درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۴۰۴۶۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۴۴ : ۰۵ بازدید: ۱۷۵دیدگاه: ۰

اولیانوف:

برنامه‌های ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه فشارهای آمریکاست

برنامه‌های ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه فشارهای آمریکاست نماینده دائمی روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین گفت که برنامه‌های ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه سیاست فشار حداکثری آمریکاست.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم از اسپوتنیک، میخائیل اولیانوف نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین گفت که برنامه های ایران برای تولید فلز اورانیوم نتیجه سیاست فشار حداکثری ایالات متحده است.

وی گفت: برای اولین بار در عمل در کشورهای غیر هسته ای، ایران شروع به غنی سازی اورانیوم تا 60٪ کرده است. و اکنون شروع به تولید فلز اورانیوم غنی شده تا 20٪ کرده است. من فکر نمی کنم که کسی در ایالات متحده از این شرایط خوشحال باشد. اما این فقط یک نتیجه مستقیم است. سیاست فشار حداکثری که اتفاقاً تا امروز نیز ادامه دارد.

به گفته اولیانوف، دولت جدید آمریکا آماده است که چنین سیاستی را کنار بگذارد، اما فقط در چارچوب توافق نامه های بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک برای برنامه هسته ای ایران. وی تأکید کرد: لغو تحریم ها در ازای بازگشت کامل ایران به تعهدات هسته ای خود.

نماینده دائمی روسیه در آژانس بین المللی انرژی اتمی در وین، گفت: در صورت انجام توافق، تحریم اصلی آمریکا علیه ایران در ماه اوت لغو می شود.

وی افزود: اگر ما موفق به توافق در مورد از سرگیری توافق هسته ای شویم، شاید در ماه اوت تحریم های اصلی آمریکا برداشته شود. ایران قادر خواهد بود آزادانه با نفت خود تجارت کند.

اولیانوف در ادامه تصریح کرد که این وجوه باید به عنوان اولویت برای پرداخت بدهی های ایران به روسیه در بوشهر که تا کنون به "مبالغ بسیار قابل توجهی" رسیده است، استفاده شود.

وی پیش از این تصریح کرد که کار بر روی احیای برجام تقریبا 90 درصد تکمیل شده است، برخی موارد سیاسی از جمله موضوعات مربوط به تعهدات آمریکا باقی مانده است.

نماینده دائمی روسیه در وین گفت: ایالات متحده و ایران در مذاکرات برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک در مورد برنامه هسته ای ایران عملگرا پیش می‌روند. اما واشنگتن می تواند نخستین گام برای امتیازات متقابل را بردارد.

به گفته وی، طرحی برای احیای برجام از قبل موجود است، اما هنوز توافق نشده است.

اولیانوف تاکید  کرد: چنین طرحی وجود دارد. هنوز توافق نشده است، اما رئوس مطالب آن کاملاً واضح است، چارچوب مفهومی برای همه روشن است. همه آنها را می پذیرند، اما در چارچوب این طرح ها هنوز جزئیات باید روشن شود - چه کسی چه اقداماتی را و در چه زمانی انجام می‌هد. و آمریکایی ها در اینجا به نوعی به استقبال ایران رفتند. تهران نیز موضعی نسبتاً عملگرا می گیرد. نکته اصلی این است که مشخص است چه کسی باید گام بردارد - در این خصوص وضوح تقریبا کاملی وجود دارد.

نماینده دائمی فدراسیون روسیه در وین افزود: اما توالی مراحل هنوز موضوعی برای بحث است، اگرچه یک بار دیگر تکرار می کنم، خطوط در حال حاضر وجود دارد و به نظر می رسد هیچ کس اعتراضی ندارد.

به گفته اولیانوف، اولین قدم باید توسط آمریکایی ها برداشته شود. "من می توانم دیدگاه روسیه را بیان کنم: البته این آمریکایی ها هستند که باید اولین قدم را بردارند، زیرا آنها خارج از قاعده رفتار کردند، از" توافق "خارج شدند و تقریباً آن را به طور کامل نابود کردند و تمام جهان را با تحریم ها مرعوب کردند."

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/4046کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب