درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۴۱۹۶۰۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰ : ۰۶ بازدید: ۱۲۰دیدگاه: ۰

فشار آمریکا و خیال باطل امارات، ابوظبی را هدف موشک‌های یمنی قرار داد

 فشار آمریکا و خیال باطل امارات، ابوظبی را هدف موشک‌های یمنی قرار داد اقدامات خصمانه امارات و خیال باطل اشغال جنوب یمن باعث شد چندین نقطه از این کشور هدف موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی قرار گیرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صدای موشک و انفجار صدایی ناآشنا با خیابان‌های ابوظبی‌ست. با این وجود دوشنبه (۲۷ دی ۱۴۰۰) موشک و پهپاد‌های نیرو‌های یمنی به فرودگاه ابوظبی و پالاشگاه المصفح این شهر رسیدند. عملیاتی که برای کشور‌های حامی جنگ علیه یمن دور از ذهن، اما برای کسانی که از اراده نیرو‌های یمنی با خبر هستند نزدیک به نظر می‌رسید.

از روز دوشنبه عربستان دیگر تنها کشوری نیست که به دلایل اقدامات خصمانه خود هدف موشک‌ها و پهپاد‌های یمنی قرار می‌گیرد. در سال ۲۰۱۹ یمن به امارات هشدار داد که اگر به عملیات‌ها و اشغالگری‌های خود در این کشور ادامه دهد دبی و ابوظبی هدف موشک‌های یمنی قرار خواهند گرفت. یک سال بعد از این هشدار، اختلافات میان امارات و عربستان به دلایل منطقه‌ای، حضور امارات به خاطر عربستان در جنگی بی‌پایان، رقابت در میدان‌های نفتی و ... پدیدار شد. امارات از این فرصت پیش آمده استفاده کرده و نیرو‌های خود را در یمن کاهش داد که برای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان ضربه‌ای کاری به حساب می‌آمد. نیرو‌های یمنی نیز پس از این تحولات از راه دیپلماسی با امارات وارد شد و گزینه نظامی را کنار گذاشت.
عربستان دوباره امارات را به منجلاب جنگ یمن کشاند

بر اساس تحلیل کارشناسان عربستان که بزرگترین کشوری است که به یمن حمله کرده در این جنگ ویرانگر تنها مانده و ذخایر موشکی چند میلیارد دلاری این کشور بر اساس گزارش وال استریت ژورنال رو به پایان است بطوری که این احتمال وجود دارد در چند ماه آینده ریاض موشکی در اختیار نداشته باشد. در همین راستا روزنامه فایننشال تایمز انگلیس به نقل از یک مقام ارشد ناشناس آمریکایی نوشت: ممکن است ظرف چند ماه آینده ذخایر موشکی عربستان به پایان برسد، اما تهیه موشک برای سامانه پاتریوت از کشور‌های دیگر باید با تایید دولت آمریکا انجام شود.

روزنامه الاخبار لبنان در این خصوص نوشت: عربستان با ترغیب امارات برای بازی کردن نقش فعال‌تری در یمن با مقامات این کشور توافق کرده است که در صورتی که بتوانند کنترل استان‌های جنوبی یمن را بدست بگیرند ریاض مخالفتی با این موضوع ندارد که نیرو‌ها و مزدوران ابوظبی از منابع این استان‌ها استفاده کنند.

در میان کشور‌های متجاوز به یمن امارات اولین کشوری بود که فهمید ایجاد یک رژیم مانند آل سعود در یمن با نابود کردن نیرو‌های یمنی دیگر غیرممکن شده و این کار نابودی کشور‌های منطقه غرب آسیا را به دنبال خواهد داشت.


امارات مهره آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه‌ است

یکی دیگر از عواملی که موجب شد امارات مزدوران خود را دوباره وارد عرصه نبرد با نیرو‌های یمنی بکند تغییر کیفی در تصمیم آمریکا و انگلیس برای جلوگیری از آزادسازی استان راهبردی مأرب بدست ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بود. هر کس که به خوبی شاخص‌های اخیر نبرد در استان مأرب را مشاهده کند خواهد دید که در شکل جدید نبرد در این استان ردپای صهیونیست‌ها به خوبی دیده می‌شود. مزدوران متجاوز استان مأرب را همانگونه‌ای تقسیم کردند که صهیونیست‌ها در آخرین جنگ علیه فلسطین نوار غزه را تقسیم کرده بودند.

تسلیحات و مزدوران جنگی عربستان در مأرب به گونه‌ای تقسیم شده‌اند که اصلا شبیه به فکر سعودی‌ها نیست و کیفیت کار‌های اطلاعاتی نیز که بدست نظامیان ائتلاف متجاوز انجام می‌شود شباهتی با اقدامات اطلاعاتی چند سال پیش این ائتلاف ندارد. هر چند کسانی که پشت این آرایش جدید نظامی هستند فرق کرده‌اند، اما برای پیاده کردن این نقشه‌ها به مزدور و سرباز نیاز هست پس امارات و عربستان باید قوی‌تر از قبل طبق دستور آمریکا و صهیونیست‌ها وارد جنگ با ارتش و کمیته‌های مردمی یمن شوند.

