درحال بارگذاری

گروه: اقتصادی/ایران شناسه: ۲۴۵۴۰۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳ : ۰۸ بازدید: ۲۸۰دیدگاه: ۰

تحقیق و توسعه (R&D)؛ حلقه مفقوده در بخش تولید

تحقیق و توسعه (R&D)؛ حلقه مفقوده در بخش تولید در حالی که رقابت در بازارهای بین‌المللی بر پایه خلاقیت و نوآوری و کیفیت مبتنی بر تحقیق و توسعه استوار است، متأسفانه این مقوله در بخش تولید کشور ما از جایگاه شایسته و بایسته برخوردار نیست.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، در حالی که رقابت در بازارهای بین‌المللی بر پایه خلاقیت و نوآوری و کیفیت مبتنی بر تحقیق و توسعه استوار است، متأسفانه این مقوله در بخش تولید کشور ما از جایگاه شایسته و بایسته برخوردار نیست.
این در حالی است که توجه به این مسئله می‌تواند نقش اساسی در ارتقاء کمی و کیفی محصولات ایرانی داشته باشد و ضمن ارتقاء بهره‌وری و کاهش محسوس هزینه‌ها، در حد قابل ملاحظه‌ای به افزایش صادرات نیز  کمک نماید.
در واقع حضور در گردونه رقابت با رفبای بین المللی، در گرو توجه به همین اصل و به عبارت دیگر، مستلزم کار علمی برای افزایش کمیت و کیفیت، توأم با خلاقیت و نوآوری و ارتقاء بهروری قرار دارد.
به عنوان مثال یکی از رموز موفقیت کشور هلند در عرصه کشاورزی، پیوند عمیق بخش کشاورزی این کشور با دانشگاه و تحقیق و پژوهش واقعٱ علمی و کاربردی اعلام شده است.
در کشورهایی مانند؛ ژاپن و آلمان نیز رشد صنعت مرهون تعامل قوی بین صنعت و دانشگاه است.
البته شرط موفقیت در این زمینه این است که ضرورت، اهمیت و اثربخشی کار علمی (تحقیق و توسعه) به یک باور عینی و عملی برای مدیران ما در هر دو بخش دولتی و خصوصی تبدیل شود.
در همین راستا پیشنهاد می شود دستگاههای ذیربط از جمله وزارت صمت، وزارت علوم، وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاهها با برگزاری جلسات مشترک و ایجاد هم افزایی، تدبیری برای این موضوع اتخاذ نمایند.
بدیهی است که تحقیق و پژوهش بدون پشتوانه علمی قوی و دقیق و بدون این که مشتری و مخاطب آن مشخص شده باشد، نمی تواند نتیجه بخش باشد و همانند بسیاری از کارهای پژوهشی موجود، در نهایت فقط قفسه کتابخانه ها را اشغال می کند، لذا این موضوع نیز نباید مورد غفلت واقع شود.

احمد رضا هدایتی

احمد رضا هدایتی
کارشناس ارشد مدیریت

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/24540کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب