تحریم صرفا با یک امضا وضع نمیشود که با یک امضا رفع شود/ تحریم دارایی استراتژیک آمریکاست
مرکز پژوهشهای مجلس ضمن تاکید بر اینکه تحریم، دارایی استراتژیک آمریکاست و بهراحتی کنار گذاشته نخواهد شد، اعلام کرد: حتی اگر وضع تحریم آسان باشد (که بیشک، چنین نیست) رفع آن بسیار دشوار و زمانبر است.به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «نیک رو» به نقل از فارس، اگرچه اقتصاد ایران از اوایل انقلاب، تحت تحریم بوده است، اما اثرگذاری محسوس آن بر اقتصاد ایران، از سال 1389 و متعاقب تحریمهای حداکثری آمریکا علیه بخشهای اصلی اقتصاد ایران آغاز شده است. از همان زمان تاکنون، این پدیده تبدیل به جزئی از مختصات اقتصاد ایران شده و پیشبینی میشود در بازه زمانی میانمدت و حتی بلندمدت، تحریم، یکی از پارامترهای اصلی و تعیینکننده اقتصاد ایران باشد.
بررسی اسناد راهبردی، قوانین، فرمانهای اجرایی، اسناد رسمی و مکتوبات اندیشکدههای معتر آمریکا نشان میدهد که تحریم، پدیدهای ذوابعاد و پیچیده بوده و دریافت تصویری روشن و متقن از آن برای کارشناسان سازمانها، مستلزم مطالعات دقیق و برای مدیران دستگاهها، متوقف بر برگزاری دورههای انتقال دانش است.
متأسفانه بخشی از بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور، خود را مستغنی از مطالعه و بررسی دقیق تحریمهای آمریکا میدانند و این حس استغنا، منجربه شکلگیری فهمی بسیط از تحریم در لایههای تصمیمسازی و تصمیمگیری کشور شده است؛ فهمی که اساساً در تناقض با واقعیتهای مرتبط با پدیده تحریم است.
از دیدگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، در چارچوب فهم واقعگرایانه از تحریم، دو نکته زیر همواره مدنظر قرار گرفته میشود:
تحریم دارایی استراتژیک آمریکا و ابزار جایگزین جنگ نظامی است
الف) تحریم دارایی استراتژیک آمریکاست و بهراحتی کنار گذاشته نخواهد شد؛ توضیح اینکه درگذشته، جنگ و اقدامات نظامی بیشترین نقشآفرینی را در پیشبرد اهداف سیاست خارجی کشورها داشته، اما اکنون، این اهداف، عموماً از طریق وضع تحریم پیگیری میشوند. کوون مینویسد: «درگذشته، کشورها هم از نیروی نظامی و هم از تحریمهای اقتصادی بهعنوان ابزار فشار استفاده میکردند. تحریم، بدون ایجاد تلفات انسانی و بدون ایجاد حساسیت در افکار عمومی، میتواند هزینه قابل توجهی (در حد و اندازه استفاده از قوای نظامی) بر کشور تحمیل کند؛ لذا میتوان گفت که این ابزار، در راستای ایجاد تغییر در رفتار کشور هدف، نسبت به جنگ ارجحیت دارد» (Kwon, 2013, p. 3).
تحریمهای اقتصادی درست به همان علتی وضع میشوند که لشگرکشیها و جنگها، برای تحقق آن آغاز میشوند. مادامی که آمریکا، واجد برتری اقتصادی در سطح بینالمللی است از ابزار تحریم جهت فشار بر کشورهای بهاصطلاح متخاصم استفاده خواهد کرد. دیوید کوهن؛ معاون سابق آژانس اطلاعات مرکزی و معاون تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانهداری و زکری گولدمن؛ مشاور سیاستی سابق دفتر تأمین مالی تروریسم و جرائم مالی وزارت خزانهداری در این باره مینویسند: «قدرت اقتصادی نامتقارن آمریکا بهعنوان یک اهرم فشار جهت دستیابی به اهداف امنیت ملی، بدون توسل بهزور مورد استفاده قرار میگیرد. موقعیت دلار آمریکا بهعنوان ارز ذخیره جهانی، این امکان را فراهم میکند که آمریکا در هر شرایطی، تحریمهای خود را تداوم بخشد» (Cohen & Goldman, 2019, p. 146).
تحریم صرفاً با یک امضا وضع نمیشود که با یک امضا رفع شود
ب) تحریم صرفاً با یک امضا وضع نمیشود که با یک امضا رفع شود؛ وضع تحریم علیه کشور هدف، نیازمند طی شدن مجموعهای متکثر از تصمیمسازیها و لابیهای سیاسی، روندهای حقوقی، فرایندهای بوروکراتیک و نظارتهای اجرایی است. درواقع «اعمال یک برنامه تحریم مؤثر، متوقف بر طی شدن یک فرایند پیچیده است که در این فرایند، چندین سازمان دولتی آمریکا، درگیر هستند. تحریمها محصول قوانین، فرایندهای اجرایی و قوانین قضایی بسیار غنی هستند. مراحل گسترده فرایند تحریم شامل طراحی برنامه، شناسایی هدف، تصمیمات مربوط به وضع تحریم، ارزیابی اثربخشی، تشخیص دور زدنها، اجرای تحریمها و قضاوت در مورد چالشهای اجرایی برای تحریمهاست» (Ibid, p. 149). نکته مهم آنکه در رهگذر وضع، اجرا و نظارت بر تحریم، حجم قابل توجهی از عملیات حقوقی، سیاسی، اقتصادی، دیپلماتیک و... انجام میشود و در این فرایند، منافع گستردهای شکل گرفته و بین گروههای ذینفع دستبهدست میشود. دلالت مهم فرایند فوق آن است که حتی اگر وضع تحریم آسان باشد (که بیشک، چنین نیست) رفع آن بسیار دشوار و زمانبر است.
تقویت اقتصاد ابزار مهمی در راستای تقویت قدرت چانهزنی در مذاکره برای رفع تحریم
در ادامه این بخش از گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «نکته مهم آن است که هرچند در راستای رهایی از آثار منفی تحریمها و ایجاد زمینه برای تعامل سازنده با اقتصاد بینالملل، تلاش برای رفع تحریمها از طریق مذاکره، امری عقلایی است (ولو آنکه امکان به نتیجه رسیدن آن کم باشد) اما دلمشغولی به مذاکره و پیگیری سیاسی آن، نباید سیاستگذاران کشور را از موضوع مهم کاهش آسیبپذیری اقتصاد غافل کند؛ اتفاقاً کاهش آسیبپذیری اقتصاد و نقطه غایی آن، یعنی خروج از محدوده تحریمپذیری و خنثیسازی تحریمها، ابزار مهمی در راستای تقویت قدرت چانهزنی کشور در زمان مذاکره است».

خبرهای مرتبط
- کلیات لایحه بودجه 1400 در مجلس رد شد/لایحه به پاستور برگشت
- پیش بینی وزیر از بازار سرمایه/ برنامه وزارت اقتصاد برای جذابتر شدن بورس
- مناظره عضو شورای شهر و معاون قالیباف درباره بدهی های جنجالی شهرداری سابق
- حساب های بانکی دستگاه قضائی کاهش یافت/ پایه و اساس حکم رهبری تحول در قوه قضائیه است/ آیت الله رئیسی مطرح کرد
- مشروح جلسات رسيدگي به پرونده موسسه مالي و اعتباري ثامن الحجج| چطور پاي هنرمندان و سلريتي ها به آن باز شد+ تصوير و جزئيات كامل پرونده
- آخرین اخبار
- پربازدیدترینها
- واکنش سخنگوی وزارت خارجه در مورد اتفاق روز گذشته نطنز: تمام سانتریفیوژها از نوع IR۱ بودند که با سانتریفیوژهای جدید جایگزین میشود
- رییسی: اگر محدودیت ها به خوبی اعمال و رعایت نشود باید منتظر مرگ های چهار رقمی باشیم
- انقلابی بودن چیست؟ رییس جمهور انقلابی کیست؟
- کاروان لجستیک ارتش آمریکا در صلاح الدین عراق هدف قرار گرفت
- ظریف به مجلس میرود/ مذاکرات وین و تفاهم نامه ایران و چین محور جلسه
- صندوق بینالمللی پول: هنوز در حال بررسی درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران هستیم
- ذوالنور: پذیرش FATF شرایط راسختتر میکند/ «حق تحفظ» یک موضوع فریبنده است
- سردار اشتری: عوامل حمله به پاسگاه کورین زاهدان دستگیر شدند
- ماجرای انفجار در سالن سانتریفیوژ نطنز+فیلم
- دومین اطلاعیه قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا در سال ۱۴۰۰ صادر شد
- انفجار یک خودرو در تل آویو
- سهم هر قوه در تحقق شعار سال
- حاج سعید قاسمی: یک سال است به بهانه کرونا فقط از استان ولنجک به استان سعدآباد رفتند و بالعکس!+فیلم
- تصمیمات نادرست تصمیم سازان و رفتارهای اشتباه مردم موجب به وجود آمدن فاجعه پیک چهارم در کشور شد+فیلم
- رئیس قوه قضاییه: توجه نکردن به نظرات تخصصی متخصصان پزشکی در مقابله با کرونا خسارات زیادی دارد+فیلم
- زشت و زیبای دومین روز محدودیتهای کرونایی پایتخت+فیلم
- بهشت گمشده حسن رعیت و ماجرای باغ وحش خصوصیاش چیست؟+فیلم
- انتقاد معاون اول رئیس جمهور از پیروی کره جنوبی در مورد تحریم های غیر قانونی آمریکا علیه ایران+فیلم
- تشریح زمانبندی ثبتنام در انتخابات ریاست جمهوری+فیلم
- کسب 3 سهمیه دیگه المپیک در پیکارهای کشتی آزاد قزاقستان+فیلم
- ایران بر خسارات تأخیر در پرداخت پول های بلوکه شده در کره جنوبی پافشاری میکند
- دکتر زالی: آلودگی کرونایی تهران فراتر از قرمز است/ نرخ شاخصها رشد شتابان و فزایندهای دارد
- وزرای کشور و امورخارجه مداخله انتخاباتی سفیر فرانسه در ایران را فورا پیگری کنند
- صالحی در واکنش به حادثه نطنز: حق ایران برای اقدام علیه عاملان تروریسم هسته ای محفوظ است
- موافقت رئیس دستگاه قضا با پیشنهاد رئیس بیمارستان فوق تخصصی عدل مبنیبر راهاندازی صندوق مهر در بیمارستان برای کاهش هزینههای مراجعه کنندگان
- موافقت رئیس دستگاه قضا با پیشنهاد رئیس بیمارستان فوق تخصصی عدل مبنیبر راهاندازی صندوق مهر در بیمارستان برای کاهش هزینههای مراجعه کنندگان
- انفجار در منطقه «نتانیا»؛ اعزام پلیس رژیم صهیونیستی به محل حادثه+فیلم
- اطلاعات شخصی مربوط به یک میلیون و ۳۰۰ هزار کاربر کلابهاوس از طریق یک انجمن هکری در فضای مجازی منتشر شد
- مرکز پژوهشهای مجلس: راستیآزمایی واقعی رفع تحریمها ۳ تا ۶ ماه زمان نیاز دارد
- قیمت خودرو بر اساس نرخ تورم بخشی قطعات اصلی تعیین میشود
- فوت ۲۵۸ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته/ شناسایی ۲۱۰۶۳ بیمار جدید+فیلم
- کهکشانی ها فاتح ال کلاسیکو شدند
- دستگاههای دولتی از زمینهای خود دل میکنند!؟
- عرف: ثبتنام داوطلبان ریاستجمهوری حضوری است/ رعایت حداکثری پروتکلها در وزارتکشور
- آقای رئیسجمهور! چرا آدرس غلط میدهید؟! آیا شما مقصر بروز پیک چهارم کرونا نیستید؟!
- نخستین جلسه رسیدگی به پرونده حسن رعیت به ریاست قاضی بابایی برگزار شد
- سخنگوی شورای نگهبان: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری مغایر قانون شناخته شد
- نخستوزیر کره جنوبی وارد تهران شد
- جدول زمانبندی انتخابات ریاست جمهوری اعلام شد
- شرکت بهمن فروش فوری خودروی دیگنیتی را آغاز می کند