در این مرحله از جنگ دیگر میانجی‌گری ایران میان یمن و امارات نیز فایده‌ای نخواهد داشت. حتی وقتی امارات به ایران، حزب‌الله لبنان یا انصارالله یمن می‌گوید تحت فشار زیاد آمریکاست تا این اقدامات خصمانه را انجام دهد دیگر فایده‌ای ندارد و بر روی تصمیمی که یمنی‌ها در خصوص امارات گرفتند تاثیری نخواهد گذاشت. آنچه دوشنبه اتفاق افتاد تنها یک عملیات ساده بود. کارشناسان میدانی به خوبی می‌دانند اهدافی را که یمن انتخاب کرده بود تنها سیگنال‌هایی برای شروع بودند و در صورتی که امارات در میدان نبرد رفتار خود را تغییری اساسی و کیفی ندهد هر مرکزی که در امارات است با انواع مختلف تسلیحات نظامی قابل هدف‌گیری است.

در همین راستا رئیس هیئت مذاکره کننده یمنی، محمد عبدالسلام که به تازگی به تهران آمده است بعد از هدف گرفتن ابوظبی از سوی مجاهدان یمنی در توییتر خود نوشت: کشورَک کوچیکی در منطقه از خدمت به آمریکا و اسرائیل مستاصل شده است. او ادعا می‌کرد از یمن خارج شده، ولی به تازگی اتفاقاتی اتفاد که خلاف این را نشان می‌دهد. اگر امارات از اقدامات خود دست برندارد دستش قطع خواهد شد.


یمن بی توجه به آمریکا خود خط قرمزهایش را مشخص می‌کند

استان شبوه، استانی جنوبی در یمن است که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای آزادسازی استان راهبردی مأرب از آن استفاده می‌کردند. این استان بدون جنگ و خونریزی آزاد شده بود. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در این استان با قبایل و بزرگان به مذاکره نشستند و توافق شده نیرو‌های یمنی تعداد کمی از سربازان خود را در این استان مستقر کنند و شبوه توسط خود مردم اداره شود. با این وجود آمریکا که دیگر عربستان را فاقد کارایی لازم برای اداره جنگ در مأرب می‌دید امارات را وادار کرد نقش فعال‌تری در استان مأرب بازی کند.

یمنی‌ها برای آزادسازی مأرب از شهر‌های استان شبوه استفاده کرده و مانع ارسال و اعزام تدارکات و مزدور نظامی ائتلاف به مأرب می‌شدند و شهر‌های شمالی آن مانند عسیلان و عین از خطوط قرمز نیرو‌های یمنی بود. یمنی‌ها با هدف قرار دادن چند نقطه در امارات به آمریکا و متحدانش فهماندند که خطوط قرمزشان را خود مشخص می‌کنند و خط قرمز واشنگتن را قادرند رد کنند.


رویکرد خصمانه امارات علیه یمن بر اقتصاد این کشور تاثیر خواهد گذاشت

امارات کشوری است که وابستگی شدیدی به نفت، شرکت‌های اقتصادی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری چند ملیتی دارد پس عامل امنیت و ثبات در آن یکی از ارکان تداوم اقتصاد پایدار و شکوفایی است. امارات با مرحله‌ حساسی در این تاریخ روبرو شده است. اگر به رویکرد خصمانه خود علیه مردم یمن ادامه دهد عواقب آن بر تمامی جنبه‌های اقتصادی آن منعکس خواهد شد و البته سران این کشور به خوبی از این مسئله آگاهی دارند. امارات نقش خود را در منطقه و در خدمت به آمریکا و رژیم صهیونیستی از چند سال پیش شروع کرده و با تجاوز به یمن این خدمات را به اوج رسانده است اما مقامات ابوظبی حالا باید این سوال را از خود بپرسند که تا چه اندازه می‌توانند سرزمین و مردم خود را به خاطر خواسته‌های آمریکا و صهیونیست‌ها به خطر بیندازند؟! بعد از اصابت تنها چند موشک یمنی به ابوظبی که یک ترکه کوچک برای تنبیه امارات بود نه اوج پاسخ یمنی‌ها به این کشور، چه کسی تبعات آن را به گردن می‌گیرد؛ امارات یا آمریکا؟!

بر اساس تحلیل کارشناس مسائل بین‌المللی، دکتر حسناء نصر الحسین، کشور‌های متجاوز به یمن با چشمانی مضطرب نظاره‌گر تحولات صحنه نبرد در یمن هستند. درست است که این تحولات پیش از این عربستان و حال امارات را هدف قرار داده است، اما پژواک ناله آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز شنیده خواهد شد.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/41960کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب