درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه صنعت تجارت بازرگانی/ایران شناسه: ۴۰۷۷۹۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۴۶ : ۱۱ بازدید: ۲۵۶دیدگاه: ۰

رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه در ۹ ماهه امسال

 رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه در ۹ ماهه امسال رئیس کل گمرک ایران از رشد ۴۲ درصدی تجارت ایران با کشور‌های همسایه در ۹ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، علیرضا مقدسی گفت: روابط تجاری مان با 15 کشور همسایه در 9 ماهه امسال, 18 درصد در وزن و 42 درصد در ارزش افزایش را نشان می‌دهد، در این مدت میزان تجارت با همسایگان از 75 میلیون تن کالا و ارزش 36 میلیارد و 800 میلیون دلار عبور کرد.

معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در خصوص تجارت با کشور‌های همسایه در حاشیه بازدید رئیس جمهور از گمرک شهید رجایی هرمزگان افزود: یکی از سیاست‌های کلیدی دولت سیزدهم افزایش و توسعه روابط سیاسی و اقتصادی با کشور‌های همسایه است و گمرک ایران نیز در راستای این سیاست برنامه‌های متنوعی در توسعه صادرات، تسهیل واردات کالا‌های مورد نیاز و تقویت و روان سازی ترانزیت از مسیر کشورمان را در دستور کار دارد.

وی گفت: در همین راستا از مجموع تجارت 122 میلیون و 455 هزار تنی کالا به ارزش 72 میلیارد و 87 میلیون دلاری کشور در 9 ماهه امسال, 75 میلیون و 17 هزار تن کالا به ارزش 36 میلیارد و 810 میلیون دلار با کشور‌های همسایه ایران بوده که 61 درصد وزن و 51 درصد ارزش کل تجارت کشور با 15 کشور همسایه بوده است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: صادرات کشورمان به همسایگان، بیش از 57 میلیون و 335 هزار تن کالا به ارزش 18 میلیارد و 766 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه 9 درصد در وزن و 24 درصد در ارزش بیشتر شده و 62 درصد وزن و 53 درصد ارزش کل صادرات کشور را به خود اختصاص داده است.

مقدسی در خصوص صادرات 9 ماهه به کشور‌های همسایه گفت: عراق با خرید 6.8 میلیارد دلار، ترکیه با چهار میلیارد و 131 میلیون دلار، امارات با سه میلیارد و 433 میلیون دلار، افغانستان با یک میلیارد و 412 میلیون دلار و پاکستان با 911 میلیون دلار پنج کشور نخست صادرات ایران به کشور‌های همسایه هستند و پس از آن به ترتیب روسیه، عمان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، قزاقستان، کویت، قطر بحرین و عربستان قرار دارند.

رئیس کل گمرک در خصوص واردات از کشور‌های همسایه گفت: از مجموع واردات 30 میلیون تنی به کشور به ارزش 37 میلیارد دلار، 17 میلیون و 682 هزار تن کالا به ارزش بیش از 18 میلیارد دلار از کشور‌های همسایه ایران بوده که عمدتا کالای اساسی، مواد اولیه تولید و یا ماشین آلات تولید بودند.

مقدسی افزود: واردات از کشور‌های همسایه در 9 ماهه امسال 62 درصد در وزن و 68 درصد در ارزش افزایش یافته و این میزان کالای وارد شده از کشور‌های همسایه 59 درصد وزن و 49 درصد کل واردات به کشور را به خود اختصاص دادند.

رئیس کل گمرک در ادامه گفت: امارات با فروش 11 میلیارد و 497 میلیون دلار، ترکیه با سه میلیارد و 700 میلیون دلار، روسیه با یک میلیارد و 224 میلیون دلار، عراق با 880 میلیون دلار و عمان با 409 میلیون دلار پنج کشور نخست تامین کالا‌های کشور در بین همسایگان بودند و پاکستان، قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، افغانستان، کویت، قطر و بحرین به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

معاون وزیر اقتصاد در پایان گفت: عضویت و همکاری ایران با سازمان‌های اقتصادی اکو، همکاری‌های اسلامی، اتحادیه اقتصادی گمرکی اوراسیا، پیمان شانگ‌های و قرار گرفتن ایران در نقطه عطف کریدور‌های جنوب به شمال و شرق به غرب و توجه ویژه به تراتزیت کالا‌های عبوری خارجی از کشورمان در دولت سیزدهم می‌تواند ضمن تعمیق روابط سیاسی و تجاری با کشور‌های همسایه، باعث افزایش تجارت با کشور‌های همسایه و همسایگان آن‌ها و رشد عبور کالا‌های خارجی و درآمد‌های ناشی از آن نیز برای کشورمان شود در همین راستا در 9 ماهه امسال 9 میلیون و 158 هزار تن کالای خارجی از کشورمان عبور کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 76 درصد رشد داشته است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/40779کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب