درحال بارگذاری

گروه: سیاست/ایران شناسه: ۱۶۷۷۵۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸ : ۱۹ بازدید: ۲۷۲دیدگاه: ۰

سخني با وزير اقتصاد و دارايي

سخني با وزير اقتصاد و دارايي آقاي دكتر خاندوزي وزير محترم اقتصاد و دارايي در نخستين روزهاي استقرار در سمت خطير خود در جمع مديران عالي سازمان امور مالياتي مطالب خوب و راهگشايي را فرمودند .

پايگاه خبري تحليلي «نيک رو»، آقاي دكتر خاندوزي وزير محترم اقتصاد و دارايي در نخستين روزهاي استقرار در سمت خطير خود در جمع مديران عالي سازمان امور مالياتي مطالب خوب و راهگشايي را فرمودند به جملات زير دقت كنيد:
- الان دوران بحث‌هاي نظري نيست، سال‌هاي پيش‌رو سال‌هاي كار است .
- بايد تلاش كنيم در چهار سال اول پيش‌رو نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي را به 50 درصد رشد دهيم.
- ماليات ستاني را بايد هوشمند و عادلانه كنيم.
اين حرف‌هاي خوب ، شيك و قشنگ را اگر دقيق عملياتي كنيم نه‌تنها كسري بودجه سال 1400 را مي‌شود صفر كرد بلكه يك مبلغ نجومي هم اضافه آورد و در بودجه سال 1401 مي توان مبنا و پايه درآمد حقيقي دولت قرار داد. براي عملياتي كردن اين بيانات بايد به بودجه مصوب 1400 برگرديم و موانع پيش‌روي را برداشت.
1- وقتي در بند الف تبصره يك قانون بودجه سال 1400 بزرگترين بنگاه اقتصادي دولت در حوزه نفت و گاز كه سومين شركت بزرگ نفتي جهان است معاف از دادن ماليات هستند چگونه مي توان نسبت ماليات به توليد ناخالص داخلي را 50 درصد رشد داد و ماليات ستاني را هوشمند و عادلانه كرد.
2- 80 درصد اقتصاد كشور در دست دولت است. اقتصاد ايران بيستمين اقتصاد جهان است وقتي در صفحه 73 بودجه سال 1400 رقم ماليات عملكرد شركت‌هاي دولتي تنها 4 هزار ميليارد تومان است و آن‌هم معلوم نيست درست بپردازند. چگونه مي شود از ماليات‌ستاني هوشمند و عادلانه سخن گفت! آن‌هم با توليد ناخالص ملي در حدود 1000 ميليارد دلار كه سهم بخش دولتي دراين‌باره تعيين كننده است.
3- در جدول شماره 5 درآمدهاي دولت صفحه 74 لايحه بودجه ، رقم ماليات‌هاي اتفاقي در سطح ملي صفر در سطح استان 21 ميليارد تومان نوشته شده است. دولت اگر در مؤسسه‌اي، كارمند يا كارگري 250 هزار تومان پاداش بگيرد بر آن به عنوان درآمد اتفاقي ماليات مي‌بندد اما يك تاجر وقتي نرخ ارز يا طلا تغيير مي‌كند با درآمد دلاري و ده‌ها كيلو طلا صاحب ميلياردها تومان درآمد اتفاقي مي‌شود هيچ چتر مالياتي روي او نيست. در همين تهران پايتخت كشور صاحب برج‌هاي سر به فلك كشيده با گراني مسكن صاحب درآمدها و ثروت اتفاقي نجومي مي‌شوند كه اندازه آن قابل احصاء نيست، اما هيچ چتر مالياتي روي آن‌ها نيست. چگونه مي‌خواهيد آنجا ماليات ستاني را هوشمند و عادلانه كنيد؟! رقم 21 ميليارد تومان درج شده در جدول شماره 5 يك شوخي تلخ و بي‌مزه است . آن زمان كه اين ارقام در بودجه سال 1400 در دولت بررسي مي شد وزير سابق دارايي واكنشي از خود نشان نداد، الان آقاي خاندوزي شما در تغيير اين اعداد و ارقام واهي چگونه مي‌خواهيد عمل كنيد؟! آن وقت كه بودجه 1400 در مجلس بررسي مي‌شد نمايندگان هم به فكر افزايش اعتبارات مناطق خود بودند. الان چگونه مي‌توان اين اعداد و ارقام را تصحيح و واقعي كرد.
4- بازگرديم به بودجه 1400 بزرگترين بنگاه اقتصادي دولت در حوزه نفت و گاز وفق بند الف تبصره يك، معاف از تقسيم سود سهام است. ماده 10 و 11 قانون محاسبات و اصل 53 قانون اساسي در اين تصويب نقض شده است اول كسي كه بايد صدايش براي حفظ توازن بودجه و دفاع از درآمد عمومي و دريافت‌هاي دولت درآيد وزير اقتصاد در هيئت دولت به هنگام تصويب بودجه است. اما او سكوت كرده است! آيا شما مي‌خواهيد به اين سكوت ادامه دهيد.
5- دولت در بودجه 1400 رديف درآمدي به نام انفال ، كه اصلي‌ترين درآمد دولت اسلامي وفق اصل 45 قانون اساسي مي باشد را ناديده گرفته است. ايران با 85 نوع ماده معدني با 13 هزار معدن فعال ركوردهاي توليد جهاني دارد. سهم معادن در توليد ناخالص داخلي يك سهم تعيين‌كننده است اما در جدول شماره 5 كه درآمدهاي دولت احصاء شده فقط 4 هزار ميليارد تومان در اين رديف احصاء شده است حال آنكه سود يك شركت فولاد يا شركت سيمان يا ... رقم‌هاي 10 برابري اين اعداد را نشان مي‌دهد. اين سودهاي نجومي نشان مي‌دهد، حقوق دولت و درآمد عمومي با حذف رديف «انفال» و به جاي آن جعل رديف «بهره مالكانه» ناديده گرفته شده است!
6- از اين دست مثال‌ها با آدرس مشخص در بودجه 1400 و بودجه‌هاي ساليانه گذشته زياد مي‌توان نشان داد به‌ويژه در رديف‌هايي كه «جمعي- خرجي» درآمدها و هزينه‌هاي دستگاه‌ها را احصاء كرده‌اند.
مقام معظم رهبري موضوع كسري بودجه، مسئله خلق پول ، افزايش نقدينگي، كاهش ارزش پول ملي و كاهش قدرت خريد مردم و ... را به عنوان مهم‌ترين مسائل كشور دانستند و از دولت خواستند براي آن راه‌حل جدي و نه موقتي پيدا كنند.
جناب آقاي خاندوزي شما نيك مي‌دانيد ريشه تورم و سقوط ارزش پول ملي، كسري بودجه دولت است موارد شش‌گانه فوق را كه ذكر كردم، بخش‌هاي عظيم درآمدي دولت است كه برخلاف اصل 53 ، اصل 45 ، اصل 44 ، اصل 52 و اصل 51 توسط رئيس دولت از درآمدهاي دولت حذف مي شود و بودجه دولت دچار كسري مي‌شود. دولت در بودجه سال 1400 حدود 400 هزار ميليارد تومان كسري دارد. يعني دخل و خرج آن با هم نمي‌خواند دولت با اين صورت مالي و حساب سود و زيان يك دولت فقير است . اين دولت چگونه مي تواند چهره فقر را از اقشار محروم بردارد؟!
مقام معظم رهبري فرمودند : هر لايحه كه مي‌دهيد يا تصميم كه مي‌‌گيريد بايد يك پيوست عدالت داشته باشد و منافع طبقات ضعيف را در نظر بگيريد و آن‌ها را پايمال نكنيد.
اين دره عظيم فقر و غنا و فاصله عظيم ثروتمندان و فقيران ناشي از همين سياست ماليات‌گيري از فقرا و ناديده گرفتن اخذ ماليات از ثروتمندان است. اين فاصله وحشتناك فقرو غنا ناشي از عدم احصاي درآمدهاي نجومي دولت در بودجه كل كشور و هضم آن در دستگاه‌هاي دولتي و شركت‌هاي دولتي به عنوان «منابع مالي در اختيار» است كه به هيچ دردي جز توهم ساختاري كسري بودجه نمي‌خورد.
جناب آقاي خاندوزي اگر بخواهيد ماليات ستاني را هوشمند و عادلانه كنيد اگر بخواهيد نسبت ماليات را به توليد ناخالص داخلي 50 درصد رشد دهيد نبايد اجازه دهيد به هيچ بهانه‌اي قانوني يا غيرقانوني جلوي اخلال در دريافت‌ها و پرداخت‌هاي خزانه صورت پذيرد. لازمه اين مهم بازيافت منابع درآمد عمومي دولت و جلوگيري از هرزرفت منابع و از همه مهم‌تر واقعي‌كردن هزينه‌هاي دولت است.
شما به عنوان وزير اقتصاد و دارايي و نيز داشتن معاونت خزانه‌داري در اين وزارتخانه اختيارات وسيع قانوني براي جبران اين كاستي‌ها داريد. اگر شجاعانه عمل كنيد حتما نتيجه مي‌گيريد.

محمدكاظم انبارلويي

اشتراک گذاری:
  • لینک کوتاه: https://www.nikru.ir/p/16775کپی شد

  • دیدگاه های ارسال شده شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زیان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
    • پربازدیدترین ها
    • شبکه های اجتماعی
    • بازار
    • آخرین اخبار
    سایت تجاریایران تک دکورفروشگاه طبیب