری هم از آن‌ها نمی‌رفت. اما وقتی چنین ادعایی دارند و حتی بخاطر آنچه حقوق بشر (بخوانید حقوق بی بشر) می‌خوانند یک ملت را در تمامیت آن تحریم میکنند، که مصداق بارز معاونت در نسل کشی است، این چیزی جز دو رویی و دروغگویی نیست. سانسور کردن هیسپان تی وی و یا حذف پست‌های آن در فضای مجازی مانند اینستاگرام هم نشان از دورویی و دروغ گویی غربی هاست.

 

رضا یگانه شکیب

 

پخش فیلم‌های ایرانی برای نزدیکی به ملت‌های لاتین

این کارشناس مسائل بین الملل، پخش فیلم و سریال‌های ایرانی مانند مریم مقدس، یوسف پیامبر و مردان آنجلس را بسیار موثرتر از برنامه‌های سیاسی و تحلیلی دانست و افزود: اکثریت قریب به اتفاق مردم آمریکای لاتین با وجود فرهنگ‌های متفاوت و تنوع بسیار، اما اغلب پیروی مذهب کاتولیک هستند و این گونه سریال‌ها یا فیلم‌ها برای آن‌ها جذابیت دارد. البته باید در پخش اینگونه آثار هنری دقت کافی مبذول شود که به عقاید دینی مردم آن منطقه توهین نشود. مثلا خیلی خوب است که راجع به تقدس حضرت عیسی (ع) در این محصولات فرهنگی صحبت شود، ولی باید توجه داشت که دیدگاه کلیسای کاتولیک را نقض نکرده و توهینی به عقاید این نهاد‌ها نشود. حق گویی به جای خود، ولی احترام به عقاید دیگران هم جای خود را دارد.

 


تاثیر مردمی هیسپان تی وی

عضو هیات علمی کالج سانتامونیکا در کالیفرنیا تاکید کرد: قطعا همکاری‌های فرهنگی و گفتگوی مردم با مردم، می‌تواند زمینه ساز ارتباطات اقتصادی و سیاسی باشد. البته این هم درست است که همکاری‌های سیاسی به عهده دولت هاست، ولی در این موارد و برای رسیدن به رابطه مطلوب و بدون تنش میان کشور‌ها این روابط بین مردم بخصوص روابط اقتصادی میان تجار و شرکت‌ها است که نهایتا ضامن صلح و تامین کننده منافع مشترک است نه مسائل ایدئولوژیک، دینی و یا سیاسی؛ بنابراین هیسپان تی وی می‌تواند بستر مناسبی برای ایجاد شناخت متقابل میان مردم ایران و ملل آمریکای لاتین از یکدیگر و جاده صاف کن این گفتگوی بین ملت‌ها باشد.


وی با اشاره به اینکه اسپانیولی، زبان دوم ایالات متحده است تصریح کرد: هیسپانیک‌های آمریکای شمالی هم قطعا می‌توانند از برنامه‌های هیسپان تی وی استفاده کنند، اما باید توجه داشت که حجم سرگرمی و یا حتی مستند - سرگرمی این برنامه‌ها باید به مراتب بیشتر از برنامه‌های سیاسی باشد.


شکیب ادامه داد: برنامه‌های فرهنگی با چاشنی سرگرمی و یا برنامه سازی از مسافرت جهانگردان ایرانی و لاتین تبار آمریکای شمالی به مناطق یکدیگر و سخن از جذابیت‌های توریستی می‌تواند یک مثال از اینگونه برنامه‌ها باشد. هم اکنون یکی از پر مخاطب‌ترین برنامه‌ها در کل جهان مستند‌های سرگرم کننده است که در آن‌ها جهانگردان به کشور‌های دیگر سفر می‌کنند و علاوه بر گفتگو با مردم محلی و آشنایی با فرهنگ آن‌ها به خوردن غذا‌های محلی می‌پردازند و حتی طرز تهیه آن‌ها را هم فرامیگیرند. نباید فراموش کرد که دقیقا همین کار‌های ساده مانند غذا خوردن است که در ذهن مخاطب تصوری بسیار شفاف و ماندگار از فرهنگ یک کشور را می‌سازد و برای مردم آن سوی دنیا که این تصاویر را می‌بینند به خوبی القای پیام می‌کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/45246کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب