درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه قرآن و فعالیت های دینی/ایران شناسه: ۳۶۶۷۵۳ دی ۱۴۰۰ - ۳۸ : ۰۹ بازدید: ۱۸۰دیدگاه: ۰

حسن رحیم پور ازغدی:

در اسلام چیزی به نام جنگ دینی نداریم

در اسلام چیزی به نام جنگ دینی نداریم عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت:ادیان الهی یک خانواده هستند وتلاش برای تقابل بین ادیان الهی،مسلمانان،یهودی و مسیحی اقدامی ضددینی و در راستای شرک بوده و در اسلام چیزی به نام جنگ دینی نداریم.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، در آستانه میلاد حضرت مسیح و آغاز سال نو مسیحی چهارمین نشست کنگره بین‌المللی ولایت اجتماعی زن با موضوع معاصر سازی سبک زندگی حضرت مریم (س) با سخنرانی استاد «حسن رحیم‌پور ازغدی» و اسقف اعظم «سیبوه سرکیسیان» خلیفه ارامنه تهران و کشیش «رایان عیسی» و خانم‌ها «لاویان» و «بشیری» و با حضور اندیشمندان و خانواده‌های شهدای ارامنه، آشوری و مسیحی به‌صورت حضوری و مجازی، در وزارت کشور، سالن پیامبر اعظم (ص) برگزار شد.

حسن رحیم پور ازغدی در چهارمین نشست کنگره بین المللی ولایت اجتماعی زن با موضوع معاصر سازی سبک زندگی حضرت مریم (ع) با بیان اینکه ما همه در یک کاروان و زیر یک پرچم هستیم افزود: خدا و مقدسات ما یکی است و یک خانواده‌ایم، بنابراین هر حرکتی برای تقابل یا تفکیک بین مسلمان، مسیحی، یهودی و زرتشتی شرک و کفر است و ما در اسلام چیزی به نام جنگ دینی نداریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه رهبران رژیم صهیونیستی و آمریکا نماینده یهودیت و مسیحیت نیستند همانطور که آل سعود نماینده مسلمانان نیست، گفت: اختلاف نظر یک بحث است و به دنبال کلمه سواء گشتن بحث دیگری است و باید به دنبال چیزی برویم که مسیحی و یهودی و زرتشتی همه قبول دارند. نمایندگانی از آمریکا، صهیونیسم و آل سعود نمایندگان ادیان الهی محسوب نمی‌شوند.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن به پیامبر فرموده است به اهل کتاب بگو با هم تعالی بگیرند و در این خصوص سراغ کلمه مشترک بروند؛ چرا که خدای همه آن‌ها یکی است و همه او را عبادت می‌کنند.

ازغدی خاطرنشان کرد: آنچه در ادیان الهی مشترک است این است که کسی ارباب کس دیگری نیست و همه با هم مساوی اند و در کنار هم به خلق خدمت می‌کنند. تعابیر قرآن راجع به حضرت مریم (ع) و حضرت عیسی (ع)، تعابیری مهم و حضرت مریم از چهار زن برتر در اسلام است. در قرآن سوره‌ای به نام مریم داریم و در آیاتی هم از حضرت عیسی و همچنین از حضرت موسی یاد شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: قرآن می‌فرماید مریم پیام آور بود و وجود حضرت مریم و حضرت عیسی معجزه است. همچنین در سوره آل عمران مریم به عنوان برترین زن عالم لقب گرفته است.

وی ادامه داد: در قرآن ده‌ها بار به نام مریم اشاره کرده است؛ بیش از آنچه که در کتاب مقدس آمده و ۳۴ بار به صورت مستقیم در قرآن از حضرت مریم نام برده شده است.
رحیم پور ازغدی تصریح کرد: در قرآن آمده است که به مسلمانان بگو نزدیک‌ترین مردم به شما مسیحیان هستند، وقتی که از آیات خداوند برای آن‌ها خوانده می‌شود اشک در چشمانشان جاری می‌شود، چرا که آن‌ها دنبال حق هستند و می‌گویند که به خدا ایمان دارند و همیشه در کنار صالحان تاریخ باقی خواهند ماند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیامبر می‌فرماید، مسیحیان، یهودیان و مسلمانان امت واحده هستند و هر کس به این‌ها که اهل کتاب هستند، اهانت و ستم کند در قیامت من دادستان خواهم بود.

رحیم پور ازغدی با بیان اینکه در قرآن از سه دسته از کافر یاد شده است، افزود: یک دسته کسانی که غیر مسلمان، اما برحق هستند و از طریق مشترکات با آن‌ها گفتگو می‌کنیم و بیش از ۹۰ درصد با آن‌ها دارای اشتراکات هستیم. دسته دیگر کسانی هستند که حرف ما را قبول ندارند، اما با ما وارد جنگ نمی‌شوند و قرآن می‌گوید به آن‌ها نیکی کنید و به آن‌ها اهانت نکنید، اما دسته دیگری هستند که با مسلمانان وارد جنگ می‌شوند، مانند: فرعون، قیصر و نمرود و همچنین نمونه‌های امروزی که جهاد با آن‌ها تاکید شده است.

 

عشق ما به حضرت مریم بی حد و حصر است

اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان افزود: بی تردید اسلام هم برای حضرت مریم جایگاه ویژه‌ای معرفی کرده و در این خصوص مقالات متعددی به چاپ رسیده است. عشق ما نسبت به حضرت مریم عشقی بی حد و حصر است و بر همین اساس هم صدها کلیسا به نام مریم مقدس نامگذاری شده است.

وی با تبریک سال جدید مسیحی به مسیحیان ایران و جهان تاکید کرد: برای همه به خصوص ایرانیان و مسیحیان در ارمنستان و دیگر نقاط جهان سالی خوب و همراه با سلامت آرزو می‌کنم. برگزاری چنین نشست‌ها و کنگره‌هایی قابل تقدیر است که می‌تواند موجب گفت وگوی بین ادیان و برقراری تعامل بیشتر شود.

گفتنی است چهارمین نشست این کنگره با همکاری سازمان‌ها و نهادها و دستگاه‌های مختلف ازجمله «اداره کل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی»، «موسسه فرهنگی هل آتی»، «پیروان عترت هیئت رزمندگان اسلام»، «مشاور امور بانوان وزارت کشور»، «مشاور امور بانوان شهرداری تهران»، «مدیریت حوزه علمیه خواهران تهران» و سازمان‌ها و دستگاه‌های دیگر برگزار شد.‌

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/36675کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب