درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۱۳۱۵۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۵ : ۱۰ بازدید: ۱۳۳دیدگاه: ۰

فؤاد ایزدی:

گروسی خود را با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند/ تحریم‌ها در حال سست و بی‌اثر شدن هستند

 گروسی خود را با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند/ تحریم‌ها در حال سست و بی‌اثر شدن هستند کارشناس مسائل بین‌الملل درباره لحن متفاوت کلام مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: گروسی خود را در شرایط مختلف با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از ایرنا، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز  (سه‌شنبه) دوم آذر ماه برای دومین بار ظرف حدود دو ماه و نیم گذشته به تهران سفر کرد و ضمن دیدار با «محمد اسلامی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی برای نخستین بار با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه نیز ملاقات کرد.

کارشناسان بین‌الملل تأکید دارند که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان فنی و حقوقی است و اعلام نظر و اتخاذ موضع سیاسی از سوی آژانس و دبیرکل آن در حیطه وظایف این سازمان نیست و مواضع سیاسی به برند کارشناسانه آژانس لطمه سنگینی وارد می‌‌کند.

در همین رابطه خبرگزاری ایرنا گفت‌وگویی با فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

 

گروسی خود را با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند

- گروسی در دوران فعالیتش در چارچوب طراحی آمریکا عمل کرده است و نیاز دارد با ایران رابطه کاری داشته باشد.

- آمریکایی‌ها متوجه شده‌اند که برنامه هسته‌ای ایران را نمی‌توانند متوقف کنند ولی باید آن را کند کنند و برای اینکه مطمئن شوند برنامه هسته‌ای ایران کند شده است، نیاز به نظارت و رصد دارند و بر این اساس از رابطه کاری گروسی با سازمان انرژی اتمی ایران استقبال می‌کنند.

- گروسی هر زمان آمریکا نیاز به افزایش فشار به ایران داشته باشد، از ادبیات تند استفاده می‌کند و در مواقعی هم اقتضا می‌کند که نرم‌تر برخورد کند. بنابراین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خود را در شرایط مختلف با نیاز آمریکایی‌ها هماهنگ می‌کند.

- ایران از دهه ۶۰ میلادی عضو NPT (معاهده منع گسترش هسته‌ای) و ۵۳ سال است که عضو NPT است. آژانس در این مدت جز ایجاد مزاحمت و مانع تراشی، چه کمکی به ایران در توسعه انرژی هسته‌ای کرده است؟

 

ایران ذیل برجام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قبل خود را از دست داد

- ایران ذیل برجام ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قبل خود را از دست داد.  سرنوشت سایت آب سنگین اراک نامعلوم است که باید بازسازی شود. ۱۹ هزار سانتریفیوژ داشتیم که طبق توافق برجام دو سوم آن را جمع کردیم.

- به همین دلیل است که وندی شرمن (مذاکره‌کننده سابق آمریکا در مذاکرات هسته‌ای گروه ۱+۵ با ایران) می‌گوید ۲۰۲۱ مانند ۲۰۱۵ نیست، چون آنها امروز دغدغه‌های قبل از برجام را ندارند. بنابراین ایران در ماههای گذشته تلاش کرده به تدریج توانمندی‌های خود را بازسازی کند.

 

ایران می‌داند آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد

- جمهوری اسلامی ایران می‌داند آمریکا جز زبان زور نمی‌فهمد. نیویورک تایمز چند ماه قبل گزارشی تهیه کرد مبنی بر اینکه زمانی که ایران غنی سازی ۶۰ درصد را شروع کرد آمریکا بحث مذاکرات هسته‌ای را جدی گرفت.

- زمانی که توانمندی هسته‌ای ایران افزایش می‌یابد طرف مقابل متوجه می‌شود که سیاست فشار حداکثری جواب نمی‌دهد.

 

ایران با وجود همه تخریب‌ها و تهدیدها قوی‌تر شده است

- همین یکی، دو روز قبل همان رسانه آمریکایی نوشت سایت‌هایی که از سوی رژیم صهیونیستی در ایران نابود شده بود، در زمانی کوتاه و با کیفیت بهتر ساخته شده است.

- ایران با وجود همه تخریب‌ها و تهدیدها به لحاظ تکنولوژی و توسعه هسته‌ای قوی‌تر شده است و به نظر می‌رسد به دلیل عملکرد طرف‌های مقابل در نوع نگاه ایران به مذاکرات تجدیدنظر صورت گیرد.

 

شواهد مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود

- شواهد مثبتی از تغییر نگاه آمریکایی‌ها نسبت به ایران دیده نمی‌شود. برعکس شواهد زیادی وجود دارد که می‌خواهند مذاکرات به نتیجه نرسد و اعلام کنند ایران مقصر بوده است.

- ایران براساس حسن نیت و معطوف به نتیجه مذاکره می‌کند و اگر آنها به برجام برگردند ایران هم برمی‌گردد.

 

تحریم‌ها در حال سست و بی اثر شدن هستند

- ساختار تحریم‌ها به هم ریخته و دچار چالش شده است و نیاز به متن جدیدی دارد که تحریم‌ها ادامه یابد و تاثیرش را از دست ندهد.

- در توافق ژنو که ۲ سال قبل از برجام انجام شد، کلمه‌ (Free) به معنی سست شدن به کار رفت. چون از تحریم‌های بی حاصل خسته شده بودند. این اتقاق دوباره در حال رخ دادن است و تحریم‌ها در حال سست و بی اثر شدن هستند، به همین دلیل در پی متن و توافق جدیدی هستند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/31315کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب