امروز پانزدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هوایی تهران-یاسوج برگزار شد.
به گزارش نیک رو و براساس اعلام رسانهها، پیش از آغاز چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده سانحه هوایی تهران-یاسوج خبری رسید که کمی عجیب بهنظر میآمد. نماینده دادستان در پرونده، صبح همان روز دادگاه تغییر کرد و فرد دیگری در این جایگاه قرار گرفت.
در این جلسه، اعضاء هیئت سه نفره کارشناسان رسمی دادگستری، بر سهم 70 درصدی «یخزدگی» در سقوط هواپیمای ATR مسیر یاسوج تأکید کردند و گفتند دادههایی که شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری در اختیار مرجع قضایی قرار دادهاند، با یکدیگر متفاوت بود.
طبق گفته هیئت سهنفرهٔ کارشناسان رسمی دادگستری در این جلسه دادگاه، FDR هواپیما (نوار پارامترهای موتور) برخلاف آنچه متهمان در دفاعیات خود مطرح کردهاند، کاملا در روند بررسی کمیته بررسی سانحه مدنظر قرار گرفت؛ «زمان» در FDR به درستی ثبت نشده است و این مورد یکی از ایرادهای جعبه سیاه است.
شهبازی، یکی از 3 کارشناس رسمی دادگستری در این باره مدعی است: در FDR، «شتاب» و «باد» بهعنوان دو مؤلفه اصلی اثرگذار در سقوط هواپیما، هر دو دارای مشکلات جدی بودند، البته براساس آنچه سازمان هواپیمایی اعلام کرد، «زمان» باید از سوی خلبان ثبت میشد که این اتفاق نیفتاده بود، با این حال، امکان همسازنسازی زمان بین صحبتهای داخل کابین و برج مراقبت وجود داشت.
خلبان، خودخواسته ارتفاع هواپیما را کاهش نداد
طبق گفتههای هیئت کارشناسان، بر اساس اطلاعات FDR، خلبان ارتفاع 15 هزار پایی را انتخاب کرده و هیچ وقت ارتفاع 14 هزارپایی را انتخاب نکرده است، بلکه هواپیما در اثر یخزدگی نتوانسته ارتفاع را حفظ کند، ارتفاع انتخابی خلبان در جعبه سیاه FDR هر 8 ثانیه یک بار ثبت میشود که تا آخرین لحظات پرواز ارتفاع 15 هزار پایی ضبط و ثبت شده است.
بنابراین گزارش متهمان این سانحه در سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی آسمان مدعی هستند و تأکید دارند که خلبان ارتفاع هواپیما را به 14 هزار پا برخلاف مقررات کاهش داده است و همین اشتباه خلبان منجر به برخورد هواپیما با کوه شده است.
البته شواهد حاکی از آن است که متهمان، مستنداتی دال بر ثبت ارتفاع 14 هزارپایی ارائه ندادهاند، خلبان در آخرین لحظات مواجهه با خطر، توان موتور را در آخرین درجه و حد قرار داده که نشان میدهد کنترل هواپیما از دستان او خارج شده است و هواپیما از خلبان پرواز فرمان نمیگیرد.
طبق اعلام هئیت کارشناسان، هیچ ابزاری به خلبان و کمک خلبان، امکان تشخیص یخزدگی را نداده است. فقدان AD منجر به آن شد که خلبان امکان تشخیص یخزدگی پشت هواپیما را نداشته باشد.
در همین جلسه، حسن رضاییفر، مدیر دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، گفته است که "هواپیما از یخزدگی خارج شده بود و یخزدگی عاملی برای سقوط هواپیما بهشمار نمیرفت" این ادعا به سرعت از سوی یکی از کارشناسان پرونده رد شد؛ نکته عجیب آنکه رضاییفر برای اثبات ادعای خود از چوپانی خبر داده بود که گفته بود خروج هواپیما از ابرها به سمت پایین را دیده است. ادعایی که با اعتراض شدید اولیای دم و خانوادههای جانباختگان سانحه همراه شد.
در همین جلسه دادگاه پس از صحبتهای رضاییفر، یکی از حضار اعلام کرد که چوپان فقط صدا را شنیده و این حرف مدیرکل بررسی سوانح، دروغ است و نمیتوان به سایر اظهارات او نیز اعتماد کرد.

در اینباره رضاییفر گفت که خلبان بههیچ عنوان نباید از ارتفاع 17 هزار پا، پایینتر میآمده و در داخل ابرها قرار میگرفت تا زمینه یخزدگی فراهم شود. گفتهای که ازسوی کارشناسان رسمی دادگستری رد شد، آنها اعلام کردند که بهعلت پایینبودن دما در ارتفاع بالاتر، یخزدگی قطعا به وقوع میپیوست.
در این جلسه دادگاه، مدیرکل آموزش شرکت هواپیمایی آسمان که یکی از متهمان پرونده است، در تأیید سخنان رضاییفر اعلام کرد که «با فرض یخزدگی، امکان پرواز تا 10 دقیقه برای خلبان وجود دارد» که هیئت کارشناسان بهسرعت این ادعا را رد و اعلام کردند «پرواز در شرایط یخزدگی ممنوع است و به صراحت در دستورالعمل پروازی کارخانهٔ سازندهٔ هواپیما آمده که خلبان اگر در این شرایط قرار گرفت، باید از موقعیت فرار کند»
طبق گفته هیئت کارشناسان برخلاف آنچه در گزارشهای بعدی (و نه اولیه) کمیته بررسی سوانح فرانسه آمدهاست، سرعت باد در زمان وقوع سانحه بالا نبود، باد عمودی برخلاف ادعای کمیته بررسی سانحه، براساس گزارش رسمی سازمان هواشناسی، کم بوده و نمیتواند عاملی برای سقوط به شمار برود.
اخراج نماینده ATR پس از طرح یخزدگی هواپیما
بنابراین گزارش یکی از موارد مهمی که در این جلسه توسط هیئت کارشناسان مورد بحث قرار گرفت، موضوع رد ادعاى سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص تاثیر باد عمودی (جریانات پایینسو) در سقوط هواپیما بود.
در همین ارتباط هیئتکارشناسان عنوان کردند: اولین فردی که موضوع یخ زدگی و فقدان AD را در این سانحه مطرح کرد خانم «ماریون چودت» مدیر دفتر ایمنی کارخانهٔ ATR بود که بعد از سانحه به عنوان مسؤول تیم بررسی شرکت ATR به ایران سفر کرد، پس از بازگشت از ایران نامبرده به شکل عجیبی نه تنها از تیم بررسی سانحه حذف میشود بلکه از کارخانهٔ ATR نیز اخراج میشود.
براین اساس، در تاریخ دوم اسفندماه 96 یعنی سه روز بعد از وقوع سانحهٔ مرگبار یاسوج، هیئت ۷ نفرهٔ کارشناسان فرانسوی به عنوان کشور طراح و سازندهٔ «هواپیمای ایتیآر» جهت شرکت درجلسات بررسی سانحهٔ سازمان هواپیمایی کشوری وارد کشور ایران میشوند.
در هیئت مذکور فردی بهنام ماریون چودت به عنوان مدیر ایمنی پرواز کارخانهٔ ATR نیز حضور داشت.

چودت پس از حضور در جلسات بررسی سانحهٔ سازمان هواپیمایی کشوری ایران، برای نخستین بار موضوع «انجام و یا عدم انجام دستورالعمل فنی صادره از سوی کشور فرانسه جهت نصب سامانهٔ هشدار یخزدگی روی هواپیمای ATR» را مورد اشاره و پرسش قرار میدهد.
با تصدیق و تایید عدم انجام دستورالعمل صادره از سوی هواپیمایی کشوری، خانم چودت با توجه به شرایط جوی و محیطی حاکم بر مسیر پروازی هواپیمای سانحهدیده، احتمال بروز پدیدهٔ یخزدگی را مطرح میکند اما در کمال ناباوری وی نه تنها از گروه بررسی سانحه حذف میشود، بلکه پس از مراجعت به فرانسه، از کارخانهٔ ATR نیز اخراج میشود.
چرخش 180 درجه رویه کمپانی ATR در سانحه یاسوج
پس از این اقدام، رویه شرکت ATR تغییر کرد و دلیل سانحه را باد کوهستان عنوان میکند. این شرکت در گزارش اول خود سرعت باد عمودی را 2000 پا در دقیقه عنوان و تشریح کردهاست اما از آنجا که با این مقدار باد به هیچ وجه سقوط هواپیما قابل توجیه و اثبات نبود، در گزارش بعدی اعلام میکنند که سرعت مؤلفهٔ عمودی باد تا 5800 پا در دقیقه بوده است.
هیئت کارشناسان برای رفع این ابهامات از سازمان هواشناسی استعلام میکند که سازمان هواشناسی مقدار باد عمودی را در ساعت و محل سانحه حداکثر 600 پا در دقیقه عنوان میکند یعنی حدود یک دهم ( یا 10 درصد) سرعت ادعایی تیم فرانسوی که این باد هیچگونه خطری برای هواپیما ایجاد نمیکند.
از نکات مهم آخرین جلسه دادگاه، افشاگری شرکت آسمان بر علیه شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی بود. در ابتدای جلسهٔ دادگاه، مکالمات دقایق پایانی سانحه در قالب کلیپ تصویری توسط یکی از متهمان شرکت آسمان در دادگاه پخش شد، در این کلیپ صوتی و تصویری مشخص میشود که برج فرودگاه یاسوج با خلبان مشغول احوالپرسی و مکالماتی عجیب است.

این مکالمات به قدری عجیب بود که به نظر میرسید فرد گفتوگو کننده در برج مراقبت فرودگاه یاسوج، مکالمات برج را با مکالمات تلفن همراه اشتباه گرفتهاست! چنین مکالماتی موجب کاهش دقت خلبان خصوصا در آن شرایط شدهاست، لحظات اندکی بعد از این مکالمات هواپیمایی دچار سانحه و سقوط میشود.
این که چرا تا کنون این موضوع افشا نشده بود و در دادگاه اخیر منتشر شد و مورد استناد قرار گرفت، شاید بهخاطر فرار متهمان شرکت آسمان از مسئولیت عدم انجام دستورالعمل فنی هواپیما که منجر به یخزدگی شدهاست، باشد.
براساس این گزارش، روز یکشنبه 29 بهمن 1396 بود که یک فروند هواپیمای ATR72-212 متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان با شماره پرواز 3704 در ساعت 08:04 فرودگاه مهرآباد تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد.
پس از گذشت یک ساعت و 25 دقیقه از این پرواز، ارتباط خلبان هواپیما با برج مراقبت قطع شد. هواپیما ساعت 09:32 در شرایط پرواز در ابر، پس از برخورد با کوه دنا، متلاشی شد و همه مسافران و گروه پروازی جان خود را از دست دادند.
این سانحه مرگبار در قله پازن پیرِ کوه دنا در جنوب روستای کهنگان از توابع پادنا در 120 کیلومتری سمیرم رخ داد؛ در این پرواز 59 مسافر، دو مهماندار (بهنام رضایی نیارکی و محمدحسین فرشسنگی)، دو نفر امنیت پرواز (محمود بهشتی و فرهاد معصومی) و دو نفر خلبان و کمکخلبان (خلبان حجتالله فولاد و کمکخلبان کاوه خلیلی) حضور داشتند.
گفتنیاست؛ مدیران وقت و فعلی سازمان هواپیمایی کشوری، شرکت هواپیمایی آسمان، فرودگاه یاسوج و شرکت فرودگاهها، از متهمان اصلی این حادثه هستند.
منبع:فارس
خبرهای مرتبط
- دادگاه رسیدگی به اتهامات طبری/وکیل دانیال زاده: موکلم چارهای جز اخذ تسهیلات بانک ملی نداشته
- حاشیه های جنجالی دادگاه نجفی/ نماینده دادستان توضیح داد+فیلم
- حساب های بانکی دستگاه قضائی کاهش یافت/ پایه و اساس حکم رهبری تحول در قوه قضائیه است/ آیت الله رئیسی مطرح کرد
- گفت و گويي عجيب با آيت الله شاهرودي/ حرف هايي كه نبايد قبل از مرگ نشر داده مي شد
- مشروح جلسات رسيدگي به پرونده موسسه مالي و اعتباري ثامن الحجج| چطور پاي هنرمندان و سلريتي ها به آن باز شد+ تصوير و جزئيات كامل پرونده
- آخرین اخبار
- پربازدیدترینها
- آینده سیاسی ترامپ در آمریکا به کجا خواهد رسید؟+فیلم
- رضاخواه نماینده مجلس: اطرافیان روحانی از او میترسند+فیلم
- پایان رزمایش اقتدار ۹۹ نیروی زمینی ارتش+فیلم
- ابر پروژه بیدبلند خلیج فارس آماده بهره برداری+فیلم
- «جو بایدن» سوگند یاد کرد+فیلم
- واکنش صریح امیرآبادی به توهین روحانی به مجلس؛ یک نفر به روحانی بگوید، هشت سال دولت ات تمام شد کاری بکن!+فیلم
- تپق زدن بایدن حین سخنرانی اش+فیلم
- دکتر زالی: در 24 ساعت گذشته 284 نفر به علت ابتلا به کرونا در مراکز درمانی تهران بستری شدند+فیلم
- قیمت تخم مرغ به سراشیبی افتاد+فیلم
- واکنش رئیس آموزش و پرورش منطقه ١۵ تهران به خبر حضور اجباری دانش آموزان در یکی از مدارس این منطقه+فیلم
- تحقیقات اولیه حکایت از انفجار بر اثر نشت گاز در مادرید اسپانیا دارد+فیلم
- چین ۲۸ آمریکایی از جمله پامپئو ی "دلقک" را تحریم کرد
- جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد
- انفجار مهیب در مرکز اسپانیا+فیلم
- بایدن: امروز روز جدیدی در آمریکاست/ کابوس ترامپ تمام شد
- اشخاص حقیقیوحقوقی متعدد پیگیر شکایت از آذریجهرمی/طی۲سال اخیر حکم فیلترینگ شبکههای اجتماعی صادر نشده است
- موج كشتههاي واكسن فايزر به فرانسه رسيد
- اطلاعيه سازمان سنجش آموزش كشور در باره تاريخ ثبتنام و شركت در آزمون سراسري سال 1400
- ترامپ پس از ترک کاخ سفید: باز خواهیم گشت
- «آذری جهرمی» با قرار التزام آزاد شد
- واكسن كرونا از چین، روسیه و هند وارد میشود
- سرلشکر باقری از فرماندهان ارتش و سپاه قدردانی کرد
- گودبای پارتی مجری سرشناس آمریکایی برای ترامپ!+فیلم
- توضیحات رئیس کل بانک مرکزی درخصوص بازار ارز، در حاشیه جلسه هیأت دولت+فیلم
- توضیحات وزیر بهداشت از آخرین وضعیت ابتلا به کرونای انگلیسی در کشور+فیلم
- بایدن به زودی اسناد مربوط به قتل جمال خاشقچی را از حالت محرمانه خارج میکند
- استعفای رییس سازمان بورس پذیرفته شد
- سردار شکارچی: تحریم آستان قدس نشانه ای از جنگ بی پرده آمریکا با امت اسلامی است
- دخالتهای رئیسجمهور اوضاع بورس را بهم ریخت+فیلم
- روحانی: امروز پایان حکومت نحس یک مستبد است، اما برجام زنده ماند/ توپ در زمین آمریکاست
- فیسبوک مجبور به پذیرش قوانین ترکیه شد
- آيتالله جنتي: اتفاقات اخير آمريكا درس عبرتي است براي كساني كه اميد به اين كشور بحرانزده دارند
- دو سوال ملی از وزرای ارتباطات و نیرو اعلام وصول شد
- آغاز واکسیناسیون کرونا در ایران قبل از ۲۲ بهمن/یک مورد دیگر به مبتلایان ویروس انگلیسی اضافه شد
- قالیباف: شورای حل اختلاف باید با مصوبه امروز مجلس با انگیزه بیشتر کارش را پیش ببرد
- کرهایها قول دادند بروند و با دست پر برگردند/ خبرهایی درباره آزادسازی پولهای ایران
- افزایش تعداد بازارگردانها در شرکتهای بزرگ، راه حل بهبود وضعیت بازار
- «آذری جهرمی» با قرار التزام آزاد شد
- خط و نشان نمایندگان برای رئیس جمهور/ پاسخ تند مجلسیها به اظهارات توهینآمیز روحانی+فیلم
- واكسن كرونا از چین، روسیه و هند وارد میشود