درحال بارگذاری

گروه: فرهنگ / حوزه کتاب و ادبیات/ایران شناسه: ۲۳۷۸۸۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۴۷ : ۱۶ بازدید: ۳۲۰۷دیدگاه: ۰

مصاحبه با نویسنده کتاب انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل‌ها

مصاحبه با نویسنده کتاب انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل‌ها کتاب «انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل‌ها »؛ تازه ترین کتاب محقق، پژوهشگر و نویسنده گرانقدر آقای دکتر اسدالله افشار می‌باشد.

معرفی کتاب
نام كتاب : انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل ها ( نگاه جامعه سیاسی و مطبوعاتی ایران به این انتخابات)

مؤلف :دكتراسدالله افشار
نا شر: مؤسسه انتشاراتي سفيراردهال (تلفن پخش : 88319342)
سال انتشار: پائيز 1400
تعداد صفحه : 580  
قيمت : 120000تومان

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، کتاب «انتخابات 2020 ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل‌ها »؛ تازه ترین کتاب محقق، پژوهشگر و نویسنده گرانقدر آقای دکتر اسدالله افشار می‌باشد. این کتاب که بازتاب نگاه جامعه سیاسی و مطبوعاتی ایران به این انتخابات است در 580 صفحه و با قیمت 120000 تومان از سوی انتشارات سفیر اردهال منتشر و روانه بازار گردیده است و هم اکنون علاقمندان کتاب و کتابخوانی می‌توانند با خرید اینترنتی آن از مباحث ارزنده و  مفیدش بهره مند شوند.
پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» فرصت را مغتنم شمرده و مصاحبه‌ای را در خصوص انتشار کتاب مذکور با نویسنده اثرجناب دکتراسدالله افشار انجام داده است که در ذیل ارایه می‌گردد:  

 

اگرچه شما مفصل در این کتاب از حاشیه تا متن به موضوع انتخابات آمریکا پرداخته‌اید اما لطفا نگاه ویژه خود را در باره این انتخابات آن هم بعد از انتشار کتابتان بیان نمایید؟
ابتدا لازم می‌دانم از پیش قدم شدن سایت نیک رو در معرفی این کتاب در قالب مصاحبه با نویسنده اثر تشکر نمایم و برای مدیر مسئول فرهیخته آن و سایر عزیزان زحمت کش در این پایگاه آرزوی توفیق و سلامتی نمایم. اما در پاسخ به سئوال شما باید بگویم با همه رجز خوانی‌های ترامپ که در صدد به تعویق انداختن انتخابات بود این انتخابات که پنجاه و نهمین انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا بود در همان زمان مقرر یعنی سوم نوامبر2020 (13آبان 99) برگزار گردید. انتخاباتی که یکی از خبرسازترین رویدادهای بین‌المللی بود و در صدر اخبار رسانه‌های جهان قرار داشت. اتفاق جالبی که این دوره از انتخابات آمریکا را با دیگر دوره‌ها متمایز می‌نمود، شور و هیجانی بود که در مردم و طرفداران کاندیداها شکل گرفته بود و میزان بی‌سابقه یکصد میلیون آرایی که قبل از روز اصلی انتخابات به صندوق‌ها سرازیر گشته بود. همچنین این رویداد تأثیر محسوسی در خارج از مرزها داشته و موجب درگیر شدن بخش عمده‌ای از گروه‌ها و مردم جهان، نهاد‌های سیاسی و اقتصادی بین‌المللی در این رقابت تنگاتنگ گردید.
در این انتخابات رقابت اصلی میان ترامپ؛ تروریست جمهوری خواه با جو بایدن دموکرات بود. سگ زرد برادر شغال است. هردو از یک آبشخور آب می‌خورند و هیچیک بر دیگری برتری نداشتند. هردو برای رسیدن به قدرت حاضربودند مردم آمریکا و مردم دنیا را قربانی مطامع حزبی خود کنند. هردو حاضر بودند به خاطر رسیدن به این مقام گوی سبقت را در ناامن کردن جهان به هر طریق ممکن از یکدیگر بربایند. هر دو حاضر بودند برای تصاحب این پست چون سگی مطیع، وفاداری خودشان را به صهیونسیم بین الملل نشان دهند و دم خودشان را برای آنان بجنبانند. هردو حاضربودند برای خوش خدمتی صهیونیسم و پول‌های کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و کشور عربستان هر جنایتی را چون 11سپتامبر مرتکب شوند و مردم خودشان را به قربانگاه کشانده و آنان را بی‌گناه سلاخی نمایند. هردو حاضربودند از تروریست‌های آدمکش حمایت کنند و از کشورهایی که در روز روشن مخالفان خود را در کشور ثالث می‌کشند تمام قد دفاع کنند تا خم به ابروی این حاکمان سرسپرده نوکر استکبارنیاد و همچنان سگ زنجیریشان اسباب زحمت مردم خود و منطقه باشند. قتل روزنامه نگار عربستانی؛ جمال قاشقچی نمونه بارز این رفتارپست دیکته شده می‌باشد که جهان و مجامع جهانی شاهد این رخداد زشت در کشور ثالث یعنی ترکیه بودند. هردو حاضر بودند تا سرحد جنون و برای منافع استعماری و استکباری خود جان انسان‌های شایسته را که در جهت صلح جهانی گام بر می‌دارند و میدان را برای تاخت و تازآشوبگران تروریست پرورآنان تنگ می‌کنند بزدلانه و شبانه این انسان‌های مبارز را ترور نمایند و با گستاخی مسئولیت این ترور را نیز با بی شرمی هرچه تمام بپذیرند؛ مصداق این ادعا شهید جبهه محور مقاومت سردار سلیمانی بود که بامداد جمعه 13 دی ماه 1398با فرمان و دستور ترامپ کثیف جنایتکار به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

 

نظرتان را در باره خاستگاه فکری دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بیان کنید؟
در ایالات متحده آمریکا دو حزب عمده دموکرات و جمهوری‌خواه همیشه قدرت سیاسی را در اختیار دارند لذا مواضع و عملکرد این احزاب در سیاست داخلی و خارجی آمریکا تفاوت‌های ملموسی را در سطوح ملی و فراملی بدنبال خواهد داشت. حزب دموکرات که نماینده طبقه متوسط جامعه آمریکا است طرفدار دموکراسی، عدالت و سوسیالیسم است. دموکرات‌ها با تأکید بر جمع‌گرایی در سیاست داخلی در واقع اخذ مالیات بیشتر از ثروتمندان و حمایت و رفاه بیشتر دولت در زمینه آموزش، بهداشت و خدمات اجتماعی را در دستور کار قرار داده‌اند. در سیاست خارجی نیز بر توسعه دموکراسی با قدرت نرم و تعامل و گفتگو و محافظت از منابع طبیعی و زیستی جهان با اجماع جهانی و مشارکت دیگر قدرت‌ها اعتقاد دارند. در مقابل حزب جمهوری خواه بر محافظه کاری، پیروی از ملی‌گرایی و سنت‌های اصیل آمریکایی، حمایت از فردگرایی و اقتصاد بازار آزاد تأکید دارد. در سیاست خارجی هم قطبی‌سازی، تکروی و خودمحوری و مداخله مستقیم با قدرت سخت در مقابله با چالش‌ها را بر قدرت نرم و دیپلماسی ترجیح داده است.
نکته مهم این است که در عمل بدانیم هیچ فرقی بین دو حزب جمهوری خواه و دموکرات وجود ندارد. هردو دستشان به خون انسان‌های مبارز، آلوده بوده و هست و این ماجرا از تاریخ شکل گیری آمریکای متوحش تا به اصطلاح آمریکای متمدن امروزی ادامه داشته و دارد. هردو حزب به شدت نژادپرست بوده و با رنگین پوستان چون بردگان برخورد می‌کنند. اما هر کدام به شیوه منحصر بفرد خود. یکی با پنبه سر می‌برد و دیگری با تیغ و درفش و گلوله. حوادث ایام قبل از انتخابات آمریکا با سیاه پوستان و کشتن آن‌ها در ملاءعام همگی مؤید این تفکر نژاد پرستی می‌باشد و حمایت بی چون و چرای ترامپ از پلیس نژاد پرست آمریکا نیز ناشی از این منطق قرون وسطایی سرچشمه می‌گیرد.

 

دکتر اسدالله افشار

نگاه این دوحزب به ایران را چگونه تحلیل می‌نمایید آیا  هردو نگاه به ایران یکی است؟
در این رویداد مهم دولت و ملت ایران با توجه به موضوع تحریم‌های حداکثری وضع شده و تحمل رنج و صدمات مادی و معنوی، حساسیت بیشتری نسبت به نتیجه رقابت سیاسی در آمریکا داشتند. همه می‌دانیم عدم ثبات استقلال اقتصادی در ایران و تغییرات ناگهانی و لحظه‌ای در قیمت ارز و طلا و دیگر اقلام، جامعه ایران را با شرایطی ملال آور و خسته کننده روبرو کرده و مردم ایران به شدت بدنبال ثبات و فرا رفتن از تحریم و تورم و رکود هستند و شوربختانه این گشایش و تغییر به شرایط آینده سیاسی ایالات متحده گره خورده است.
امروزه حوزه سیاست قطعا تعیین کنندگی اساسی در دیگر حوزه‌ها دارد. سیاست نه تنها در حیات انسان‌ها بلکه در حیات گیاهان و حیوانات و سرنوشت محیط زیست جهانی نقش تعیین کننده‌ای دارد لذا اهمیت امر سیاسی و جدیت و عمیق شدن در تعیین سرنوشت و واگذاری قدرت سیاسی به سیاستمدارانی اخلاق‌مدار و جامع‌نگر امری مهم و اساسی است. با توجه به تعیین کنندگی غیر قابل انکار ایالات متحده در اقتصاد و تجارت بین‌الملل و سیستم سیاسی آمریکا که ریاستی است و تصمیم گیری فردی در رأس هرم قدرت تعیین کننده است. لذا فردی که تعیین می‌شود تغییر عمده‌ای در امنیت، اقتصاد، میزان افزایش یا کاهش فقر و استقرار دموکراسی در جهان و شرایط فضای زیست جهانی خواهد داشت.
یکی دیگر از حساسیت‌های جامعه ایران نسبت به نتیجه رقابت سیاسی درآمریکا به موضوع برجام باز می‌گشت. کسی شک نداشت که در صورت پیروزی بایدن برجام هسته‌ اصلی سیاست دولت وی را در مقابل ایران شکل خواهد داد. بر خلاف ترامپ، بایدن برجام را فرزند خلف خود برای سیاست خارجی آمریکا می‌دانست؛ نقطه پرسشی که شاید بتواند بسیاری از مشکلات واشنگتن در منطقه خاورمیانه را حل کند. علاوه بر بایدن تقریباً تمام نامزدهای دموکرات در رقابت‌های مقدماتی نیز بر چنین مسئله‌ای تأکید کرده‌اند، با این حال مشکل اینجاست که برجام آمریکایی‌ها با برجام مدنظر برخی در تهران تفاوت‌های جدی دارد. نگاهی به سخنان مشاوران و همچنین شخص بایدن نشان می‌دهد که این تفاوت‌های بنیادین کار را برای وقوع آن ‌چیزی که برخی در تهران علاقه داشتند «معجزه آبان» نامگذاری کنند، فوق العاده سخت می‌نماید چنان چه این امر امروز ثابت گشته و نشان داده که بایدن هم به مانند ترامپ در خصوص برجام رفتار نموده و هیچ عزمی برای حل این مشکل که خودشان پدید آورده‌اند ندارند و به دنبال همان فشار حداکثری ترامپ و به تعبیر جدیدشان فشار هوشمند علیه ایران هستند و دولت اصلاح طلب روحانی زیادی دل به غرب و این تغییرات خوش کرده بود و از اعتماد زیادی به غرب کشور را به پرتگاه نزدیک ساخته و همه امور کشور را هم منوط به حل مشکل برجام نموده بود که حاصلش صدمات جبران ناپذیری شد که همگان از آن با خبریم و اعتراف این روزهای وزیر خارجه اصلاحات در دولت 12 و 13 ؛ اعتراف ساده‌ای نیست و نباید از کنار آن بدون مسئولیت عبور نمود. این همه هزینه بر دوش کشور و ملت گذاشتند و بعد با یک اعتراف که خسارت‌های فراوانی را بر تن زخمی جامعه تحمیل کرده است آیا قابل پذیرش و قابل گذشت است؟! انصاف هم چیز خوبی است. این همه بی کفایتی از کجا ناشی می‌شود که حالا بی خیال و بی مسئولیت بیان می‌شود؟! و اصولا حالا چرا پس از 6سال که از تاریخ پذیرش برجام می‌گذرد عنوان می‌گردد؟ ضرورت دارد مراجع ذی ربط به این اعتراف صریح رسیدگی کنند تا عمق فاجعه مشخص و به اطلاع جامعه رسانده شود. مماشات در این خصوص خیانت به منافع ملی است و با هرکسی که دراین زمینه کوتاهی ورزد باید برخورد شود و از حقوق جامعه نیز در این رابطه دفاع گردد.  
در هرحال صریح بگویم؛ هردو حزب آشکار و پنهان به دنبال تخریب وجهه دیپلماتیک ایران نزد جامعه بین‌المللی بوده و هستند و با سیاست‌های مزورانه خود در پی کاهش قدرت منطقه‌ای ایران می باشند تا بتوانند ایران را منزوی نمایند و دست صهیونیسم و حکام مرتجع عرب را در جهت آشوب، فتنه‌گری و ارعاب و وحشت و ترور در منطقه باز گذارند تا آمریکا و صهیونیسم به راحتی در منطقه خاورمیانه جولان دهند. به طور قطع این خواب آمریکائیان در منطقه حتی با عادی سازی روابط کشورهای مرتجع عربی (چون عربستان سعودی، امارات و بحرین و ....) با رژیم اشغالگر قدس که این روزها با بازیگردانی ترامپ تروریست به نمایش در آمده است؛ تعبیر نخواهد شد الا این که آرامش نسبی از منطقه گرفته شود و قطعا حکام خود فروخته کشورهای عربی نیز بعد از این از زندگی خود لذت نخواهند برد و حتی از سایه خود وحشت خواهند داشت و بیش از پیش نگران امنیت جانی خود خواهند بود.

 

آیا این تحلیل درست است که انتتخابات 2020 آمریکا با آن هزینه‌های سرسام آور انتخاباتی؛ زیرساخت‌های ناکارآمد اجتماعی و سیاسی این کشور را بیش از هر برهه دیگری در دید و منظر جهانیان قرار داد؟
بله درست و منطقی به نظر می‌رسد و البته برای درک این موضوع باید در این زمینه توضیحاتی در قالب چند نکته  ارائه گردد:  
نکته اول:  انتخابات2020 پرهزینه‌ترین کارزار انتخاباتی در تاریخ آمریکا بوده است. براساس تخمین مرکز سیاست پاسخگوآمریکا، نامزدها، کمیته‌های احزاب و گروه‌های مستقل14میلیارد دلار هم در انتخابات ریاست‌جمهوری و هم کنگره هزینه کرده‌اند که بیش از 2برابر هزینه 6.5 میلیارد دلاری انتخابات 2016 است. این مرکز تخمین زده که تا روز برگزاری انتخابات، کمپین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری 6.6 میلیارد دلار و رقابت‌های کنگره 7 میلیارد دلار هزینه داشته است. هزینه دمکرات‌ها در این میدان 2 برابر جمهوریخواهان بوده به‌طوری که تا یک هفته قبل از انتخابات 6.9 میلیارد دلار از سوی دمکرات‌ها و 3.8 میلیارد دلار از سوی جناح مقابل هزینه شده است.
نکته دوم: کمیسیون انتخابات فدرال اعلام کرده‌ با این که ترامپ سرمایه‌‌گذاری برای انتخاب مجدد خود را از همان سال 2016 آغاز کرد، اما نتوانسته در این زمینه بایدن را پشت سر بگذارد. کمپین بایدن امسال حدود یک‌میلیارد دلار جمع کرد، اما کمک‌های مردمی به کمپین ترامپ فقط به 600 میلیون دلار رسید. بایدن نخستین نامزد در تاریخ آمریکا خواهد بود که توانسته این میزان کمک را در یک رقابت انتخاباتی جذب کند. کمپین او با جمع‌کردن 748میلیون دلار کمک فقط در ماه‌های آگوست و سپتامبر رکورد تازه‌ای ثبت کرد. درحالی‌که کمپین ترامپ در این مدت فقط 458 میلیون دلار آورده داشت. در مقابل، رئیس‌جمهور آمریکا پشتیبانی مالی بیشتری از سمت حزب جمهوریخواه داشته است. آنها 643 میلیون دلار از زمستان سال گذشته برای انتخاب مجدد او هزینه کرده‌اند، درحالی‌که حزب دمکرات فقط 396 میلیون دلار برای نامزد خود هزینه کرده است.
نکته سوم: این نکته در حقیقت ارتباط مستقیم در پاسخ به سئوال شما می باشد که دموکراسی آمریکایی را نیز به چالش می کشد و پوشالی بودن آن را نیز هویدا می سازد. این انتخابات که می‌توان از آن به عنوان پرحاشیه‌ترین رویداد سیاسی تاریخ معاصرآمریکا نام برد، زیرساخت‌های ناکارآمد اجتماعی و سیاسی این کشور را بیش از هر برهه دیگری در دید و منظر جهانیان قرار داد.
فضای پساانتخاباتی ایالات متفرقه آمریکا آن‌چنان دوقطبی شده که تئوریسین‌ها و صاحب‌نظران شاخصی مانند «توماس فریدمن»، تحلیلگر روزنامه نیویورک‌تایمز و «فرید زکریا»، مفسر شناخته ‌شده شبکه سی.ان.ان نیز نسبت به غلیان شورش‌های اجتماعی و حتی جنگ داخلی هشدار داده‌اند. این افراد همواره دموکراسی آمریکایی را بزک کرده و نظام سیاسی حاکم بر این کشور را توجیه می‌کردند اما آش انتخابات آن‌چنان شور شده که چاره‌ای جز اذعان به وخامت اوضاع ندارند.
 به گفته «ایمن محی‌الدین»، مجری مصری شبکه«ام.اس.ان.بی.سی»؛ « بعد ازآن چه در انتخابات این دوره ریاست‌جمهوری رخ داد، آمریکا ‌ دیگر اجازه ندارد درباره دموکراسی، انتخابات آزاد یا رعایت هنجارهای دموکراتیک، دیگران را نصیحت کند.» لذا به نظر می‌رسد با این انتخابات باید فاتحه آوازه بودن دموکراسی آمریکا را در جهان خواند و حلوای آن را خورد و امروز جهان بیش از پیش به توخالی بودن دموکراسی آمریکایی واقف شده است.
در هرحال برای جهان فرقی نداشت «بایدن» دموکرات رییس جمهور شود یا «ترامپ» کاباره دار تروریست! چون هردو لبه تیغ یک قیچی و نوکر صهیونیسم بین‌الملل هستند، و هردو تابع سیاست‌های واحد دولت در سایه می‌باشند و هردو تنها مجری آن سیاست‌ها هستند. با این وجود آمدن هریک می‌تواند فروپاشی آمریکا را کُند کند یا سرعت بخشد.
در هر صورت با توجه به اتفاقات ایام انتخابات در آمریکا به وضوح مشاهده گردید:  نابرابری اجتماعی، عدم توانایی نخبگان خودخواه دولت ایالات‌متحده برای کنترل یک بیماری مسری به نام کرونا، ضعف شدید دستگاه‌های حاکمیتی به ویژه کنگره و دادگستری آمریکا در حل منازعات و مناقشات، مسؤولیت نا‌پذیری سیاسی در بین رهبران سیاسی کشور و مشروعیت بخشیدن به خشونت در سطح جامعه و سایر معضلات ریز و درشت جهانی؛ و قس علهذا حکایت گر آن است که بوی خوشی از جامعه آمریکا به مشام جهان نمی‌رسد خاصه آن که معترضان آن روزهای خون و دود و آتش با مرگ بر آمریکا و آتش زدن پرچم آمریکا؛ مشروعیتِ حاکمانِ این کشور قلدرِ متجاوزِ ستمگر را زیر سئوال برده‌اند. به طور قطع و بنابر نظر تحلیل گران برجسته بین المللی آمریکا بیش از پیش به فروپاشی نزدیک شده است و مسلما مردم آمریکا در این خصوص نقش تاریخی و اساسی خود را ایفا خواهند نمود.

دکتر اسدالله افشار

 

کتاب جدیدتان چگونه کتابی است در باره آن قدری صحبت کنید؟
کتاب پیش رو؛ حاصل تلاش اندیشه و تفکر نویسندگان، تحلیل گران و صاحب نظران عرصه رسانه و سیاسی کشور در خصوص انتخابات سوم نوامبر 2020 ریاست جمهوری آمریکا است. در این کتاب به وضوح به برداشت جناح‌ها و احزاب معروف کشور از انتخابات آمریکا؛ بنابرآن چه  مد نظر بوده و مورد استناد و بهره برداری قرار گرفته است اشاره گردیده که البته در انتهای هربخش از مباحث، با رعایت امانتداری، نام نویسنده و منبع انتشار در پانویس‌ها ذکر شده است.    
لازم به ذکر است اغلب قریب به اتفاق تحلیل‌ها؛ متفاوت، فكورانه، دلسوزانه و با اعلام مواضع قوي و دورانديشانه صورت گرفته است که از هر سوي در اين شرايط بسيار مهم و ارزشمند می‌باشد و لذا غالب دیدگاه‌ها براین باورند که؛ مي‌توان در عين حفظ استقلال و در عين حفظ هوشياري نسبت به ماهيت نظام استکباری آمریکا، براي مصالح بلندمدت ملت ايران و بدون شيفتگي و هيجان‌زدگي شرايط جديد را با ملاحظات جديد بررسي كرد و مطالبات به حق ملت شريف ايران را از دولت آمریکا در برابر ده‌ها سال كودتا و جنگ و فشار و تحريم و دخالت در امور داخلي ايران و شهادت سردارسلیمانی دنبال، طلب و درخواست  نمود.
کتاب حاضر تحت عنوان « انتخابات2020  ریاست جمهوری آمریکا؛ نقدها و تحلیل‌ها» در5 بخش مستقل با مباحث بسیار متنوع اما پیوسته؛ علاوه برتبیین چرایی حساسیت جامعه جهانی و ایران به نتیجه رقابت سیاسی درآمریکا به چرایی پیروزی «جو بایدن» و شکست «دونالد ترامپ» دراین انتخابات می پردازد.  
امید آن که این اثر توانسته باشد به مدد نقدها و تحلیل‌های ارائه شده از انتحابات پرهیجان و پرهیاهوی 2020 آمریکا؛ چالش‌ها و بحران‌های سیاست داخلی و بین المللی آمریکا را به خوبی تبیین و گام مهمی در این زمینه برداشته باشد.
در انتهای این گفت وگو بر خود لازم می‌دانم: اولا از جناب حامد حاجی‌محمدزاده و جناب آقای دکتر حسن کربلایی مدیرمسئول فرهیخته پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» تشکر نمایم که همیشه در معرفی محصولات فرهنگی پیشقدم بوده و آثار نویسندگان را معرفی نموده‌اند؛ و ثانیا از مدیر فهیم و خوش فکر انتشارات سفیر اردهال جناب آقای سید حسین عابدینی و همکاران ارزنده‌اش؛ با وجود همه مشکلات بغرنج درعرصه نشر،که همیشه یار و مددکار نویسندگان و از جمله بنده کوچک بوده‌اند کمال تشکر و امتنان را دارم. برای همه این عزیزان از درگاه خداوند سبحان آرزوی توفیق و سلامتی مسألت می نمایم.     

 

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/23788کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب