درحال بارگذاری

گروه: بین الملل / حوزه تحلیل بین الملل/ایران شناسه: ۲۴۲۰۶۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۰۰ : ۱۴ بازدید: ۲۸۷۸دیدگاه: ۰

پاسخ ما به جاه طلبی‌های رییس جمهور آذربایجان

اقتدار همراه با عقلانیت؛ عامل حل مسائل شمال غرب ایران

اقتدار همراه با عقلانیت؛ عامل حل مسائل شمال غرب ایران الهام علی‌اف؛ رییس جمهور آذربایجان با بهانه قرار دادن عبور و مرور کامیون‌های ایرانی که از سرزمین آن کشور عازم جنوب ارمنستان بوده‌اند، دست به بازی خطرناکی زده است.

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، الهام علی‌اف؛ رییس جمهور آذربایجان با بهانه قرار دادن عبور و مرور کامیون‌های ایرانی که از سرزمین آن کشور عازم جنوب ارمنستان بوده‌اند، دست به بازی خطرناکی زده است. از نگاه و دیدگاه صاحب نظران و تحلیل گران این رییس جمهور با ایجاد تنش در روابط باکو – تهران، دچار اشتباه محاسباتی و خطای محض استراتژیکی شده که هر آن ممکن است منطقه را با بحران مواجه سازد.

 بلاشک پشت پرده ایجاد این تنش و بحران آفرینی صهیونیسم جهانی و آمریکاییان قرار دارند و با اطلاعات غلط و آدرس‌های اشتباهی الهام علی‌اف را وارد بازی‌ای کرده‌اند که در دو دهه گذشته آن را با نام پروژه ایران هراسی کلید زده‌اند تا بتوانند همسایگان ایران را با فضاسازی و جوسازی روانی از ایران دور سازند و نیات پلید خود را با آتش تفرقه و رسوخ اندیشه‌های تجزیه طلبانه، میان دوملت را برهم زده و شکر آب نمایند.

رییس جمهور آذربایجان بداند سیاست دولت جدید ایران، احترام به حسن همجواری و روابط حسنه با همسایگان است و هیچگاه تا مجبور نشود دست از این سیاست منطقی و عقلانی خود برنخواهد داشت و به دنبال تنش و بحران آفرینی هم نخواهد بود و تا آن جا که شرایط و صبر ایرانی اجازه دهد تنش زدایی و حل بحران‌ها که از سوی دشمنان و بد خواهان به دو کشور دوست تحمیل شده است، اولویت کشور مقتدر ایران است. خوبست الهام علی‌اف از مواضع تند خود علیه ایران که تحت تأثیر صهیونیسم بین‌المللی و استکبار جهانی اتخاذ شده است عدول نماید و در کنار ایران و در یک جبهه واحد دست رد به سینه خناسان تروریستی صهیونسیم و آمریکاییان و متحدان آن‌ها زند.

عقلانیت در دیپلماسی حکم می‌کند از ایجاد تنش جلوگیری بعمل آید و در مسیر روشن تحولات دیپلماسی هر دو کشور حرکت کنند. آتش افروزی و بحران آفرینی میان دو کشور و دوملت آذربایجان و ایران کار دشمنان معلوم الحالی است که هرگز خواهان ارتباط، پیشرفت، ثبات، رشد، شکوفایی، صلح، امنیت و آرامش این دو کشور نبوده و نیستند؛ لذا الهام علی‌اف بداند باز کردن پای رژیم نامشروع کودک کشی چون اسرائیل غاصب به منطقه و دادن پایگاه به آمریکاییان برایش گران تمام می‌شود و اگر ماجرایی که اسرائیل و آمریکا  با دست او رقم زده و به وجود آورده است به زودی فیصله نیابد؛ ایران  در چارچوپ دکترین دفاعی _امنیتی خود، از امنیت مرزی و منافع ملی اش دفاع کرده و ذره‌ای از مواضع اصولی خدشه ناپذیرش در این زمینه کوتاه نخواهد آمد.     

از روزی که الهام علی‌اف وارد این بازی و ماجرای شوم شده است و خود را و سرنوشت آتی خود را به صهیونیسم جهانی و آمریکا گره زده است؛ هزینه‌های سنگینی را بر دوش منطقه بار کرده است، به طور قطع باز کردن پای بیگانگان و حضور مفسده آور آنان در منطقه، نه به نفع آذربایجان است که نیابتا به دنبال عقده گشایی از ایران است نه به نفع هر کشوری که می‌خواهد از تنش به وجود آمده ماهی آرزوهای خود را صید کند و امنیت ایران و خزر را به خطر اندازد.

 رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنان خود در خطابی عتاب آلود به «الهام علی‌اف» و دیگران در روز یکشنبه 11مهرماه سالجاری در ارتباط تصویری با مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح دردانشگاه افسری امام­حسین علیه‌السلام، تأمین امنیت با تکیه بر دیگران را فقط یک توهم خواندند و اظهار داشتند:«کسانی که به این توهم دچارند سیلی آن را به‌زودی خواهند خورد چرا که دخالت مستقیم یا غیرمستقیم بیگانگان در امنیت و جنگ و صلح هر کشوری، فاجعه‌ای مصیبت‌بار است.»

همچنین معظم له در همین سخنرانی حضور نظامی بیگانگان در منطقه را نیز مایه اختلاف و خسارت و ویرانی برشمردند و تأکید کردند:« صلاح منطقه در این است که همه کشورها از ارتشی مستقل و متکی به ملت خود و هم‌افزا با ارتش‌های همسایگان برخوردار باشند. ارتش‌های منطقه می‌توانند امنیت منطقه را تأمین کنند و نباید اجازه دهند که ارتش‌های بیگانه برای حفظ منافع خود، دخالت یا حضور نظامی داشته باشند.»

 ایشان با منطق روشن و صریح که در بالا مورد استناد قرار گرفت محکم فرمودند:« حوادثی که در شمال‌غرب ایران، در برخی کشورهای همسایه در جریان است باید با همین منطق پرهیز از دادن مجوز حضور بیگانگان حل شود.»

رهبر معظم انقلاب با ظرافت بی نظیرهم به آذربایجان هشدار داد و هم به نیروهای مسلح ارتش دستور داد با اقتدار و مقتدر در دفاع از حریم امنیت کشور در آمادگی کامل بسر برند و اقتدار خود را به رخ دعوت کنندگان بیگانه به منطقه کشیده و نشان دهند ولذا ایشان اظهار نمودند: « نیروهای مسلح کشور عزیز ما همواره با اقتدار همراه با عقلانیت عمل می‌کنند و این عقلانیت باید الگویی برای دیگر کشورها و عامل حل مسائل موجود باشد و همه بدانند که اگر کسی برای برادران خود چاه بکَند اول خودش در چاه می‌افتد.»

الهام علی‌اف بداند؛ ایران حضور رژیم اشغالگر قدس را در منطقه و در کنار مرزهای شمال غربی خود که حضوری نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و دفاعی دارد تحمل نخواهد کرد. بهتر است آذربایجان امنیت شمال غربی را در معرض مخاطره قرار ندهد و نگرانی و حساسیت‌های ایران را در این خصوص که خط قرمز ایران هم محسوب می‌شود جدی تلقی نماید و خاک خود را در اختیار این رژیم سفاک خون ریز کودک کش نیز قرار ندهد که هرگونه عواقب آن دامن آذربایجان و شخص الهام علی‌اف را خواهد گرفت.

 ای کاش دولت‌های گذشته با توجه به اولین روزهای حضور و نفوذ رژیم جعلی و نامشروع اسرائیل در آذربایجان، حساسیت به خرج می‌دادند و مراتب نگرانی خود را شفاها و کتبا به دولت آذربایجان قاطعانه اعلام می‌نمودند تا امروز کار به اینجا کشیده نشود تا خاک آذربایجان، محلی برای انجام عملیات‌های تروریستی، خرابکارانه، جاسوسی و ایجاد ناامنی علیه منافع ایران شود.    

در هرحال ایران قادر و توانمند است تا پاسخی در خور به ماجرا جویی‌های جاه طلبانه باکو، نخجوان و ‌ترکیه که با طراحی صهیونیسم و سازمان سیای آمریکا صورت گرفته است دهد و آنان را از کرده خود که ناامن کردن منطقه و تجزیه ایران می‌باشد، پشیمان سازد.

الهام علی‌اف جاه طلبی است شبیه اردوغان که می‌خواهد با او هماوردی داشته باشد و گوی سبقت را از ایشان برباید غافل از این که ایران برای او لقمه بزرگی است و این لقمه در گلویش گیر خواهد کرد و جانش را خواهد گرفت.

دکتر اسدالله افشار

 

 نگارنده امیدوار است الهام علی‌اف سرش به جایی اصابت کند و تا زود دیر نشده راهش را  پبدا کند و مورد لعن و نفرین تاریخ قرار نگیرد و چنان چه علی‌اف مصر بر حرکت در این مدار و محور باشد از هم اکنون خودش را بازنده اصلی این میدان بداند و بداند تاریخ از او به نیکی یاد نخواهد نکرد و اشرار همیشه از قبل بازنده قمار خود هستند.

دکتر اسدالله افشار
اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/24206کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب