درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه قرآن و فعالیت های دینی/ایران شناسه: ۳۹۳۵۵۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۴۱ : ۱۳ بازدید: ۲۷۲۳دیدگاه: ۰

فاطمه(س) میزان و منشأ خیر و برکت برای تمام بشریت

فاطمه(س) میزان و منشأ خیر و برکت برای تمام بشریت زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند، راهنمای بسیار روشن و درخشانی است که می‌تواند آنان را به رشد، کمال، بلوغ فکری، هدایت و به سعادت رساند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، زندگی اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) برای کسانی که بخواهند به بهترین حیات دنیوی و اخروی دست یابند، راهنمای بسیار روشن و درخشانی است که می‌تواند آنان را به رشد، کمال، بلوغ فکری، هدایت و به سعادت رساند. امروز(پنجشنه 16 دی1400- سوم جمادی الثانی1443)که مصادف با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) است قطعا زندگی پر برکت این بانوی با کرامت و با فضیلت که از مقام عصمت و طهارت نیز برخوردار است می‌تواند برای زنان عالم خصوصا زنان مسلمان در همه عرصه‌های زندگی( فردی و اجتماعی) راهگشا باشد و به عنوان الگوی عملی مناسبی برای جامعه بانوان خاصه جامعه شیعی مطرح و مد نظر باشد.

در جامعه امروز که نظام سرمایه داری غرب با تهاجم فرهنگی خود سعی دارد الگویی مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران دنیا و به ویژه مسلمان ارائه کند؛ آشنایی با سبک زندگی آن حضرت و همچنین پرداختن به ابعاد گوناگون شخصیتی این بانوی اول عالم خلقت، می‌تواند مانع از سقوط مقام انسانی آنان گردد و ایشان را در مسیر پاک و سرشت فطری شان قرار دهد تا دامنشان به آلودگی‌ها و ناپاکی‌ها و فسادها آغشته نگردد.

درک حیات کوتاه اما پربار زندگی حضرت فاطمه(س) به عنوان یک زن در مقام دختر، همسر و مادر می‌تواند به زنان عالم آن چنان غرور و شخصیتی دهد که هرگز خود را در عالم خلقت پوچ، بی‌ارزش ندانند و دریابند که مردان در هر مقامی از مقامات مادی و معنوی باشند از دامن آنان به رشد و کمال و هدایت خواهند رسید و به تعبیر جامع تر از دامن آنان به معراج و به قله و عرش نایل خواهند شد.

فاطمه(س) آن گونه بانویی بود که تأثیر حیات کوتاهش در مقام دختر، همسر و مادر انکارناپذیراست. او در حیات سیاسی پدر و همسر گرامیش و در پیروی و اثبات حقانیت آنان و همچنین در دفاع از حریم نبوت و امامت بدون اغماض، لغزش و هرگونه ملاحظه و عافیت طلبی و با تحمل بر هر آن چه بر او رفت ( توهین‌ها شنید، جفاها را با چشم خود بعد از رحلت جانگداز پدر دید، ضرب و جرح‌ها بر پیکرش نشست و...)؛ جانانه دفاع کرد تا در مسیرامتحان الهی هم بی‌نظیر و هم بی‌بدیل باشد.

حضرت فاطمه(س) نشان داد در راه خدا و دفاع از حریم الهی که مصداق آن حریم نبوی و حریم امامت است با دشمنان نه مذاکره و نه مصالحه نخواهد نمود و ذره‌ای از مواضع عزتمندانه خود کوتاه نخواهد آمد و تا پای جان و دادن جان در این راه خواهد ایستاد اما تسلیم رجاله‌های سیاسی نان به نرخ روز خور نخواهد شد حتی اگر کتک بخورد و حتی اگر فرزندش را با لگد خباثت و بغض و عداوت و کینه و خشم؛ سقط نمایند. او مأمور به ادای تکلیف بود و تکلیفش را به خوبی ادا نمود و در قلب تاریخ ماندگار شد و چون خورشید، گرمابخش و حیات بخش روزگاران گردید.

 تا دنیا برقرار است و تا خورشید هرروز طلوع می‌کند؛ حضرت فاطمه (س) برجان هستی طلوع می‌کند، حکم می‌راند و بر قلب‌ها بیدار مردمان عالم هستی نور آگاهی، معرفت، محبت، صفا، مهربانی، خداباوری، خداشناسی، حق‌شناسی، حریم‌شناسی، عشق‌ورزی به همنوع، دستگیری از همنوع، دفاع از مظلوم و دفاع از حریم نبوت و امامت، اهدا می‌کند تا در مسیر هدایت از این مکتب رهایی بخش، همواره کسب فیض و کسب انرژی نمایند تا درخدمت به جامعه بشری  نقش آفرینی نمایند و بشریت را با اعتدال به رشد و کمال مطلوب رسانند.

 فاطمه زهرا(س) مظهر کمال، وقار، حیا، علم، ایمان، عفاف، بینش، آگاهی، درایت، نبوغ است. امروز فاطمه فاطمه است و در عالم خلقت بی‌همتا می‌باشد و مثلی ندارد. و امروز میزان او است و همه با ترازوی فضل، ایثار، اخلاق، علم، تقوا، پارسایی و عمل این بانوی با کرامت و با شرافت وزن می‌شوند و خدا کند کسی در این وزن کشی کم نیاورد و دچار کم‌فروشی و یا گران‌فروشی نگشته باشد که جبران این خسران؛ زیانبار و بسیار سنگین می‌باشد.

فاطمه ازآن چنان مقام معنوی در نزد خداوند سبحان و پدر و همسر برخورداراست که او را به شایستگی سرور زنان جهان کرده است. بدون تردید او برترین و والامقام ترین بانوی جهان در تمام قرون و اعصار می‌باشد و در بین زنان از هر جهت، کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق‌العاده برخوردار می‌باشد. چرا که آدمی با دقت و تأمل در آن می‌تواند به عالیترین رتبه‌های روحانی نائل گردد. البته باید اذعان داشت که علو مقام حضرت زهرا (س) تنها محدود به عصر حیات آن بزرگوار نمی‌باشد و در تمامی اعصار جریان دارد.   

نکته مهم در رابطه با وجود مقدسه حضرت فاطمه(س) این است که با مراجعه به قرآن کریم درمی‌یابیم که آیات متعددی در بیان شأن و مقام حضرتش نازل گردیده است که از آن جمله می‌توان به آیه‌ تطهیر، آیه مباهله، آیات آغازین سوره دهر، سوره کوثر، آیه اعطای حق ذی القربی و...اشاره نمود که خود تأکیدی بر مقام عمیق آن حضرت در نزد خداوند است . این آیات با تکیه بر توفیق الهی، در كتب ، مقالات پژوهشي وميداني محققان و مورخان و سيره نويسان مورد بررسی قرار گرفته است.[1]
 

زندگی حضرت فاطمه (س) دارای نکاتی لطیف و مسائلی ظریف می‌باشد که برای هر پژوهشگری از زوایای مختلف قابل تحقیق و بررسی است. مجددا تأكيد مي‌نمايم در این زمینه؛ سخنان فراوان و کتاب‌ها و مقالات بی‌شماری به رشته تحریر در آمده است و هرکس نسبت به فراخور استعداد و ذوق و علاقه خود ، در مورد پاره تن پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم مطالبی بیان نموده و تحلیل‌هایی را عرضه کرده است. اما شرح حال این لاله ملکوتی و تشریح فضائل و مناقب آن بانوی عصمت، همچون ساحل دریاهای عمیق و بی‌کران، پایان ناپذیر بوده و برای شناخت کامل این شخصیت فرزانه راهی بس دراز در پیش است و به قول مولوی :
 

یک دهان خواهم به پهنای فلک    
تا بگویم وصف آن رشک ملک

 

در هر صورت این مختصر در سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) اگر نگارش و تقدیم دوستداران و علاقمندان و شیفتگان حضرتش گردید از باب ادای وظیفه نگارنده به ساحت مقدس آن یگانه بانوی بی‌بدیل عالم خالقت بوده تا یادآور شویم؛ حضرت زهرا علیهاالسلام در این دنیا عمر زیادی نکرد و قسمت عمده زندگانیش همراه وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) بود. طبیعی است با وجود آن دو بزرگوار - خصوصا پیامبر(ص)- جایی برای درخشش شخصیت دیگری نخواهد بود، آن هم در عصری که هنوز نگاه به زن نگاهی منفی، و عرصه ای برای تجلی توانمندی‌های مثبت و مفید زنان کارآمد وجود نداشت. البته تعالیم عالیه اسلام و آموزه‌های علمی و عملی پیامبر اکرم (ص) نسبت به شخصیت دادن به زن توانست زمینه ساز رشد و شکوفایی شخصیت این قشر از انسان باشد. بانوی بزرگواراسلام که درچنین مکتبی پرورش یافته است و خود نیز از علم و آگاهی و معرفت بالایی برخوردار است، توانست در عمر کوتاه خود، در عرصه‌های مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی درکنار پیامبر اکرم (ص) و امام علی (ع) درخشش نماید و منشأ خیر و برکت برای تمام بشریت باشد.
 

انتظار این است علاقمندان با مطالعه شخصیت و زندگانی حضرت فاطم(س) بتوانند با گوشه‌هايي از فضائل ، مناقب ، مصائب وآلام  زندگاني بانوي عصمت و طهارت؛ در دو دوره عصر نبوي و اندكي از عصرعلوي ، از ولادت تا شهادت آشنا شوند تا دریابند برایشان چه جفاها و چه ستم‌ها از سوی خناسان و منافقان و ظاهرالصلاح‌ها و خاله خرس دوست‌ها رفته است و چرا می‌گوید شبانه دفن شود و قبرش برای احدی از مردم آن دوران آشکار نشود و تا به امروز نیز آشکار نشده است جز بر معصومان که واقف براین امرند. قدری تأمل لازم است تا در خلوت خود بر مصائب این بانو گرانقدر اشک بریزیم و مویه کنیم که او همچنان غریب است و در غربت روزگار نظاره گرما و جامعه انسانی است و او همچنان نگران همه بشریت خاصه اوضاع نابسامان زنان دنیا و به ویژه زنان مسلمان است و همچنان با دعاهایش هدایت ما را از خداوند درخواست دارد. باشد که در راه با شکوه و پرسعادت حضرتش گام برداریم و از دعاهای پرفیض هدایت بخشش بهره مند گردیم.

 

پی‌نوشت:

[1] - علاقمندان می توانند برای مطالعه بیشتر در رابطه با زندگی و شخصیت تأثیرگذار حضرت فاطمه زهرا(س) به کتاب نگارنده مقاله که مشخصات آن در ذیل خواهد آمد مراجعه نمایند:
افشار، اسدالله(1395) ، كوثرآفرينش ؛ رشك ملك (شرح فضائل ، مناقب ، مصائب و آلام زندگاني بانوي عصمت و طهارت حضرت فاطمه "س") ، تهران، آسمان كبود.
 
  دکتر اسدالله افشار

 

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/39355کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب