درحال بارگذاری

گروه: سیاست / حوزه مجلس/بین الملل/ایران شناسه: ۲۰۴۹۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰ : ۰۶ بازدید: ۲۶۸دیدگاه: ۰

جلال‌زاده: ایران از منافع ملت افغانستان دفاع می‌کند

جلال‌زاده: ایران از منافع ملت افغانستان دفاع می‌کند رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: سیاست اصولی ایران حمایت از روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی بدون مداخله خارجی است و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه باعث گسترش ناامنی است.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «نيک رو» به نقل از مهر، امیر گل شاهین، رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان با وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی دیدار و گفتگو کرد.

جلال‌زاده در ابتدای این دیدار ضمن اشاره به اشتراکات فراوان دو کشور از جمله پیوندهای عمیق فرهنگی و روابط حسنه دو ملت، گفت: جمهوری اسلامی ایران و افغانستان دارای اشترکات فرهنگی، دینی، تاریخی و زبانی هستند. از بسترهای موجود جهت همفکری و ارتقای سطح همکارهای فیمابین استقبال می‌کنیم.

وی همچنین بر آمادگی مجلس شورای اسلامی در خصوص افزایش میزان و سطح رایزنی میان کمیسیون های مجالس دو کشور از جمله کمیسیون فرهنگی به منظور تبادل تجربیات در زمینه‌های قانونگذاری، گسترش روابط فرهنگی و اجتماعی تاکید کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به حضور تعداد قابل توجهی از اتباع افغانستان در ایران، افزود: جمهوری اسلامی ایران در حد امکانات خود شرایط یکسانی را برای سکونت اتباع افغانی فراهم کرده است و اکنون دانش‌آموزان و دانشجویان کشور افغانستان در مراکز علمی و آموزشی مشغول تحصیل هستند.

جلال زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند از منافع ملت افغانستان دفاع کرده و همواره در مسیر صلح و ثبات پایدار در کنار آنها خواهد ایستاد.

وی در ادامه بر سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران برای حمایت از روند صلح و مذاکرات بین‌الافغانی بدون مداخله خارجی تاکید کرد و حضور نیروهای نظامی خارجی در منطقه را باعث گسترش ناامنی دانست.

ایران، دولت و ملت افغانستان را در مسیر استقرار صلح و ثبات یاری کند

امیر گل شاهین، رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان نیز در این دیدار با اشاره به سابقه همکاری‌های فیمابین، اشتراکات دینی، تاریخی، مذهبی، فرهنگی و سرزمینی دو کشور را عامل تحکیم روابط و پیوند افغانستان و ایران در طول تاریخ دانست.

وی همچنین در ادامه ضمن تشکر از حمایت‌های مقام معظم رهبری و پشتیبانی جمهوری اسلامی ایران از دولت و ملت افغانستان، افزود: ما هرگز کمک‌های جمهوری اسلامی ایران را در روزهای سخت فراموش نخواهیم کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی پارلمان افغانستان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات افغانستان، بیان کرد: افغانستان متعلق به همه گروه‌ها و احزاب افغانی است و توسل به خشونت از سوی هر جریانی به ضرر ملت افغانستان می‌باشد.

امیر گل شاهین گفت: از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری تأثیرگذار در منطقه انتظار داریم که دولت قانونی و ملت افغانستان ما را در مسیر استقرار صلح و ثبات در افغانستان یاری کند.

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/2049کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب