درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه بورس/ایران شناسه: ۴۳۳۶۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۵۱ : ۰۷ بازدید: ۲۴۲دیدگاه: ۰

با افزایش سرمایه شستا؛

بورس حداقل در کوتاه مدت مثبت می‌ماند

بورس حداقل در کوتاه مدت مثبت می‌ماند تقاضای خرید سهام در بورس با انتشار خبر افزایش سرمایه شستا از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یافته است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در تاریخ ۵ تیر ۱۴۰۰ محمد رضوانی فر مدیر عامل شستا در جلسه‌ای در باشگاه خبرنگاران جوان خبر از افزایش سرمایه ۱۲۰۰ درصدی این شرکت داد. این افزایش سرمایه بزرگترین افزایش سرمایه در تاریخ بورس کشور محسوب می‌شود. ۹ روز بعد از این تاریخ در ۱۴ تیرماه شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا درخواست افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی را برای تصویب به مجمع عمومی فوق‌العاده پیشنهاد داد.

به جهت اینکه این افزایش سرمایه در صورت انجام، رکوردار افزایش سرمایه در تاریخ بورس محسوب خواهد شد برای بررسی اثرات آن بر بازار سرمایه با کارشناسان این حوزه گفت وگو کرده ایم.


افزایش تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری جدید

مهرزاد جهانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصد شستا اظهار کرد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، اثری بر روی سود و زیانی شرکت ندارد، اما با بهبود ساختار سرمایه شرکت و نیز تبدیل ارزش افزوده دارایی‌ها به سهام، به نفع سهامدار است. در حقیقت ارزش افزوده‌ای که شناسنامه‌ای برای آن، در ساختار مالی شستا وجود نداشت، شناسنامه دار شده و به حقوق مسلم سهامدار تبدیل می‌شود.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، افزایش سرمایه شستا چه تاثیری بر روی خود شرکت دارد؟، گفت:این امر اثر روانی مثبت بر روی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی و اثر مالی ناشی از بهبود سمت چپ ترازنامه و افزایش اعتبار مالی شرکت خواهد داشت. به عنوان مثال، با اصلاح ساختار مالی، رتبه اعتباری شرکت برای انتشار اوراق بدهی برای تامین مالی افزایش خواهد یافت یا اینکه ظرفیت شرکت برای اخذ تسهیلات بانکی برای تامین مالی پروژه‌های سرمایه گذاری جدید افزایش خواهد یافت.

او بیان کرد: همچنین سهام جایزه ناشی از افزایش سرمایه که به سهامدارن شستا تعلق خواهد گرفت  هم جذابیت‌های خاص خود را دارد چرا که سهام رقیق شده معمولا شانس رشد قیمت بیشتری نسبت به سهام گران قیمت دارد.

او افزود: قرار است این افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی شرکت از مبلغ ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۸۰ هزار و ۷۳۷ میلیارد تومان (معادل ۱۱۷۳ درصد) صورت گیرد و با هدف اصلاح ساختار مالی از طریق بروز رسانی ارزش دارایی‌های سرمایه‌ای و استهلاک ناپذیر (طبقه سرمایه گذاری‌ها و زمین) انجام می‌شود.

جهانی تاکید کرد:  بعد از انجام افزایش سرمایه شاهد بهبود نسبت‌های بدهی شرکت خواهیم بود به طوری که نسبت بدهی شرکت از ۰.۲۶ به ۰.۰۵، نسبت مالکانه از ۰.۷۴ به ۰.۹۵ و نسبت تسهیلات به سرمایه هم با کاهش قابل توجهی همراه خواهد شد. همچنین ارتقای وضعیت اعتباری شرکت، انعکاس قیمت روز و ارزش منصفانه دارایی‌ها در ترازنامه و افزایش شفافیت نیز از دیگر مزایای این امر خواهد بود.


افزایش اقبال در نماد شستا بعد از خبر افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که، افزایش سرمایه شستا چه تاثیری بر روی روند بازار سرمایه می‌گذارد؟، اظهار کرد: با نگاهی به گذشته بازار سرمایه، حتما به این نتیجه می رسیم که بازار ما همواره لیدر محور بوده است به طوری که افزایش تقاضا در سهم‌های بزرگ و مورد توجه فعالان بازار، موجب تحریک تقاضا در کلیت بازار و جهت دهی آن می‌شود و از سویی دیگر افزایش عرضه‌ها در این نماد‌ها منجر به موج فروش در غالب سهم‌ها می‌شود که نماد شستا نیز در زمره این نماد‌های نافذ قرار دارد.

او در پایان گفت: بنابراین با مخابره خبر خوب افزایش سرمایه سنگین این هلدینگ چند رشته ای، می‌توان شاهد تحریک تقاضا در این نماد و به تبعیت از آن در کلیت بازار باشیم و تغییرات قیمت سهام شستا در هفته گذشته و افزایش تقاضا برای این سهم موید این مطلب است.


دارایی شرکت شستا، با افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نمایان شد

پیمان شورابی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش سرمایه نماد شستا و تاثیر آن بر روی خود شرکت اظهار کرد: شستا یک هلدینگ بسیار بزرگ است و تجدید ارزیابی یک موضوع حسابداری است. فقط ممکن است یکسری دارایی‌هایی شرکت داشته باشد که از سهامداران دور مانده باشد و این در تجدید ارزیابی خود را نشان می‌دهد.

او بیان کرد: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها روی کسب و کار خود شرکت تاثیر گذار نیست.

کارشناس بازار سرمایه افزود: در حال حاضر شستا یک مقاومت پیش رو دارد و به همین دلیل عرضه به صورت طبیعی در این نماد بسیار افزایش یافته است.

شورابی در پاسخ به این پرسش که، افزایش سرمایه شستا چه تاثیری بر روی روند بازار سرمایه می‌گذارد؟ گفت: این افزایش سرمایه یک جو روانی مثبت برای اقبال سرمایه گذاران نسبت به نماد شستا ایجاد می‌کند و در نقاط مهم و در کوتاه مدت سبب رشد در بازار سرمایه می‌شود.


وجود ابهامات در افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصدی

مجتبی محمودی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با افزایش سرمایه ۱۱۷۳ درصد شستا اظهار کرد: شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در سال گذشته افزایش سرمایه‌ای از محل سهام جایزه به ثبت رسانده بود و به زودی به سبد سهام افراد اضافه می‌شود.

او بیان کرد: شرکت تامین اجتماعی برای جلوگیری از فشار فروش در نماد شستا خبر افزایش سرمایه مجدد از تجدید ارزیابی که ۱۱۷۳ درصد است را انتشار داد که این افزایش سرمایه تا کنون فقط توسط هیئت مدیره گفته شده و  در حال طی پروسه کارشناسی و اخذ مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار است.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: لازم به ذکر است که سهام شستا در سال گذشته عرضه و ارزش گذاری و قیمت گذاری شده بود و با انتشار خبر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ابهامی ایجاد شد در این خصوص که از سال گذشته تا به حال چه اتفاقی افتاده که دارایی یک شرکتی که در سال ۹۹ ارزش گذاری شده و قیمت آن بسیار کاهش یافته، مجددا می‌خواهد تجدید ارزیابی دهد و باید این افزایش سرمایه شفاف‌تر شود.

او بیان کرد: به طور مثال، شرکت ایران خودرو در سال گذشته بعد از ۲۰ سال افزایش سرمایه داد و قیمت زمین‌های این شرکت به ارزش دفتری در طول ۲۰ سال بسیار تغییر کرده بود و بعد از بروز دارایی‌ها و ثبت دارایی بسیار تغییر کرد.


موج صعود در بازار سرمایه در کوتاه مدت

محمودی در پاسخ به این پرسش که افزایش سرمایه شستا چه تاثیری بر روی روند بازار سرمایه می‌گذارد؟،گفت: افزایش سرمایه شستا در کوتاه مدت جو مثبتی به بازار سرمایه تزریق می کند و یک مقدار به بازار کمک کرد.

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که افزایش سرمایه شستا چه تاثیری بر روی خود شرکت دارد؟، اظهار کرد: ارزش بازاری شرکت بزرگتر می‌شود، شرایط شرکت به لحاظ مالی بهتر می‌شود، به لحاظ گرفتن وام و اعتبار سنجی برای شرکت‌ها بسیار موثر است، ولی در واقعیت تجدید ارزیابی‌ها برای خود شرکت به صورت مستقیم تاثیر خاصی ندارد.

با پشت سر گذاشتن چندین ماه افت شاخص بورس و ضرر‌های سنگین و با توجه به موارد بیان شده این افزایش سرمایه باید کمی شفاف‌تر شود و می تواند تاثیر مثبتی در فضای بازار سرمایه داشته باشد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/4336کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب