درحال بارگذاری

گروه: بین الملل/بین الملل/ایران شناسه: ۲۰۵۰۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲ : ۰۶ بازدید: ۱۴۴دیدگاه: ۰

دستور الکاظمی در استفاده از پهپاد برای حفاظت از دکل‌های برق عراق

دستور الکاظمی در استفاده از پهپاد برای حفاظت از دکل‌های برق عراق دستور الکاظمی برای استفاده از پهپاد به منظور مراقبت شبانه روزی از خطوط انتقال برق در عراق و حمله داعش به سد «حدیثه» در غرب این کشور و کشتن شماری از ماهیگیران و زخمی کردن برخی دیگر از مهمترین اخبار امنیتی عراق است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از تسنیم از المورد نیوز، یک منبع امنیتی عراقی از دستور الکاظمی برای بکارگیری پهپادها برای حمایت از دکل‌های برق در این کشور خبر داد و این تصمیم به دنبال ده‌ها حمله به این دکل‌ها  رخ می‌دهد که سبب خارج شدن آنها از مدار شد.

این منبع تاکید کرد: کمیته ویژه حمایت از دکل‌های برق به ریاست سرلشکر «رشید فلیح» در چارچوب فرماندهی عملیات مشترک عراق تشکیل شده است.

منبع عراقی گفت: ماموریت این کمیته هماهنگی و نظارت با همراهی پلیس در استان‌های عراق به منظور ممانعت از حمله به این دکل‌هاست.

این منبع تاکید کرد: مصطفی الکاظمی دستور داده است که پهپادها به طور مداوم به حمایت از دکل‌ها بپردازند و به دنبال آن، یک حمله به دکل‌های برق در کرکوک ناکام ماند.

همچنین نخست وزیر عراق، از نیروهای امنیتی این کشور خواست که مانع از حملات به دکل‌های انتقال برق در این کشور شوند.

تعداد حملاتی که تاکنون به دکل‌های برق شده است؟

 منابع دولتی عراق از کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن 11 نفر و هدف قرار گرفتن 61 خط اصلی انتقال برق در این کشور طی 10 روز گذشته خبر دادند و اعلام کردند: طی ده روز گذشته خطوط اصلی انتقال برق در معرض حملات تروریستی واقع شده است و این همزمان با افزایش دمای هوا رخ داد.

این منابع بیان کردند: بر اثر این حملات که با راکت و کارگذاشتن بمب و به کارگیری سلاح قناصه انجام شد، هفت نفر از تکنسین‌ها و مهندسان برق کشته و یازده نفر دیگر زخمی شدند. همچنین 61 خط اصلی انتقال برق هدف قرار گرفت که آخرین آن حمله به خط انتقال برق اربیل به مخمور بود.

منابع دولتی عراق به حملات رسانه‌ای علیه وزارت برق عراق با هدف ایجاد هرج و مرج و به هم ریختن افکار عمومی هم اشاره کردند.

این منابع بیان کردند: این اقدامات به بحرانی شدن بیشتر اوضاع منجر شد و برخی در شبکه‌های اجتماعی تصاویر و فایل‌های ویدئویی منتشر کردند که مربوط به سال‌های قبلی بود و هدف از این اقدام آنها افزایش فشار علیه وزارت برق عراق بود.

منابع دولتی عراق از آماده باش شبانه روزی کارشناسان و تکنسین‌های وزارت برق عراق برای تعمیر شبکه برق در سراسر این کشور خبر دادند.

حملات داعش به خطوط انتقال و دکل‌های برق

شرکت انتقال انرژی برق شمال عراق از حمله به دو خط انتقال برق و 5 دکل برقی در استان نینوا و کرکوک خبر داد.

این شرکت در بیانیه‌ای اعلام کرد: گروه تروریستی داعش به دنبال آن است که سیستم برق شمال عراق را در سایه افزایش شدید دمای هوا از طریق حملات هدفمند به تاسیسات برقی به صورت کامل از کار بیندازد.

در ادامه این بیانیه آمده است: خط انتقال برق القیاره- سد موصل (KV400) مورد حمله خرابکارانه عناصر داعشی قرار گرفت که منجر به سقوط دکل شماره 73 و توقف انتقال برق مشخصا در روستای «بطیشه» در منطقه «بادوش» استان نینوا شد.

شرکت انتقال انرژی برق شمال عراق در ادامه بیان کرد: خط انتقال انرژی برق شرق موصل-سد موصل (KV400) و دکل شماره 28 در منطقه «الدرناج» مورد حمله خرابکارانه قرار گرفت که منجر به از مدار خارج شدن این خط شد.

این شرکت اعلام کرد: پس از حمله به خط «القیاره-کرکوک» و انفجار 5 دکل برقی، خط شهید «عبدالله القدیمه» در شمال سامراء در نزدیکی میدان نفتی «عجیل» و سه دکل برقی این منطقه مورد حمله واقع شد و این خط از مدار خارج شد.

در پایان این بیانیه آمده است: در پی این حوادث به دستور مدیرکل شرکت انتقال انرژی برق شمال کمیته بحرانی در همه استان‌های شمالی زیر نظر این شرکت با حضور دستگاه‌های امنیتی تشکیل شد تا هر چه سریع‌تر خسارت‌های وارد شده به خطوط برق تعمیر و وارد مدار شود.

بیانیه وزارت برق عراق درباره حملات به خطوط انتقال برق

وزارت برق عراق در یک بیانیه اعلام کرد: خط انتقال برق فشار قوی «حدیثه به قائم» که یکی از خطوط انتقال اصلی محسوب می‌شود با بمب هدف قرار گرفت که بر اثر آن دو دکل 85 و 86 در منطقه الفحیمی در حدیثه در استان الانبار آسیب دید.

در این بیانیه آمده است: تیم تعمیرات سریعا وارد عمل شدند و با حمایت نیروهای امنیتی سریعا به تعمیر دکل‌ها پرداختند.

اداره برق عراق اعلام کرد: همچنین خط انتقال برق مخمور به اربیل هم هدف قرار گرفت.

خلیفه جدید داعش دستور حمله به دکل‌های برق را داده است

«محمد رضا آل حیدر»، رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق تاکید کرد خلیفه جدید گروه تروریستی داعش به عناصر خود دستور داده تا با حمله به دکل‌های انتقال انرژی برق و تهدید بازارها علیه عراق «غزوه اقتصادی» راه بیاندازند.

وی اعلام کرد: پارلمان قصد دارد تا شماری از فرماندهان امنیتی کشور را برای بررسی حملات تروریستی اخیر و آخرین وضعیت امنیتی به پارلمان فرا بخواند.

به گفته آل حیدر، سلسله حملات اخیر علیه تاسیسات برق عراق نشانگر آن است که خلیفه جدید و خودخوانده داعش به عناصر خود دستور داده تا ضمن «غزوه اقتصادی» به دکل‌ها و خطوط انتقال برق، بازارها و تانکرهای سوخت و کامیون‌های حامل کالاها و مواد غذایی حمله کنند، در این میان، نیروهای ارتش، پلیس و دستگاه‌های امنیتی باید این پرونده را با جدیت پیگیری کنند.

وی افزود: وضعیت امنیتی موجود مایه نگرانی است به ویژه که به برگزاری زمان انتخابات زودهنگام زمان زیادی نمانده است و نیروهای امنیتی باید برای صیانت از مراکز انتخاباتی، شهروندان و آرا آنان طرح‌ها و برنامه‌های محکمی داشته باشند.

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق در ادامه اظهار داشت: برخی کشورها خواهان تعویق انتخابات هستند اما کمیساریای عالی و مستقل انتخابات همه آمادگی‌های لجستیک مربوطه برای برگزاری انتخابات در 10 اکتبر را تکمیل کرده است.

آل حیدر در پایان با بیان اینکه بعید است انفجار اخیر در شهرک صدر بغداد کار داعش باشد، گفت: به نظرم این انفجار کار داعش نبود، ما نگرانیم که هدف از این حمله، فتنه‌انگیزی سیاسی و امنیتی باشد زیرا شهر صدر مرکز ثقل جریان صدر است و نیروهای امنیتی باید به تقویت حفاظت از بازارها و اماکن شلوغ در این منطقه اقدام کنند.

حمله داعش به سد «حدیثه» در غرب الانبار

«مبروک الجغیفی» فرماندار «حدیثه» در استان الانبار گفت: تروریست‌های داعش از پنج محور به سد «حدیثه» در غرب الانبار حمله کردند و ماهیگیرانی که در آنجا قرار داشتند را هدف قرار دادند.

وی افزود: بر اثر این حمله داعش چهار نفر کشته و پنج نفر دیگر زخمی شدند که همگی از ماهیگیران این منطقه بودند.

الجغیفی تاکید کرد: زخمی شدگان به بیمارستان برای درمان انتقال داده شدند و به علت شدت جراحات وارده، اوضاع وخیمی دارند.

نیروهای عشایری به همراه پلیس در مناطق اطراف به جستجو از عاملان حمله پرداختند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2050کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب