درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی / حوزه اقتصاد کلان و بودجه/ایران شناسه: ۳۶۰۴۴۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵ : ۰۶ بازدید: ۱۳۸دیدگاه: ۰

معاون وزیر اقتصاد:

اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی باعث رشد بیش از ۱۵۰درصد قیمت برخی کالاها شد

اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی باعث رشد بیش از ۱۵۰درصد قیمت برخی کالاها شد معاون وزیر اقتصاد گفت: در برخی کالا‌ها اختصاص ارز ۴۲۰۰تومانی باعث رشد قیمتی بیش از ۱۵۰درصد شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم، هادی قوامی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر گفت: ارز 4200تومانی در سال 97 و بعد از خروج آمریکا از برجام مورد توجه قرار گرفت و ابتدا تمام کالا‌ها را مشمول می‌شد، ولی بعد از مشاهده خروج منابع ارزی از کشور به 25 قلم کالا اختصاص یافت تا اینکه در سال‌های اخیر به 5 قلم کالا تخصیص یافت.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های فاصله گرفتن ارز 4200تومانی از ارز نیمایی، توزیع رانت بود. قبل از سال 97 حدود 14 شرکت صادراتی کالا‌ها را وارد کشور می‌کردند که با اجرای سیاست تخصیص ارز 4200تومانی، تعداد این شرکت‌ها به بیش از 400 شرکت افزایش یافت و دوباره کالا‌های وارداتی با ارز 4200تومانی را صادر می‌کردند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: حذف ارز 4200تومانی باید به کسری بودجه کمک کند و بار کسری بودجه را کاهش دهد، وقتی بار کسری بودجه کاهش یافت، خلق پول به‌دلیل اتکای کمتر به سیستم بانکی کمتر می‌شود و از بانک مرکزی استقراض نمی‌کند.

حسین عبده تبریزی، کارشناس مسائل اقتصادی هم گفت: هدف از تخصیص ارز 4200تومانی کنترل قیمت کالا‌ها بود، اما طبق نظر کارشناسان اقتصادی طرح ارز چندنرخی ناموفق است.

وی بیان کرد: بیشتر کارشناسان معتقدند که باید به دارو ارز ترجیحی تعلق گیرد، زیرا با بالا رفتن قیمت دارو فشار زیادی به جامعه وارد می‌شود.

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: منافع سیاست تک‌نرخی ارز از هزینه‌های آن بیشتر است.

عبده تبریزی تصریح کرد: تعداد دهک‌های ضعیف جامعه افزایش پیدا کرده است و باید از این قشر حمایت شود.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/36044کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب