درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۱۸۵۴۷ آذر ۱۴۰۰ - ۰۷ : ۱۸ بازدید: ۳۵۹۳دیدگاه: ۰

8 آذر برای آمریکا مهم است!

8 آذر برای آمریکا مهم است! فردا دوشنبه 8 آذر ماه نشست ایران و 1+4 بعد از وقفه ای161 روزه در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش از سرگرفته می‌شود، و از هم اکنون شمارش معکوس برای این نشست آغاز شده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، فردا دوشنبه 8 آذر ماه نشست ایران و 1+4 بعد از وقفه ای161 روزه در هتل کوبورگ وین، پایتخت اتریش از سرگرفته می‌شود، و از هم اکنون شمارش معکوس برای این نشست آغاز شده است. ضرورت دارد در آستانه شروع مذاکرات به برخی حواشی در این خصوص اشاراتی داشته باشیم:  

1- ایران با تیمی 40 نفره و با ترکیب جدید تیم کارشناسی برای این دور از مذاکرات وارد وین شده است.

2- در ترکیب جدید تیم مذاکره کننده که مسئولیت آن با معاون سیاسی وزیر خارجه جناب باقری می‌باشد؛ 4 معاون وزیر شامل غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی، مهدی صفری معاون اقتصادی وزارت خارجه، محمدهادی سبحانیان معاون بین‌الملل وزارت اقتصاد و رضا نجفی معاون حقوقی وزارت خارجه حضور دارند.

3- ترکیب جدید تیم مذاکره کننده ایران، نگاه‌ها را به خود جلب کرده تا جایی که نماینده روسیه در مذاکرات وین گفته است؛ ترکیب هیئت ایران در مذاکرات رفع تحریم‌ها در گفت‌وگوهای وین چشمگیر است. و او همچنین اظهار داشته است این ترکیب را باید دلیلی بر نیت جدی ایران در مذاکرات تفسیر نمود.

4- ترکیب جدید در حقیقت با تخصص‌های مد نظر، باعث تقویت جنبه‌های کارشناسی تیم مذاکره کننده با گروه 1+4 شده و می‌تواند با توجه به پیچیدگی‌ها و چند بُعدی بودن مسائل در مذاکرات و همچنین استعداد و ظرفیت‌های این ترکیب،  بر بار فکری این نشست در جهت رسیدن به نتایج مطلوب بسیار مؤثر واقع گردد. 

5- حضور تیم مذاکره کننده با این ترکیب متحول شده یک پیام آشکار به گروه 1+4 و دنیا مخابره کرده و آن این است که تهران به دنبال  دستیابی به توافق است و اهتمام و جدیت دارد تا از فرسایشی شدن مذاکرات جلوگیری نموده و پرهیز نماید. البته تیم مذاکره کننده ایرانی یک طرف این نگاه مهم است و طرف دیگر سه کشور اروپایی می‌باشند که به نمایندگی از آمریکا در صحنه حاضرند و امید آن که در نشست فردا 8 آذر ماه در وین عاقلانه و با احساس مسئولیت جهانی شرکت نمایند و خروجی آن رفع تحریم‌های ظالمانه ضد حقوق بشری علیه مردم بزرگوار ایران باشد.   

6- بازگشت به برجام ضرورت منطقه‌ای و بین‌المللی است. آمریکا و سه کشور اروپایی باید به تعهدات برجامی خود پایبند باشند و به آن عمل نمایند. مواضع تهران صریح و روشن است و مطالبات ایران نیز در چارچوب توافقنامه برجام باید تأمین شود. آمریکا که خود ناقض برجام بوده و از آن خارج گشته است باید اولین و مهم ترین قدم را بردارد تا در مسیر گفت‌وگوهای فردای گروه 1+4 در نشست وین، گام‌های اساسی بردارد و با تصمیمات مناسب، حرکتی رو به جلو داشته باشد  تا این نشست با موفقیت رو برو  شود. این نشست آزمون بین المللی آمریکا و سه کشور اروپایی است. دنیا چشم انتظار نتایج مثبت این نشست است.

7-  چشم اندازاین نشست به خاطر مواضع ضد برجامی و ضد ایرانی مسئولان آمریکایی از رییس جمهورش گرفته تا وزیر خارجه‌اش و سایر مسئولان مرتبط با این موضوع در طول این 161 روز؛ مبهم بوده و نباید انتظار داشت اخبار خوبی از آن به گوش رسد اما با وجود همه خباثت‌ها و دشمنی‌های آنان باید منتظر شد و از پیشداوری و قضاوت فعلا پرهیز نمود زیرا امروز بیش از گذشته آمریکاییان به این بازگشت محتاج ترند و باید به مطالبات به حق ایران بی کم و کاست تن در دهند. آن‌ها همه حیثیت خود را در منطقه و دنیا از دست داده‌اند و لذا برای کسب آبروی مجدد چاره‌ای جز پذیرش شرایط ایران ندارند.

8- آمریکاییان اگر خواهان بازگشت به برجام هستند، به خیال خود می‌خواهند از نفوذ و گسترش ایران در منطقه و جهان جلوگیری نمایند و از رشد و شتاب آن کمی بکاهند و احساس می‌کنند دیگر با هیچ ابزار و وسیله‌ای قادر به کنترل قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی ایران نیستند و تنها راه آن سنگ اندازی و مانع تراشی است که سرعت رشد ایران را کند می‌سازد. که البته در این خصوص نیز آمریکا هم دچار خطا در فهم راهبردی شده است و هم دچار خطا در تحلیل استراتژیکی گردیده که در هر دو موارد زمین گیر شده است. ذهن آمریکا در رابطه با ایران قفل شده است و از حرکت ایستاده است؛ بنابراین در ماجرای برجام اگر بپذیرد تن به شکست داده است و اگر نپذیرد شکست سخت تری را تجربه خواهد کرد و اقتدارش زیر سئوال خواهد رفت. در هر صورت آمریکا سیلی محکمی از ایران خورده است و درمانده در جامعه بین‌الملل به دنبال رهایی از این مخمصه است. مواضع  بی خاصیت 161 روزه علیه ایران و تجدید و تشدید همه تحریم‌های ضد حقوق بشری علیه مردم ایران خود تفسیر همه آن چیزی است که دراین یادداشت بیان شد.

دکتر اسدالله افشار

 

نشست فردا دوشنبه 8 آذر ماه در وین می‌تواند آمریکا را به حیات سیاسی‌اش امیدوار سازد و یا شاهرگ حیات سیاسی این ابرقدرت رو به افول را قطع کند و به کارنامه ننگین و ذلت بارش در منطقه و جهان مهر باطل زند. 8 آذر برای آمریکا مهم است، باید تصمیم بگیرد تا شاید افولش کمی با تأخیر رخ نماید. منتظر نتایج نشست فردا 8 آذر وین خواهیم ماند. برای تیم مذاکره کننده ایرانی دعا می‌کنیم تا با دست پر از این سفر مهم به کشور باز گردند.

 

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/31854کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب