درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۲۲۹۵۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۴۰ : ۰۵ بازدید: ۱۵۲دیدگاه: ۰

سخنگوی طالبان:

طالبان در پی تصرف نظامی کابل نیست اما هیچ نیروی خارجی نباید در این شهر باقی بماند

طالبان در پی تصرف نظامی کابل نیست اما هیچ نیروی خارجی نباید در این شهر باقی بماند طالبان می‌گوید هر کدام از نظامیان خارجی که تا مهلت مورد توافق برای خروج سربازان غربی از افغانستان از این کشور خارج نشوند، به عنوان ''نیروی اشغالگر" در نظر گرفته خواهند شد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در مصاحبه با بی بی سی گفت، طالبان در پی تصرف نظامی کابل نیست ولی هیچ سرباز خارجی،‌ از جمله پیمان کاران نظامی نباید در این شهر باقی بمانند.

شاهین گفت:‌ ''اگر نظامیان آنها برخلاف توافق دوحه در افغانستان باقی بمانند، آن وقت رهبران ما درباره اقدام مقتضی تصمیم گیری خواهند کرد.''

او گفت: ''ما واکنش نشان خواهیم داد و تصمیم نهایی با رهبری طالبان است.''

در پی خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل و پایان ماموریت ناتو در افغانستان، گزارش‌هایی درباره ادامه حضور حدود یک هزار نظامی این سازمان که عمدتا آمریکایی خواهند بود، منتشر شده است.

هدف از ادامه حضور این نظامیان در افغانستان، حفاظت از سفارتخانه‌های کشورهای عضو ناتو و فرودگاه بین‌المللی کابل عنوان شده است.

هم زمان با ادامه خروج نظامیان غربی از افغانستان خشونت‌های نظامی در این کشور افزایش یافته و طالبان در حال گسترش مناطق تحت اختیار خود است.

شاهین در این مصاحبه گفت طالبان مخالف ادامه حضور نظامیان خارجی است اما به دیپلمات‌ها، اعضای سازمان‌های غیردولتی و دیگر شهروندان خارجی حمله نخواهد کرد.

شاهین گفت:‌ ''مردم ما به فعالیت سازمان‌های غیردولتی و سفارتخانه‌ها نیاز دارند. ''

سهیل شاهین همچنین خروج نظامیان آمریکایی از پایگاه بگرام را لحظه‌ای تاریخی عنوان کرد.

بر اساس توافق میان طالبان و آمریکا، نظامیان ایالات متحده و کشورهای ناتو از افغانستان خارج می‌شوند و در عوض طالبان تعهد کرده است به القاعده و دیگر گروه‌های افراطی اجازه ندهد که در مناطق تحت اختیارش فعالیت کنند.

جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا تاریخ یازدهم سپتامبر را به عنوان ضرب‌الاجل خروج نطامیان این کشور از افغانستان تعیین کرده است.

این روز بیستمین سالگرد حملات القاعده به آمریکا در سال ۲۰۰۱ است که منجر به حمله نظامیان این کشور به افغانستان و سرنگونی حکومت طالبان شد.

اما بعضی از گزارش‌ها بیانگر کامل شدن خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان در روزهای آتی و زودتر از زمان مقرر است.

در همین حال یک نماینده مجلس افغانستان نحوه خروج نظامیان غربی از کشورش را غیرمسوولانه خوانده است.

رضوان مراد به بی بی سی گفت، دولت افغانستان برای گفت‌وگو با طالبان آمادگی دارد و برقراری آتش بس می‌تواند نشان دهنده متعهد بودن این گروه به صلح باشد.

سهیل شاهین در گفت‌وگو مدعی شد طالبان هیچ نقشی در بروز خشونت‌ها نداشته است و اظهار کرد بخش‌هایی که به تصرف این گروه در آمده‌اند، با پا در میانی ریش سفیدها و خودداری نظامیان افغان از جنگیدن سقوط کرده‌اند.

این صحبت‌ها در حالی بیان شد که طالبان یکشنبه بخش دیگری از استان قندهار را تصرف کردند.

طالبان مدعی در اختیار داشتن حدود یک چهارم از ۴۰۰ شهرستان افغانستان است.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2295کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب