درحال بارگذاری

گروه: اجتماعی/ایران شناسه: ۳۹۷۳۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱ : ۲۰ بازدید: ۲۹۷دیدگاه: ۰

تهدید نسل ایران با کاهش جمعیت (۴)

تهدید نسل ایران با کاهش جمعیت (۴) شکستن رکود جمعیتی نیاز به عزمی ملی دارد که می‌طلبد با بسیجی همگانی ان‌شاءالله در آینده شاهد شکوفایی، سرزندگی و شادابی نسل جوان باشیم.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»،

د. پیشنهادها
با وجود همه‌ علل و عواملی که در مقوله‌ کاهش جمعیت وجود دارد این بدان معنا نیست که چنین معضلی حل نشدنی باقی بماند. جوامع انسانی دائماً متغیرند و دیدگاه‌ها و نگرش‌های انسانی با توجه به شرایط خاص زمانی و فضاهایی که حاکم می‌شود تغییر پیدا می‌کنند. یکی از این مسائل همین کاهش جمعیت است. برای برون‌رفت از این معضل چند پیشنهاد ارائه می‌شود.
۱. تبلیغات وسیع و منطقی و مستدل و پیوسته برای تشویق زوج‌های جوان به افزایش باروری که با تغییر نگاه فرهنگی همراه باشد. همان‌طور که تبلیغات در سایر مقوله‌ها می‌تواند مؤثر باشد در این زمینه نیز کارساز خواهد بود. ناگفته نماند که تغییر نگاه فرهنگی زمان‌بر است، بنابراین متصدیان این حوزه باید در گذر زمان منتظر نتایج فعالیت‌های خود باشند.
۲‌. تبلیغ ازدواج آسان و کمک کردن به امر ازدواج جوانان: همان‌طور که اشاره شد هر چه ازدواج‌ها بیش‌تر باشد افزایش نسل نیز بیش‌تر خواهد شد. البته تغییر نگاه فرهنگی در مقوله ازدواج نیز یک ضرورت است بدین معنا که زوج‌های جوان با دوری جستن از تجملات و هزینه‌های سرسام‌آور که گاه برای اصل ازدواج هم ایجاد مانع می‌کند، بتوانند راحت‌تر ازدواج کنند.
۳. ایجاد اشتغال برای جوانان: بدون تردید یکی از موانع ازدواج و در نتیجه کاهش نسل، بیکاری جوانان است. متولیان امور، موضوع اشتغال را باید در صدر امور و دغدغه‌های خود قرار بدهند.
۴. تغییر نگاه الگوی مصرف خانواده‌ها: مسلماً اگر «قناعت» به‌عنوان الگوی اقتصادی اسلام در هزینه‌های زندگی مورد توجه قرار گیرد و به‌عنوان یک اصل در هزینه‌کرد خانواده‌ها به آن نگاه شود شرایط زندگی برای بسیاری از مردم تغییر خواهد کرد. امروز بخشی از هزینه‌های زندگی، شامل هزینه‌هایی می‌شود که با رویکرد اسراف، چشم‌هم‌چشمی و ریخت‌وپاش همراه است.
۵. تلاش برای ایجاد جامعه‌ای متعالی مبتنی بر اخلاقیات و آموزه‌های دینی: در پرتو چنین جامعه‌ای بسیاری از نابهنجاری‌هایی که به شالوده‌ خانواده‌ها لطمه وارد می‌کند از بین خواهند رفت. در این زمینه تلاش دولت اسلامی به‌عنوان متولی اخلاق و معنویت و اعتقادات مردم و دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی برای کاهش بزهکاری‌ها بسیار مؤثر خواهد بود.
۶. در مورد خانم‌هایی که داشتن فرزندان متعدد را مانعی برای تحصیل یا اشتغال خود فرض می‌کنند نیز باید به ارائه راهکارهایی پرداخت که آن‌ها را در این امر کمک کند به‌طوری‌که داشتن فرزند مانع اشتغال یا تحصیل آن‌ها نشود. در این میان می‌توان به تجربیات خانم‌هایی که در هر دو مورد موفق بوده‌اند استناد کرد، یا اینکه دولت موظف و مکلّف شود که برخی امکانات برای نگهداری فرزندان و دیگر شرایط ویژه را برای چنین خانم‌هایی فراهم آورد تا با حداقل مشکلات بتوانند به فرزندداری و اشتغال بپردازند.
۷. حمایت جدی دولت از زوج‌های دارای سه فرزند و بیش‌تر، با دادن تسهیلات بانکی، اعطای مسکن ارزان، کمک‌های ویژه اقتصادی، تأمین برخی هزینه‌های کودکان، حل مشکل بيمه و بسیاری راهکارهای ابتکاری. اگر مسئولان امر برای حل این معضل عزم جدی داشته باشند، قطعأ در حل آن موفق خواهند شد  همان طور که در توقف رشد جمعیت موفق شدند!
شکستن رکود جمعیتی نیاز به عزمی ملی دارد که می‌طلبد با بسیجی همگانی ان‌شاءالله در آینده شاهد شکوفایی، سرزندگی و شادابی نسل جوان باشیم.

دکتر نصرالله شفیعی

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/3973کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب