پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، بررسیهای آماری و استخراج دادهها از سایت جامع رسانههای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی * حکایت از آن دارد که علیرغم تغییر دولت از اصلاحطلبی به اصولگرایی، متأسفانه همچنان توزیع ناعادلانه آگهیها در روابط عمومی وزارت نفت به سمت روزنامههای اصلاحطلب گرایش و سنگینی دارد.
بر اساس این آمار در بازه زمانی ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه که دولت اصلاحطلب و غربگرای حسن روحانی بر سر کار بود روزنامههای اصلاحطلب شامل شرق، آفتاب یزد، آرمان ملی، سازندگی، اعتدال، ابتکار، اعتماد، نوآوران، روزان، کارون، بهار و مردمسالاری 955 مورد آگهی دریافت کردهاند در حالی که سهم روزنامههای وابسته به جبهه اصولگرایان شامل؛ کیهان، وطن امروز، رسالت، جوان، سیاست روز و قدس تنها 178 مورد بوده است. صدرنشین جدول آگهیهای دریافتی در میان روزنامههای اصلاحطلب به ترتیب آفتاب یزد، اعتماد، شرق و مردمسالاری با 133، 125، 111و 107 مورد بوده است در حالی که روزنامههای اصولگرای قدس، رسالت و سیاست روز که صدرنشین جدول بودهاند به ترتیب 77، 59 و 42 مورد دریافتی داشتهاند.
در جبهه اصلاحطلبان همه روزنامهها سهمیه گرفتهاند و کمترین آنها روزنامههای اعتدال با31 و بهار با 44 مورد بوده اما در میان روزنامههای اصولگرا روزنامههای کیهان، جوان و وطن امروز هیچگونه سهمیهای نداشتهاند.
در مقطع زمانی دوم یعنی ابتدای شهریور تا تاریخ 23 آبان و زمانی که دولت اصولگرا بر سر کار آمده و انتظار میرفت این بار سهم اصولگرایان پس از 8 سال عدم انتفاع از سفره وزارت نفت رنگین شود متأسفانه باز هم این اصلاحطلبان بودند که از بیخیالی و بیتفاوتی روابط عمومی وزارت نفت در تغییر استراتژی و راهبرد، سود اصلی را بردند و با دریافت 612 مورد آگهی در برابر 162 مورد، روزنامههای اصولگرا را پشت سر نهادند و از منافع مالی دولت اصولگرا بهرهمند شدند تا جریان اصلاحطلب با عواید مالی دریافتی از دولت اصولگرا علیه خودش جریانسازی و حاشیهپروری نماید.
در مقطع دوم، روزنامههای آرمان ملی با 90، سازندگی با 80 ، شرق با 71 و اعتماد با 68 مورد بیشترین سهمیه را و روزنامههای بهار با 23 و مردم سالاری با 27 مورد کمترین آگهی را گرفتهاند. در جناح مقابل یعنی اصولگرایان، روزنامههای قدس، رسالت و سیاست روز با 75، 53 و 22 مورد بیشترین و روزنامههای وطن امروز و جوان با صفر دریافتی در رنکینگ جدول مقایسهای ما قرار دارند.
با استناد به این آمار قانونی، از مدیرکل جدید روابط عمومی وزارت نفت که خود از جوانان فرهیخته و مسلط در حوزه رسانه است انتظار میرود ضمن تغییر تیم و سیاستهای حاکم بر امور آگهیهای آن روابط عمومی، نسبت به رعایت مساوات خصوصاً با این تذکر که طی 8 سال مسئولیت دولت اصلاحطلب روحانی تمامی روزنامههای اصولگرایی به حاشیه رانده شده و هیچگاه از سفره وزارت نفت ارتزاق نکردند را در رأس امور قرار دهد.
* منبع:
https://e-rasaneh.ir/public_ads_report.aspx
حسن حاجی
اشتراک گذاری: لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/30014