درحال بارگذاری

گروه: فناوری/ایران شناسه: ۳۹۶۴۶۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۸ : ۰۶ بازدید: ۳۳۳دیدگاه: ۰

توسعه اینترنت اشیا و تاخیر کم، دستاورد فناوری 5G

توسعه اینترنت اشیا و تاخیر کم، دستاورد فناوری 5G در این گزارش به یکی از بندهای طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات که مصوبه شورایعالی فضای مجازی است، پرداخته شده است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، با گسترش اینترنت و استفاده گسترده مردم از این تکنولوژی لزوم سرعت بالا و کیفیت مناسب بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از راه حل‌ها برای ارائه سرعت بالا و کیفیت مطلوب به کاربران، رفتن به سمت نسل پنجم اینترنت یا 5G است. این فناوری اکنون در برخی از کشور‌های مختلف و در بخشی از ارتباطات کشور ما نیز وجود دارد.

در همین راستا، شورایعالی فضای مجازی در جلسه شصت و ششم مورخ ۱۳۹۹/۰۶/۲۵ با موضوع طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، مصوبه‌ای را به استحضار رهبر معظم انقلاب رساند که طی نامه شماره ۹۹/۱۰۴۴۴۱ در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۱۶ توسط دبیر شورای عالی فضای مجازی ابلاغ شد.

در بند ۲-۲-۱-۵، ایجاد امکان اتصال حداقل ده درصد کاربران با دسترسی مبتنی بر نسل جدید ارتباطات گفته شده است.

 

 

یعنی ما تا سال ۱۴۰۴ حداقل باید ۱۰ درصد از اتصالات کاربران به اینترنت همراه مبتنی بر 5G شود. توسعه 5G مسئله مهمی است که باید دید ما چه شکلی از این توسعه را در فضای مجازی می‌خواهیم تا متناسب با آن معماری و شکل شبکه طراحی و بهبود پیدا کند.
راهبردهای توسعه اینترنت 5G

سه راهبرد اصلی در توسعه 5G در کشور‌های مختلف وجود دارد. برخی از کشور‌ها به دنبال کاربرد‌های کم تاخیر هستند، مثلا توسعه فضای مجازی، ماشین‌های خودران، اتاق عمل‌های آنلاین با استفاده از ربات ها. برای رسیدن به این فناوری ها، تاخیر کم بسیار اهمیت دارد و معماری شبکه باید براساس این تصمیم پیگیری و طراحی شود.

برخی از کشور‌های دیگر توسعه صنعت، یعنی اینترنت اشیا را در دستور کار خودشان قرار می‌دهند. در اینجا ارتباط مس کانکشن و ارتباط انبوه مهم است و معماری شبکه باید طبق همین مس کانکشن طراحی شود.

شکل سومی که در رسانه‌ها نیز به آن بسیار پرداخته می‌شود و کاربران و مشترکین از آن نفع می‌برند، پهنای باند قابل توجه نسل پنجم ارتباط است. مثلا در اینترنت ۴ جی، تا ۱۰۰ مگابیت پرسکنت می‌توان پهنای باند در اختیار مشترک قرار داد، اما در نسل پنجم اینترنت این عدد به یک گیگابیت پرسکنت می‌رسد. تغییرات در سرعت واقعا محسوس است و حجم بازار ارتباطات را می‌توان با این فناوری افزایش داد و تجربه کاربران در استفاده از اینترنت نیز بهتر می‌شود.


کشور توان توسعه اینترنت را ندارد

اکنون سوال اینجا است که ما از این توسعه ۱۰ درصدی دنبال چه چیزی هستیم و کدام راهبرد در کشور ما مورد استفاده قرار می‌گیرد؟ آیا توسعه 5G در کشور ما موجب بهبود تجربه کاربران در استفاده از اینترنت می‌شود یا خیر؟

در کشور ما هرکدام از این راهبرد‌ها که انتخاب شوند، معظلات و مشکلات بزرگی وجود دارد. یکی از این چالش ها، توسعه نیافتن زیرساخت ثابت در کشور است. برای توسعه ارتباط 5G باید زیرساخت‌های قوی، باکیفیت و با ظرفیت داشته باشیم. در کشور ما ارتباطات ثابت هنوز هم شبکه باکیفیت و باظرفیتی نیست. توسعه اینترنت 5G در کشور ما بحران‌های مختص به خودش را دارد که نه تنها تجربه کاربران در استفاده از اینترنت را بهبود نمی‌بخشد بلکه همین تجربه اندک و ساده را نیز تخریب خواهد کرد. ما در کشور پیش از رفتن به سراغ این شبکه و تحقق این ۱۰ درصد، باید زیرساخت‌های اینترنت ثابت را توسعه ببخشیم و سپس به سراغ این فناوری جدید برویم.


ما در کشور اینترنت 5G نداریم

آسوشه، کارشناس فضای مجازی در این باره می‌گوید که ما در کشور اینترنت 5G نداریم، این نوع فناوری یعنی ارائه تاخیر کم. برای توسعه این فناوری تجهیزاتی وارد کشور شده، اما این تجهیزات جدید با تجهیزات و امکاناتی که اکنون در کشور هست تناسبی ندارند. باید اتفاقاتی در این راستا رخ می‌داد که محقق نشده است. تاخیر باید کم شود، اما ما چنین چیزی را نمی‌بینیم. زیرساخت‌ها در کشور وجود ندارد و همتی هم نیست که بتوان این فناوری را توسعه داد.

حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات در دولت دوازدهم درخصوص پیشبرد این سند در دولت قبل عنوان کرد که بحث توسعه زیرساخت‌های ثابت در دحال دنبال شدن بود، با مخابرات نیز مذاکراتی داشتیم، اما کار به جایی نرسید.

آخوندزاده یکی از مسئولان شرکت ارتباطات زیرساخت نیز اعلام کرد که برنامه اول تا پنجم توسعه، بار حقوقی دارد که یکی از آن‌ها مصوبات مجلس و دیگری مصوبات هیئت دولت است. مصوبات هیئت دولت باید به مجلس برود تا بودجه تایید شود. بدون تصویب مجلس نمی‌توان کاری کرد و این سند هم هنوز به تصویب مجلس نرسیده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اما در اولین نشست خبری خودش بیان کرد که جلسات هفتگی تشکیل شده و تا ۲۲ بهمن سندی منتشر می‌شود که پس از آن نهاد‌ها باید وظیفه خودشان را انجام دهند.
در این خصوص ما بار‌ها با سازمان تنظیم مقررات و شرکت ارتباطات زیرساخت تماس گرفتیم، اما هربار هرکدام از مسئولین این دو سازمان بالادستی کشور که نقش مهمی در توسعه ارتباطات دارند، توپ را در زمین یکدیگر انداخته و پاسخگوی خبرنگار ما نبودند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/39646کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب