درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۹۹۵۶۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۰۶ : ۱۲ بازدید: ۲۴۱۰دیدگاه: ۰

اکنون توپ در زمین آمریکا است!

اکنون توپ در زمین آمریکا است! دیروز نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضورکارشناسان ایران و گروه 4+1 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در محل هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد[1]. این مذاکرات در سطح رؤسای هیئت‌ها و به ‌صورت دو و چندجانبه دیروز در وین برگزار گردید.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، دیروز شنبه ۱۸ دی‌ماه نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضورکارشناسان ایران و گروه 4+1 (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در محل هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار شد[1]. این مذاکرات در سطح رؤسای هیئت‌ها و به ‌صورت دو و چندجانبه دیروز در وین برگزار گردید.
 

در این نشست و در این جلسات طرف‌های مذاکره کننده با ایران باید چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات‌متحده را تعیین نمایند تا با پذیرش آن چه ایرن از آمریکا در چارچوب برجام خواهان است تحقق یابد و آمریکا بتواند به برجام بازگردد و نقش و مسئولیت تاریخی و بین‌المللی خود را در این خصوص ایفا نماید. آن گونه که از اخبار واصله به گوش می‌رسد و مسئول ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران و همچنین وزیر محترم امورخارجه جناب عبداللهیان تأیید و تأکیدکرده است؛ قریب به‌اتفاق هیئت‌های مذاکره‌کننده(آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) نسبت به پیشرفت‌های حاصل‌شده در راستای دستیابی به توافق نهایی اتفاق‌نظر دارند.
 

البته باید توجه داشت گفت‌وگوها هنوز تا رسیدن به نقطه پایانی خود فاصله دارد و آمریکا باید در رابطه با حضورش در گروه برجام از خود تعامل بیشتری نشان دهد و از عناد و لجاجت بی حاصل دست بردارد و کوتاه بیاد و به دنبال اثبات حسن نیت خود به ایران و جامعه جهانی باشد.
آمریکا باید از سیاست چماق و هویج و همینطور سیاست یکی به نعل و یکی به میخ دست کشیده و صادقانه وارد تعامل با ایران و جامعه جهانی شود. نمی‌شود خواستار بازگشت باشد و در حال رایزنی از طریق متحدان برجامی‌اش، اما باز شیطنت کند و سیاست‌های گستاخانه و خباثت آمیز خود را با وضع تحریم‌های جدیدی علیه ایران ادامه دهد و بر حجم تحریم‌های گذشته اضافه نماید. به تعبیر ضرب المثل ایرانی ما، دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را. به همین خاطر است که به آمریکا اعتمادی نیست و نباید به حرف و   وعده‌های سرخرمن آن‌ها تنها اکتفا و قناعت نمود.
 

به هیچ وجه به این آمریکا با این سوءسابقه و پیشینه تاریخی، نمی‌توان اعتماد کرد مگر آن که آمریکا در  موضوع تضمین‌ها، راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها به‌ طور مؤثر و عملی از خود، حرکت قابل پذیرش پشتوانه داری بروزدهد تا ایران را مجاب در بازگشتش به برجام نماید.
آمریکاییان عاقل باشند به هر نحو ممکن باید درخواست‌های ایران را بپذیرند تا بیش از این دستمایه مضحکه و مسخره جامعه بین‌الملل و حتی صاحب نظران و نخبگان داخلی خود قرار نگیرند. ایران امروز حلال مشکلات داخلی و بین‌المللی آمریکا است. سردمداران کاخ سفید اگر تا به امروز ذره‌ای عاقلانه رفتار نموده بودند و با ایران انقلابی و صاحب نفوذ با اقتدار وارد دشمنی و ستیز نمی‌شدند، آمریکا تا به این حد در داخل و سطوح بین‌المللی در حل مشکلات و معضلات بی‌شمار خود، دچار لغزش و خطاهای استراتژیکی در راهبردهای تاکتیکی نمی‌گشت که امروز شاهد افول ابرقدرتی خود در جهان باشد!
 

نویسنده این یادداشت همچون حسین امیرعبداللهیان» وزیرامور خارجه ایران امیدواراست مذاکرات وین و این نشست‌ها و گفتمان‌ها در مسیر طبیعی و خوبش پیش رود و آمریکا نیز در عمل و صادقانه و در کمال حسن نیت نشان دهد با اراده آمده است که گذشته زیان بار برجامی خود را اصلاح نماید و حاضر است برای رسیدن به یک توافق خوب با ایران، هزینه‌های خروج خود را از یک پیمان و معاهده بین‌المللی به ایران پرداخت نماید؛ و لذا دستیابی به توافق خوب در دور هشتم مذاکرات وین، که جامع و کامل باشد و حقوق هسته‌ای ایران را در چارچوب مفاد برجام تأمین نماید بستگی تام به آمریکا دارد و آمریکاییان باید با نیت و اعمال بدور از تنش و نفاق و فتنه و با اراده مصمم ، فعل خواستن را صرف کنند تا توافق خوب حاصل،  برقرار و استوار گردد.
 

دنیا باور دارد که ایران صادق است و ایران به مفاد برجام تا به امروز عمل کرده و وفادار بوده و حتی اگر تعهدات خود را در این زمینه کاهش داده است مسبب آن آمریکا و متحدان اروپایی آمریکا (آلمان، فرانسه و انگلیس) بوده‌اند که به وظایف و تکالیف خود در برجام عمل ننموده‌اند. از آن جا که برای ایران نتیجه و زمان هردو مهم است اما اولویت را به نتیجه داده و انتظار دارد که اکنون توپ در زمین آمریکا است، آمریکا قدم نهایی را بردارد و عملا نشان دهد خواستار بازگشت به برجام و خاتمه دادن به تنش‌های برجامی و هسته‌ای با ایران و ملت فهیم صلح دوست ایران است.


پی‌نوشت:

[1] - وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیئت‌های مذاکره‌کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذرماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چندروزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذرماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذرماه آغاز و جمعه ۲۶ آذرماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیئت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و به‌زودی به وین بازگردند که این دور از مذاکرات ششم دی‌ماه شروع و تا نهم دی‌ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه‌روزه به مناسبت سال نو میلادی مجدداً روز دوشنبه ۱۳ دی‌ماه از سر گرفته شد. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که این ها دیگر سند پیش‌نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.
 

 دکتر اسدالله افشار
 

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/39956کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب