درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۳۰۵۱۷۲۹ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰ : ۰۶ بازدید: ۳۶۷۷دیدگاه: ۰

عملکرد 100روزه دولت سیزدهم؛ مصداق مشت نمونه خروار

عملکرد 100روزه دولت سیزدهم؛ مصداق مشت نمونه خروار در چند روز گذشته کارشناسان و صاحب نظران در باره عملکرد 100روزه دولت سیزدهم دیدگاه‌ها و نقطه نظراتی را ابراز داشته‌اند که نشان از اهتمام آن عزیزان و حساسیت ایشان به کارنامه دولت مردمی جناب رییس جمهور رییسی می‌باشد.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در چند روز گذشته کارشناسان و صاحب نظران در باره عملکرد 100روزه دولت سیزدهم دیدگاه‌ها و نقطه نظراتی را ابراز داشته‌اند که نشان از اهتمام آن عزیزان و حساسیت ایشان به کارنامه دولت مردمی جناب رییس جمهور رییسی می‌باشد. صاحب این قلم نیز به خاطر اهمیت موضوع؛ نکاتی را در همین باب کوتاه و مختصر بیان و یادآوری می‌نماید:  

1- آن چه لازم است در همین ابتدای بحث به آن اشاره و پرداخته شود این نکته است که باید بدانیم ارزیابی اقدامات صورت گرفته در طول 100روز نباید ملاک قضاوت عملکرد کلی دولت سیزدهم تلقی شود چرا که حجم و گستردگی ناکارآمدی دو دولت 11 و 12 به قدری مخرب و وحستناک می‌باشد که با چند دوره 100روزه هم به سختی بتوان جبران نمود و اوضاع را سر و سامان داد. لذا با این نگاه راحت‌تر و منصفانه‌تر می توان فعالیت 100 روزه دولت سیزدهم را ارزیابی نمود تا دچار خطا و انحراف در تحلیل نگردیم.   

2- از نقاط قوت دولت سیزدهم و شخص جناب رییس جمهور انجام همین سفرهای استانی است که در دو رزو پایانی هفته صورت می‌گیرد و رییس جمهور از نزدیک با مشکلات مردم در استان‌ها و شهرهای محروم بدون واسطه با خبر می‌شوند و در میدان برای حل مشکلاتشان چاره سازی می‌نمایند. این حرکت رییس جمهور نمادین و تشریفاتی نبوده و پیام آن این است که وی رییس جمهور کل ایران است و عادت ندارد در تهران جلوس کند و از تهران برای مشکلات کل ایران تصمیم گیری نمایند و لذا عملا نشان می‌دهند ایشان آمده است از همه فرصت‌ها برای خدمت به مردم ایران استفاده کنند و حاضر نیستند در این خصوص کوتاهی ورزند و یا قصور نمایند.

3- رییس جمهور با حضور میدانی خود در استان‌ها و شهرستان‌های محروم باعث آرامش قلبی مردم می‌شود و اسباب دلگرمی آنان را فراهم می‌آورد و عملا به مردم می‌گوید که آمده است در کنارشان باشد و باری از دوش و زندگیشان بردارد. او عادت به پشت میز نشینی ندارد و ژست مدیریتی هم نمی‌گیرد و تابع تشریفات این گونه صدارت‌ها هم نمی‌باشد. او آمده است که تابوشکنی کند و حال وروز مردم را از پشت شیشه‌های دودی و ضدگلوله خود در هنگام عبور از خیابان‌ها که در حال رفتن به محل کارش است و یا در هنگام برگشت نبیند. او آمده است دردها، رنج‌ها و آلام مردم را تسکین دهد و درمان کند که اگر این اتفاق رخ ندهد باید پاسخگو باشند چرا امور مردم به نفع مردم اصلاح نگردیده و تغییر صورت نپذیرفته است. خروجی این دیدارها و ملاقات‌ها اگر خروجی موفقیت آمیز نباشد و اقتصاد مردم سامان نیابد و زود بازده نشود تا آثار آن در سفره‌های مردم نمایان گردد، کار مهمی انجام نشده است و رییس جمهور نیز باید با دولتش نسبت به مطالبه گری مردم پاسخگو باشند!

4- نگارنده امیدوار است آن اتفاقی رقم زده شود که بر لبان مردم لبخند رضایت نقش بندد و آرامش و آسایش به خانواده‌های ایرانی بازگردد. رییس جمهور در 4 سال خدمت خود باید به دنبال تحقق آمال آحاد مردم ایران باشد تا دین و دنیای این مردم تأمین شود تا ایمانشان صدمه نبیند. درک این نکته مهم قطعا خواب و خوراک را از رییس جمهور و دولتمردان خواهد گرفت تا ملتی را به ساحل نجات و سعادت رسانند.

آیا از این مسئولیت، مسئولیتی سنگین تر داریم؟ باور کنید فهم این موضوع انسان آگاه مسئولیت پذیر را نگران و دغدغه مند می‌سازد و نمی‌گذارد این انسان بی‌خیال و بی‌خاصیت باشد و به مردم که به او امید بسته‌اند دروغ تحویل دهد و آمار دروغین ارائه نماید و با لبخند مضحک همه چیز را به تمسخر گرفته و تمام کند.  

5- کارنامه دولت سیزدهم در عرصه‌های سیاست داخلی و خارجی، تورم، بورس، شفاف سازی، مسکن، روند واکسیناسیون، وضعیت سرعت اینترنت، سرنوشت وزارت آموزش و پرورش و... قابل بررسی است. این دولت در برخی زمینه‌ها موفق بوده و عملکرد مثبتی ارائه کرده است و در برخی دیگر بنا به دلایلی عملکرد قابل قبول نداشته است که نیاز به زمان بیشتری داشته و دارد تا بتواند معضلات را حل نماید و خودش را ثابت کند. ضرورت دارد دولت سیزدهم در خصوص کسری بودجه، بورس، تأمین کالاهای اساسی، مسکن و شفاف سازی اقتصادی، انتصابات فامیلی از خود اهتمام جدی نشان دهد و تحولاتی را در این محورها به وجود آورد چرا که این امور در عملکرد 100 روزه دولت چشمگیر نبوده است و شایسته است تا پایان امسال با زیر ساخت‌های مناسب، این تحول و موفقیت تحقق یابد.

6- نقطه قوت سیاست خارجی دولت سیزدهم را باید عضویت ایران در سازمان شانگهای دانست که این اتفاق میمون در این دولت رخ نمود و توانست برخی از فشارهای بین‌المللی را از روی کشور بردارد و نگاه‌ها را بسوی دیپلماسی موفق ایران معطوف دارد. این کار کوچکی نبود و باید این اقدام را یک پیروزی برای سیاست خارجی دولت سیزدهم قلمداد نمود. و البته شروع مذاکرات مهم برجامی وین در 8 آذر ماه سال جاری هم می‌تواند نقطه عطف دیگری برای سیاست خارجی ایران در دولت جناب رییسی تلقی شود و اگر به خوبی مدیریت گردد قطعا نتایج حاصله در مذاکرات آتی وین با قدرت نمایی ایران پایان خواهد یافت.   

7- رییس جمهور در طول این صد روز نشان داد اهل گفت و گو با جناح‌ها و صاحبان فکر و اندیشه و اهل تعامل با مطبوعات کشور در قالب نخبگان علمی و فرهنگی جامعه است. نشست‌های چندگانه تخصصی رییس جمهور با آنان که با استقبال مواجه گردید نشان داد رییس جمهور به دیدگاه‌ها و نقطه نظرات نخبگان کشور توجه دارند و به دنبال استفاده از اندیشه تمام صاحب نظران در رشد و تعالی و پیشرفت کشور هستند و در این مسیر از غرور و تکبر بری هستند و تنها به دنبال پیاده کردن اندیشه خود و اعمال مدیریت کلان خود در کشور نیستند و تمایل دارند کشور را با تضارب آرای نخبگان اداره کنند تا بحران‌ها و چالش‌های کشور از طریق اجماع مرتفع گردد و حل شود.

8- برخی از اصلاح طلبان نیز اعتراف دارند؛ رئیسی فراتر از انتظارات عمل کرده است.  مسئله واکسیناسیون را حل کرده و از پیچ بحران یک ویروس همگانی و جهانی به ‌سلامت عبور نموده است. همین اصلاح طلبان که روزی رییسی را قبول نداشتند و تردید در موفقیت وی داشتند، اکنون و بعد از100روز او را باور کرده و گفته‌اند؛ در دوره رئیسی رشد اقتصادی افزایش چشم‌گیر خواهد داشت؛ دلیل ساده‌ای هم دارد؛ بخش خدمات بیشترین آسیب را در کرونا دیده است. اگر آن بخش اصلاح و درست شود، خواهید دید که رشد اقتصادی ایران، وضعیت بهتری پیدا می‌کند. و باز همین اصلاح طلبان صریح اظهار داشته‌اند؛ واقعاً این دو دولت قابل‌مقایسه باهم نیستند چه ازنظر شکلی و چه زمانی، اما در یک گزاره کوتاه باید گفت دولت رئیسی تحرک دارد و چابک است؛ دولت روحانی سنگین بود.

جای بسی شکرگزاری دارد که در میان اصلاح طلبان هستند کسانی که انصاف دارند و با توجه به خطاهای راهبردی واستراتژیکی خود صادقانه و شفاف ابراز عقیده می‌کنند و بدون لکنت زبان حقایق را حتی اگر علیه تفکر خود و یا جناح خود باشد بر زبان می‌رانند. نگارنده هم اعتقاد دارد عملکرد 100روزه دولت سیزدهم بخشی از توان دولت بوده و این 100روز نمی‌تواند بازتاب کامل موفقیت دولت باشد اما می‌تواند جهت حرکت موفقیت دولت را برای آینده نشان دهد و پرده از افکار و اندیشه‌های بلند و آینده نگری دولت برای سر وسامان بخشیدن امور کشور و مردم، بردارد. این عملکرد 100 روزه دولت سیزدهم در حقیقت  مصداق و بیان کننده این ضرب المثل ایرانی ما است که در ذهن‌ها و زندگی‌ما جاری است؛ مشت نمونه خروار است. 

 

دکتر اسدالله افشار

 

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/30517کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب