درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۹۴۷۸۱۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۷ : ۰۸ بازدید: ۳۴۰دیدگاه: ۰

برجام تحمیلی یا برجام مقدس!؟

برجام تحمیلی یا برجام مقدس!؟ می‌گویند در دولت جدید برجام مقدس شده است، در حالی که قبلاً با آن مخالفت می‌شد، اما در پاسخ به این شبهه و ادعای واهی که این روزها با سرعت در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، ذکر چند نکته ضروری است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، می‌گویند در دولت جدید برجام مقدس شده است، در حالی که قبلاً با آن مخالفت می‌شد، اما در پاسخ به این شبهه و ادعای واهی که این روزها با سرعت در فضای مجازی در حال دست به دست شدن است، ذکر چند نکته ضروری است.
اولاً استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای حق همه کشورها از جمله ایران بوده و هست و اصولا کشور ما در این رابطه کاری خلاف اصول حفاظت از محیط زیست و یا قوانین بین‌المللی انجام نداده است که نیاز باشد متعهد به پرهیز از ادامه آن شود، بنابراین قبول برجام از سوی ایران، حرف زور و ظالمانه‌ای است که اساساً در مورد جمهوری اسلامی ایران موضوعیت نداشته و ندارد.


 در واقع علت اصلی مخالفت مردم و مسئولین با برجام هم در همین نکته نهفته است، چرا که برجام یک توافقنامه تحمیلی است که به رغم عدم اثبات اتهامات واهیِ نسبت داده شده به جمهوری اسلامی ایران، فقط به خاطر فشارهای خارجی و اصرار غیرمنطقی افراد ناآگاه و بعضا مغرض داخلی، مجبور به همراهی با آن شده است.
 ثانیاً با توجه به توضیحات فوق و به‌رغم تحمیلی بودن برجام، از همان ابتدا هم کسی مخالف مذاکرات نبود، بلکه تمام تذکرات و توصیه دلسوزان بر این نکته متمرکز بود، حالا که جبراً قرار است با آن همراه شویم، حداقل به گونه‌ای عمل شود که مصالح نظام اسلامی و منافع کشور به هدر نرود.


 درست به همین دلیل بود که رهبر فرزانه انقلاب به شرط رعایت خطوط قرمزی که برای ادامه مذاکرات تعیین کردند، حضور در گفتگوها را بلامانع اعلام نمودند.
اما متأسفانه نه‌تنها این خطوط قرمز رعایت نشد، بلکه همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، بسیار فراتر از آنچه لازم بود را پذیرفتند و بسیار عجولانه به تمام تعهداتشان عمل کردند و با این که در این زمینه همه خواسته‌های غربی‌ها محقق و تمام اورانیوم‌های غنی‌سازی شده و بسیاری از امکانات را از دست دادیم و در شرایط سخت‌تری قرار گرفتیم، اما هیچ نتیجه مطلوبی عاید نشد.


 این در حالی است که اگر همان زمان و هم‌اکنون نیز، همه ما یکصدا زیاده‌خواهی غربی‌ها را محکوم و مورد اعتراض قرار می‌دادیم و به جای انتظار معجزه از سوی کدخدا، به خدا توکل می‌کردیم و با اتکاء به جوانانمان تمام توانمان را بر اجرای طرح راهبردی اقتصاد مقاومتی و سایر طرح‌های ملی نظیر طرح نهضت علمی متمرکز می‌کردیم، اکنون با مشکلات کمتری مواجه بودیم.

 

احمد رضا هدایتی

 

احمد رضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/39478کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب