درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۳۵۱۸۷۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳ : ۰۷ بازدید: ۲۶۲۵دیدگاه: ۰

نقش آمریکا و سه کشور اروپایی در حیات و بقای مذاکرات

نقش آمریکا و سه کشور اروپایی در حیات و بقای مذاکرات آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بدانند در شرایطی که مذاکرات وین به دور هشتم رسیده است و مذاکرات بسیار حساس آن همچنان ادامه دارد نمی‌توانند با جوسازی و فضاسازی رسانه‌ای بار روانی آن را با انتشار بیانیه‌های موهوم و خیالی و تهدیدهای بدون پشتوانه؛ متوجه ایران نمایند.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آمریکا و سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس بدانند در شرایطی که مذاکرات وین به دور هشتم رسیده است و مذاکرات بسیار حساس آن همچنان ادامه دارد نمی‌توانند با جوسازی و فضاسازی رسانه‌ای بار روانی آن را با انتشار بیانیه‌های موهوم و خیالی و تهدیدهای بدون پشتوانه؛ متوجه ایران نمایند. ایران با منطق استوار و درایت خاص در این مذاکرات پا به میدان گذاشته و مصمم است از حقوق هسته‌ای خود دفاع کند و در این مسیر تسلیم فشارها و جوسازی‌های آمریکا و سه کشور اروپایی نخواهد شد و این کشورها نیک می‌دانند تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران باید لغو شود و تنها راه حل بحران پرونده هسته‌ای ایران هم مذاکره است، مذاکره ای سازنده تا منافع ایران در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به طور کامل و بدون گنجاندن پیشنهادهای جدید در هر زمینه ای، تأمین و محقق شود. 

دنیا می‌داند و شاهد خروج یکجانبه آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ بوده است . این خروج که با نقض تعهدات برجامی توسط آمریکا و عدم نقش اساسی سه کشور اروپایی در ایفای تعهداتشان به ایران همراه بود، ایران هم به صورت گام به گام از تعهدات برجامی خود کاست ولی از برجام خارج نگردید و تا به امروز یکجانبه و البته با کاهش تعهدات خود در برجام، برجام را به تنهایی زنده نگهداشته است. امروز که باید آمریکا و سه کشور اروپایی و حتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تقبیح و محکوم شوند جریان برعکس شده ایران را در معرض اتهام و عهدشکنی قرار داده‌اند!

بیانیه‌های گوناگون صادره از سوی سه کشور اروپایی تحت امر آمریکا از 2018 تا به امروز و همچنین فشارهای حداکثری و هوشمند آمریکاییان در هر برهه‌ای از زمان نشان از عجز آنان در مواجه با ایران داشته و هیچ گاه هرگز حاضر به رسمیت شناختن حقوق هسته‌ای ایران نشده‌اند. این در حالی است که خود براین امر واقفند این ایران بوده است که تا به امروز به تکالیف برجامی خود عمل نموده است و باز این ایران است که در صحنه حضور دارد و برای زنده نگهداشتن برجام و دفاع از حقوق هسته‌ای خود؛ حاضر به مذاکره گردیده تا نشان دهد به دیپلماسی اعتقاد و اهتمام دارد و برایش دستیابی به توافق بنا به دلایل بین المللی، سیاسی و فنی مهم است و تا شرایط ارائه شده‌اش پذیرفته نشود، دستیابی به توافق را  بی‌فایده می‌داند.

این خواست ایران نیز در  بیانیه نهایی اخیر شورای امنیت درباره توافق هسته‌ای ایران مورد تأکید قرار گرفته و این سازمان از آمریکا خواسته است تحریم‌های خود علیه ایران را در چارچوب توافق برجام لغو کند. رزماری دیکارلو (Rosemary DiCarlo)، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل که در شورای امنیت سخن می‌گفت، اظهار داشته است: «ما کشورهای عضو سازمان ملل و بخش خصوصی را به همکاری با ایران دعوت می‌کنیم و از آنان می‌خواهیم در این خصوص از ساز و کارهای موجود از جمله ساز و کار حمایت بین‌المللی از تبادل تجاری (اینستکس) و توافق تجاری سوئیس درباره کالاهای بشردوستانه استفاده کنند.... کاهش تحریم‌ها برای برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیز مهم است. برای مثال باید تحریم‌ها کاهش یابد تا امکان انتقال اورانیوم غنی شده از ایران در ازای اورانیوم طبیعی فراهم شود».

البته معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل برحسب عادات همیشگی برای این که به آمریکاییان برنخورد نقد غیرمنصفانه‌ای را به ایران نسبت داده است که عاری از حقیقت می‌باشد و خودشان نیز بر این امر واقفند. وی که بیشتر شبیه شوخی است تا جدی، برای خوشایند آمریکا بیان داشته و گفته است؛ سازمان ملل همچنین از ایران هم تقاضا کرده است بار دیگر به تعهدات برجامی خود عمل نماید! به این مقام مسئول باید یادآور شد که حقایق را لطفا وارونه نشان ندهید و آفتاب را روز روشن انکار و تکذیب ننمایید و لطفا جای شاکی و متهم را نیز عوض نکنید. پیمان شکن را اگر تنبیه و توبیخ نمی‌کنید لااقل چنان چه به متعهد که به تعهداتش در چارچوب برجام عمل نموده است؛ پاداش نمی‌دهید سنگ هم نزنید.

اگر آمریکاییان و سه کشور اروپایی به دنبال دستیابی به توافق هستند؛ از لجاجت، عناد، دشمنی با ملت ایران دست بر دارند و با اراده سیاسی که به دور از اتهام زنی، ارعاب، جوسازی‌ها و فضاسازی‌های رسانه‌ای باشد به موفقیت مذاکرات کمک نمایند. مسیری غیر از این اگر طی شود ، سرانجام  دیپلماسی، به بیراهه رفتن ختم خواهد شد که همه طرف‌های برجام از آن متضرر خواهند شد.     

متاسفانه باید به این نکته مهم اشاره کنم که آمریکاییان و سه کشور اروپایی در طی 8 جلسه مذاکرات خاصه مذاکرات دورهفتم و هشتم، به طور هماهنگ مواضعی را اتخاذ نموده‌اند که می‌تواند برحیات و بقای مذاکرات و یا پایان مذاکرات تأثیر مستقیم  داشته باشد. مواضع زیر قابل تأمل و قابل تحلیل و بررسی است که در شرایط مذاکرات چرا این مواضع از طریق مصاحبه‌ها، نشست‌ها و بیانیه‌ها، بیان شده است و چه نیاتی در پشت آنها نهفته است و اگر نگاه همین باشد که همین است چرا پا به میدان گذاشته‌اند که نتایج آن از قبل قابل پیش بینی بوده است تا ایران را در موضع خود مصر نشان دهند! این مواضع را مرور می کنم:

 

1- ما از اقدام ایران در راستای محدود کردن فعالیت‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگران هستیم.( واقعا نگران هستند چون جاسوسان آن‌ها که در قالب بازرسان آژانس ورود می­کردند دیگر نمی‌توانند چرا چون روزنه‌های جاسوسی ایشان مسدود گشته است. توافق روز گذشته ایران با آژانس بین‌المللی در خصوص اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج، خط بطلانی بر جوسازی‌ها علیه ایران بود و در حقیقت سه کشور اروپایی و آمریکا خلع سلاح گشتند و به تعبیرمعروف تیرشان به سنگ خورد) .

2- از توسعه توان راکتی ایران احساس نگرانی می‌کنیم و معتقدیم این فعالیت‌ها صلح را در منطقه تقویت نمی‌کند. ( توان راکتی ایران ربطی به برجام ندارد و به ایشان می‌گوییم شما نگران نباشید اگر صادق هستید دست از زیاد خواهی‌های خود بردارید. این شمایید که صلح و امنیت منطقه را برهم زده و بحران آفرینی می‌نمایید. سوابق شما در منطقه همگی حکایت از این برداشت درست دارد).

3- ایران گام‌های نگران کننده برداشته است و از سانتریفویژ‌های پیشرفته استفاده می‌کند و سطح غنی سازی اورانیوم خود را به ۶۰ درصد رسانده است( نگرانی بی مورد است کاش به وعده‌های برجامی خود عمل می‌نمودید. جدا اگر نگران هستید چرا شما فکری به حال بمب‌های هسته‌ای خودتان که جهان را هر لحظه با تهدید مواجه می‌سازد نمی‌کنید؟ این دلسوزی‌ها به شما نیامده است. به شعور دنیا توهین نکنید!)

4-  لیندا توماس گرین فیلد، نماینده آمریکا در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران ادعا کرد: متأسفانه ایران در مذاکرات وین مواضع غیرواقعی اتخاذ کرده است.( حالا که ایران برای بازگشت آمریکا به برجام 3 شرط کلیدی را در چارچوب مفاد توافقنام برجام خواستار شده است؛ این شروط می‌شود مواضع غیرواقعی! آمریکاییان به ما بگویند خروج از یک توافقنامه بین‌المللی نامش چیست؟ زیاده خواهی‌ها نامش چیست؟ مواضع غیرواقعی؛ شما آمریکاییان هستید که با قلدری به دنبال توجیه رفتارهای غلط خود هستید!).

 5- ایران اگر خواهان پایبندی متقابل به توافق هسته‌ای است، باید در مذاکرات جدی باشد. مواضع تیم مذاکره کننده ایران در وین ناامید کننده است!( این گفته از زبان نماینده فرانسه  بیان شده است و ایران را متهم کرده است. ما به ایشان می‌گوییم  این شما هستید که جدی نیستید و قواعد بازی را رعایت نمی‌کنید و تابع اخلاق سیاسی نیستید. مواضع تیم ایرانی درست، منطقی و بجا است و تحت تأثیر القائات شما قرار نمی‌گیرد . ایران امیدوار است و تحقق شروط خود را با قوت دنبال خواهد کرد).

6- نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت برای بررسی برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد؛ ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نمی‌کند. ( این سخن دروغی آشکار است و از پایه و اساس کذب می‌باشد. آژانس طی 17 گزارش همکاری ایران را مثبت و خوب خوانده است. اجازه جایگزینی دوربین‌های جدید در مجتمع تسای کرج که دیروز با توافق با آژانس صورت گرفت، اگر همکاری نیست نامش چیست؟ منتقدان جواب دهند؟).  

  7- نماینده انگلیس در بخشی از سخنان خود در نشست شورای امنیت اظهار داشته؛  ایران در صورت اصرار بر مواضع خود، مسئول فروپاشی توافق هسته‌ای خواهد بود. ( عجب! ایران اگر به دنبال حق خود باشد و در این مسیر شروطی را بگذارد و طلب کند و طرف‌های مقابل حق و حقوق آن‌ها را ندهند، این اصرار ایران باعث فروپاشی توافق هسته‌ای و برجام و پایان مذاکرات برجامی است. چه پیش بینی دقیق و جالبی. واقعا از قیاسش خنده آمد خلق را. گویا خودشان هیچ نقشی در شکست و فروپاشی مذاکرات برجامی نخواهند داشت و همه تقصیرها بر دوش و بر عهده ایران است. اگر عاقلانه به موضوع نگاه شود خواهند فهمید هیچ جایگزینی برای مذاکره با ایران وجود ندارد؛ بنابراین خوب است دست از تهدید بر دارند و از شروط ایران استقبال نمایند تا از تشدید تنش و بی‌اعتمادی جلوگیری به عمل آید).    

8- به آمریکاییان و سه کشور اروپایی می‌گوییم: ایران به تعهدات خود در برجام عمل کرده است. رفع تحریم‌های ظالمانه خواست مردم ایران است. از تهدید، ارعاب و تحریم‌های ظالمانه ضد حقوق بشری دست بردارید. با مردم دنیا صادق باشید. از تنش و بحران آفرینی پرهیز نمایید. تسلیم اراده مردم ایران باشید. از زیادخواهی دوری کنید.  به اذعان کارشناسان؛ اجماع جهانی علیه ایران شكست خورده است. از اخلال دست بردارید تا مذاکرات به سرانجام خود نزدیک شود. ایران مذاکرات وین را ادامه می‌دهد البته نه به هر قیمت.

 

 دکتر اسدالله افشار

 دکتر اسدالله افشار

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/35187کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب